[Onderzoek] Grote verschillen Googleresultaten desktop of mobiel

[Onderzoek] Grote verschillen Googleresultaten desktop of mobiel

29-05-2019 12:03:00 | Door: Katja Brokke | hits: 910 | Tags:

Onlinemarketingplatform SEMrush heeft in mei 2019 in totaal 50.000 willekeurige keywords in de Amerikaanse database onderzocht om te achterhalen hoe verschillend de SERP's (Search Engine Result Pages) zijn voor dezelfde zoekopdracht op verschillende platforms. Kortom, hoe presteren keywords op desktop PC’s en hoe verschilt dit van de prestatie op mobiele apparaten?

Grote afwijking desktop vs mobiel

Er zijn veel afwijkingen tussen de twee platforms: het gaat niet om extreme verschillen, maar slechts 13 procent van de websites behoudt exact dezelfde positie op verschillende apparaten. De resultaten zijn verschillend vanwege de verschillende SERP-functies en uiteraard de ruimte op het beeldscherm. Geconcludeerd kan worden dat het verschil in hoe mensen een apparaat gebruiken een flinke impact heeft op de gebruikerservaring en dus de zichtbaarheid van een website. Omdat het aandeel van mobiel verkeer wereldwijd steeds meer bandbreedte verbruikt, wordt dit een punt van zorg. Het wordt voor bedrijven namelijk steeds lastiger een sterke positie op de SERP’s te behouden.

SEMrush maakt gebruik van haar Organic Research-tool om URL-afwijkingen en domeinpositie-afwijkingen te onderzoeken. Hiermee heeft het in mei 50.000 willekeurige keywords in de Amerikaanse database onderzocht. Het bedrijf maakte snapshots van desktop-SERP's en vergeleek deze met snapshots van mobiele SERP's voor dezelfde zoekopdracht. Vervolgens hebben ze gekeken naar de verschillen op het niveau van URL’s en op domeinniveau. Door op domeinniveau te analyseren en niet alleen op specifieke pagina’s, wordt er rekening gehouden met mobiele versies van pagina’s met verschillende URL’s.

Gegevens over de URL-afwijkingen geven een algemeen beeld van het aantal pagina's dat hun posities verliest bij mobiel zoeken.

URL-afwijkingen

Hoeveel webpagina's verliezen hun zichtbaarheid bij mobiel zoeken? SEMrush heeft bijgehouden hoeveel pagina's hun positie bij mobiel zoeken verliezen ten opzicht van de desktopresultaten. 30 procent van de pagina's die aanwezig zijn op de eerste pagina van desktop-zoekresultaten, wordt buiten de top 10-resultaten gehouden bij mobiel zoeken.

In de onderstaande tabel is te zien hoeveel desktopresultaten op mobiele apparaten uit de top 10, 30 en 100 zijn gevallen:

Afwijkingen van domeinpositie

Hoeveel domeinen zijn van positie veranderd bij mobiel zoeken? De volgende tabel geeft weer hoeveel domeinen hun positie behouden. Zoals we al hebben vastgesteld, heeft 13 procent van de websites dezelfde positie op verschillende apparaten.SEMrush heeft geteld hoeveel plaatsen domeinen zijn verschoven bij mobiel zoeken; respectievelijk een, drie of tien posities van hun plaats op desktops.

Het verschuiven van een positie lijkt misschien niet zo belangrijk, maar website eigenaren moet er wel rekening mee houden dat de pagina's voor het zoeken op mobiel en op het bureaublad verschillende scroldiepten en klikfrequenties hebben. In vergelijking met desktops zal het uit de top 3 van mobiele resultaten vallen een drastisch effect hebben op de hoeveelheid verkeer naar een website.

Optimaliseer website voor mobiel gebruik

Voor onlinemarketeers is het dus van belang om een website te optimaliseren voor het gebruik op mobiele apparaten. Alleen zo wordt deze door Google op de juiste waarde en relevantie geschat, temeer omdat Google mobiele sites eerst indexeert. Men kan zich dus niet langer baseren op de ranking van een website op desktop of laptop pc’s. Ook is het zaak het organische verkeer van mobiele apparaten in kaart te brengen en via welke keywords dit gebeurt. Hierop dient vervolgens een specifieke keyword strategie te worden ontwikkeld, zodat klanten de website ook via mobiele apparaten makkelijk weet te vinden.

www.semrush.com

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.