Marketing Report
[Onderzoek] Bynder: State of Branding Report 2021: marketeers ontvankelijker voor automatisering

[Onderzoek] Bynder: State of Branding Report 2021: marketeers ontvankelijker voor automatisering

Uit onderzoek van Bynder blijkt dat een overgrote meerderheid van de marketeers in toenemende mate bereid is om technologie en automatisering op nieuwe manieren in te zetten. Vooral als het gaat om het vergroten van de creativiteit en het opschalen van contentcreatie.

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de van oorsprong Nederlandse digital asset management (DAM) specialist Bynder door marktonderzoeksbureau Vanson Bourne. In totaal werden in januari, februari en maart 2021 1600 respondenten bevraagd uit de wereld van marketing en creatie, onder wie senior medewerkers en CxO-functionarissen in de Verenigde Staten (600), het Verenigd Koninkrijk (400), Duitsland (225), Frankrijk (225) en Nederland (150). 

Merken hebben in een jaar tijd ingrijpende digitale transformaties doorgemaakt. In Nederland meldt de helft van de ondervraagde marketeers dat zij in 2020 hun initiatieven voor digitale transformatie en digitale ervaring hebben versneld. 23 procent van de respondenten meldt volledig digitaal te zijn. 3 procent heeft nog steeds geen initiatieven in gang gezet en 11 procent meldt dat digitale initiatieven zijn vertraagd of zijn stilgevallen.

De toename van digitale initiatieven betekent dat succes afhangt van het merkverhaal en een vlekkeloze digitale ervaring, ondersteund door aantrekkelijke, gepersonaliseerde content. Tegelijkertijd zagen 8 op de 10 marketeers de vraag naar content toenemen, als gevolg van de pandemie. Geen enkele respondent die werkzaam is op het gebied van video of design, of met een andere creatieve functie, meldde een afnemende vraag naar content binnen zijn of haar organisatie. Nu de behoefte aan content sterk toeneemt, is het duidelijk dat marketeers nieuwe tools en processen nodig hebben om de creatieve content te produceren die nodig is voor een digitale ervaring.

Volgens het onderzoek zijn zij er klaar voor om technologie in te zetten voor deze uitdagingen. 81 procent van de respondenten in Nederland gelooft dat technologie de creativiteit in hun organisaties zal bevorderen, terwijl ze zo ook de output op peil kunnen houden. Verder meldt 2 procent van de respondenten dat branding niet kan worden geautomatiseerd - een sterke daling vergeleken met een jaar geleden - terwijl 57 procent van plan is technologieën te implementeren voor digitale ervaringen.

Andrew Hally, CMO bij Bynder: “Marketeers passen allang technologie toe voor de meeste aspecten van marketing. We hebben dat gezien bij e-mail, programmatic advertising en nog veel meer. Toch is automatisering nog niet breed toegepast voor creatief werk. Het gevolg is een 'content crunch', waardoor merken moeten worstelen om bij te blijven. Marketeers waren in het verleden terughoudender over de potentiële impact van automatisering op branding. Maar de versnelling van de digitale transformatie heeft alle twijfels weggenomen over de noodzaak om creatieve processen te automatiseren. Marketeers zijn nu klaar om die mogelijkheden in te zetten om te kunnen voldoen aan de vraag naar meer content en om de flexibiliteit te realiseren die digitale marketing vereist. Met behulp van de juiste technologie kunnen hun creatieve teams zich blijven richten op het hoogwaardige creatieve werk dat nodig is voor krachtige storytelling rond het merk.”

Het 2021 State of Branding Report signaleert ook andere trends:

  • Doorbreken op digitale kanalen is een grote zorg: Meer dan een kwart van de Nederlandse respondenten gaf aan dat het bereiken van hun publiek op de steeds drukker wordende digitale kanalen de grootste zorg is. Het bijhouden van de vraag naar creativiteit en content is de op een na grootste zorg (26 procent) en het behouden van de merkconsistentie is de op twee na grootste zorg (11 procent).
  • Marketeers staan iets milder tegenover overhypete marketingtrends: in 2020 gaf 27 procent van de marketeers aan dat chatbots de meest overhypete marketingtrend waren, dit percentage daalde in Nederland naar 24 procent in 2021. Verder dacht slechts 18 procent van de Nederlandse marketeers dat podcasts overhypet waren.
  • Marketingmanagement en creatieve teams zitten niet helemaal op één lijn: Als we kijken naar de verschillende functies, zijn de respondenten het erover eens dat het aanpassen van middelen voor specifieke digitale kanalen en repetitief productiewerk de grootste tijdverspillers zijn. In Nederland komt daar nog het bijhouden van KPI’s bij. Desondanks heeft bijna 80 procent van alle ondervraagde CMO's volledig vertrouwen in het vermogen van hun team om aan de vraag naar content te voldoen, terwijl slechts 62 procent van de respondenten die werkzaam zijn in video, design of een andere creatieve functie dat vertrouwen ook heeft.

Het volledige rapport is hier te vinden.

www.bynder.com

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief