Marketing Report
Onderzoek Crossphase: Ondanks groter budget, worstelen contentteams met technologie

Onderzoek Crossphase: Ondanks groter budget, worstelen contentteams met technologie

Door de corona-periode gaan steeds meer contentteams aan de slag met nieuwe software en technologie. Er wordt zelfs meer budget en tijd voor beschikbaar gemaakt. Toch worstelen zes op de tien contentteams met nieuwe software en technologie. Dat blijkt uit onderzoek dat Crossphase deed onder zo’n 200 contentteams.

Ongeveer 48 procent van de contentteams noemt het inzetten van de juiste technologie een uitdaging. Maarten Fokkelman, CEO van Crossphase, stelt dat contentteams hun blik zouden moeten verruimen. “Voor je een nieuw systeem of software aanschaft, zou je als contentteam de vraag moeten beantwoorden: halen we alles uit de middelen die we nu hebben? Dat blijkt vaak niet het geval.” 

“De uitdagingen blijken vaak te liggen rondom de implementatie van een nieuwe tool of onvoldoende kennisoverdracht binnen teams. Als de communicatie en de kennis binnen contentteams verbetert, wordt technologie beter benut en zijn contentteams nog effectiever en efficiënter. Zo schiet een nieuwe tool z’n doel niet voorbij,” aldus Fokkelman.

Tech-investeringen groeien door corona

Door de maatregelen tegen het corona-virus investeren veel bedrijven tijd en geld in nieuwe technologie en innovatie. Ongeveer zeven op de tien contentteams verwacht dit jaar nieuwe software of technologie in te gaan zetten. “De meeste vernieuwingen zullen plaatsvinden rondom de optimalisatie van de huidige processen of werkwijzen. Dat is geen wonder: doordat steeds meer contentteams locatieonafhankelijk werken, is het steeds urgenter om werkprocessen te optimaliseren,” aldus Fokkelman.

Ondanks – of juist: doordat – er meer technologie ingezet gaat worden, verwacht ongeveer de helft van de contentteams dat er komend jaar meer problemen zijn met de implementatie van technologie. “Zestig procent van de contentteams geeft aan niet optimaal te werken met contenttechnologie die binnen de organisatie beschikbaar is. Daarmee lijkt het vermoeden van veel technologie-leveranciers bevestigd: zonder juiste begeleiding blijft technologie vaak onvoldoende benut.”

Uitdagingen rondom technologie 

Afgelopen jaar gebruikte zo’n 73 procent van de contentteams nieuwe technologie om contentprocessen en -publicatie te optimaliseren; 44 procent daarvan ervaarde daarbij moeilijkheden. “Dat komt onder meer door een gebrek aan ervaring met- of kennis over het werken met nieuwe technologie. Uit onze gesprekken met leveranciers van technologie blijkt dat zij steeds vaker een zwaar ondersteuning- en opleidingstraject aanbieden bij de aanschaf van software of technologie.”

Ook blijken veel contentteams zonder degelijke overdracht of training aan het werk gezet te worden met nieuwe software of techniek. “Daardoor wordt technologie niet optimaal ingezet en dat is eigenlijk doodzonde. Daardoor wordt een product of project soms als onvoldoende beoordeeld, terwijl het niet aan de tool maar aan de communicatie in een team ligt,” aldus de Crossphase CEO.

crossphase.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief