Marketing Report
[Onderzoek] De rol van media bij het kopen van een auto

[Onderzoek] De rol van media bij het kopen van een auto

Een andere of eerste auto kopen, is iets waar mensen goed over nadenken. Om de rol van media tijdens de customer journey in kaart te brengen, heeft Markteffect in mei 2021 onderzoek gedaan.

De customer journey bij de aanschaf van een nieuwe of tweedehands auto valt uiteen in drie fases: inspiratie, oriëntatie en aanschaf. Het onderzoek is uitgevoerd onder 585 Nederlanders die volledig of deels invloed hebben op het besluit over de aanschaf van een auto én in de afgelopen 6 maanden een nieuwe of tweedehands auto hebben aangeschaft. Vanuit AutoWeek is aanvullend een verdiepend onderzoek uitgevoerd onder hun websitebezoekers in mei 2021 (4866 respondenten).

In de inspiratiefase is te zien dat ruim de helft van de autokopers het automerk kennen vanuit hun eigen ervaringen, op gepaste afstand gevolgd door hun eigen netwerk (familie, vrienden, 25 procent). Qua media spelen autowebsites (23 procent) en televisie (20 procent) een grote rol in deze fase.

In de volgende fase, de oriëntatiefase, is een bezoek aan dealer/garage duidelijk de belangrijkste bron voor informatie (47 procent). Van de media zijn de autowebsites de meest belangrijke bron.

Alle resultaten zijn te vinden via de site van DPG Grow.

www.dpgmedia.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief