[Onderzoek] Kantar: Inkomens millennials en GenZ dalen het meest

[Onderzoek] Kantar: Inkomens millennials en GenZ dalen het meest

29-04-2020 15:36:00 | Door: David de Jong | hits: 2316 | Tags:

Voor Generatie Z (18- tot en met 24-jarigen) en millennials (25- tot en met 34-jarigen) zijn de gevolgen van de corona-pandemie groter dan voor welke andere generatie ook. Dat is over de hele wereld zo, Nederland niet uitgezonderd, zoals blijkt uit de derde meting van Kantars COVID-19 Barometer.

Deze wereldwijde studie laat zien hoe het coronavirus het leven van mensen in 30 markten onder 25.000 mensen. In Nederland zijn op 9 en 10 april 2020 500 mensen geïnterviewd van 18 jaar en ouder. Ze zijn representatief aangaande hun leeftijd, gender en regio.

In Nederland zegt 12 procent (wereldwijd: 35 procent) van de 18-24-jarigen en 26 procent (wereldwijd: 37 procent) van de 25-34-jarigen zich enorm druk te maken over de hele situatie tegen 25 procent (wereldwijd: 41 procent) gemiddeld, maar hoewel de jongere generaties zich over het algemeen minder grote zorgen maken dan oudere generaties, heeft de pandemie juist een grotere impact op millennials en GenZ.

Nederland staat er wat beter voor dan veel andere landen, toch heeft de coronacrisis ook in Nederland nu al bij 31 procent (wereldwijd: 49 procent) van GenZ en 24 procent van de millennials (wereldwijd: 52 procent) invloed op het huishoudinkomen. Dat geldt voor 21 procent van alle Nederlanders. Nog eens 40 procent van de groep van 18 tot en met 34 jaar verwacht in de toekomst de economische gevolgen van de coronacrisis te gaan voelen; dat aantal is hoger dan voor welke andere generatie ook.

Bijna de helft van GenZ (45 procent) en 40 procent van de millennials in Nederland zeggen dat ze de impact van de coronacrisis al merken in hun dagelijkse leven (tegen 35 procent gemiddeld).

  • Generatie Z en de millennials (23 procent in Nederland tegen 41 procent wereldwijd) vinden het het moeilijkst dat ze hun vrijheid moeten opgeven, verder missen ze vooral hun sportbeoefening en sociale interactie.
  • Veel meer dan oudere generaties zet GenZ allerhande coping-strategieën in om mentaal gezond te blijven en zich zo goed mogelijk te voelen. In Nederland doet Generatie Z dat vooral door aan beweging te doen (58 procent tegen 30 procent gemiddeld) en meer te slapen (55 procent tegen 30 procent gemiddeld). Ze doen dat veel meer dan de millennials en de rest van de generaties.
  • GenZ ziet ook veel meer dan andere generaties af van het gebruik van alcohol als middel om mentaal in balans te blijven. Net als millennials doen ze ook meer dan gemiddeld hun best om in contact met anderen te blijven. Het zijn wel de millennials (26 procent tegen 17 procent bij GenZ en 12 procent gemiddeld) die het vaakst het nieuws mijden.
  • De jongere generaties maken ook van de gelegenheid gebruik om nieuwe vaardigheden aan te leren; ze werken meer dan gemiddeld aan hun persoonlijke ontwikkeling, maar proberen ook veel vaker nieuwe recepten uit.
  • Zowel de online als at-home mediaconsumptie zijn ook in Nederland significant toegenomen in lockdown, zeker onder jongere kijkers.
  • Online-video groeit het hardst; 74 procent van GenZ en 40 procent van de millennials zeggen het meer te gebruiken (tegen 31 procent gemiddeld). Van alle online platforms ziet YouTube het gebruik het hardst stijgen. 72 procent van GenZ en 41 procent van de millennials maken nu meer gebruik van dit kanaal.
  • Ook het gebruik van social media is gestegen. 53 procent van de 18-34-jarigen brengt meer tijd door op sociale kanalen. Instagram profiteert hier het meest van.

 

www.tns-nipo.com
www.kantar.com

 

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.