Marketing Report
[Onderzoek] IPG Mediabrands: Nederlands saamhorig tijdens coronacrisis

[Onderzoek] IPG Mediabrands: Nederlands saamhorig tijdens coronacrisis

Nederlanders hebben zich massaal aangepast aan de gestelde maatregelen. Bedrijven die helpen en zich aanpassen worden gewaardeerd. Dit blijkt uit een onderzoek van IPG Mediabrands naar de impact van de maatregelen rondom het coronavirus.  Ook is onderzocht wat de invloed zal zijn in de toekomst.

Een van de belangrijke vragen is daarbij of het leven radicaal gaat veranderen door de inzichten die we, grotendeels gedwongen, opdoen? Corona heeft in ieder geval een grote impact op ons huidige leven. Filosoof Karim Benammar ziet vijf fasen die wij allen doorlopen:

1. Ontkenning en acceptatie
2. Dingen anders gaan doen
3. Overdenken van ons oude gedrag
4. Mobilisatie van mensen en bedrijven
5. Back to a new normal

IPG Mediabrands (de holding van Initiative, Reprise, Thrive, UM en YUNE) heeft onder meer dan duizend Nederlanders onderzoek gedaan naar het veranderend gedrag de afgelopen week ten opzichte van voor deze crisis. Van de 56 procent Nederlanders die momenteel werken, werkt 34 procent nu thuis en dat lijkt een flinke groep te bevallen. 18 procent geeft aan dit ook in de toekomst vaker te blijven doen. Het meest mist men de gezelligheid van collega’s en de grootste uitdaging is de combinatie met de zorg voor kinderen.

Nederlanders hebben zich massaal neergelegd bij de nieuwe situatie, een grote meerderheid volgt de maatregelen van het RIVM en men beoordeelt de kwaliteit van leven in deze periode op een dikke voldoende (met het cijfer 7).

De data wijst erop dat Nederlanders zich volop hebben aangepast. Nieuwsmedia worden continu gevolgd en jongeren kijken meer NPO1 dan ooit. Streamingvideodiensten draaien overuren en sociaal contact verloopt (in volgorde van populariteit) via WhatsApp, Facebook, Facetime, Instagram en Skype. Naast het naar schermen kijken zijn veel mensen aan het schoonmaken, klussen, lezen, wandelen, slapen en in de tuin werken.

60 procent van de vrouwen die aangeven paniekaankopen te hebben gedaan, heeft paracetamol gehamsterd. Pasta’s komen op plek twee en wc-papier op plek drie. Mannen hebben juist meer chips, water en alcoholische dranken gekocht dan vrouwen.

Waar algemene consensus over bestaat: deze periode leert dat mensen zonder veel zaken kunnen. 50 procent van Nederland geeft aan om na de coronacrisis minder geld aan overbodige dingen uit te geven. Jongeren geven aan met minder feestjes, uitgaan en festivals te kunnen leven. Ook thuisfitness is doorgebroken en 28 procent van de jongeren geven aan dit te blijven doen.

Wat brengt het coronavirus ons nog meer? Allereerst saamhorigheid. We zijn zorgverleners massaal meer gaan waarderen, ouderen vooral. De houding en opzichte van de overheid en politie is bij veel mensen ook positiever geworden. In mindere mate geldt dit voor onze houding ten opzichte van journalisten en media. De leeftijdsgroep 46-55 jaar staat er het minst positief in.

Attente bedrijven mobiliseren zich, schieten te hulp en communiceren daarover. Dat wordt zeer op prijs gesteld. Door elke Nederlander (18- tot 75- jarigen) wordt het belang onderstreept dat bedrijven kunnen en zouden moeten helpen om de saamhorigheid te vergroten, door bijvoorbeeld initiatieven te ontplooien om ouderen/zwakkeren te helpen of mensen een hart onder de riem te steken.

Ook zouden grote bedrijven de lokale ondernemers kunnen helpen. Opvallend dat vrouwen dit nog belangrijker vinden dan mannen. Er is dus werk aan de winkel voor adverteerders.

Per doelgroep leven er andere verwachtingen van adverteerders. Zo verwacht de één tips om het thuis leuker te maken en de ander ideeën om gezonder te leven. Adverteerders kunnen volop inspelen op deze behoeften en daarmee ook werken aan een sterker merkimago en hogere maatschappelijke relevantie. Volop kansen voor nieuwe conceptontwikkeling en verdieping van de merkpositionering.

De crisistijd is géén goed moment voor twee soorten reclames: vakanties (te pijnlijk) en stapelkortingen (of andere verwijzingen naar hamsteren). Vooral ouderen zijn hier kritisch op. Aan overige reclamevormen storen Nederlanders zich momenteel niet of nauwelijks meer dan anders.

www.ipgmediabrands.com

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief