Marketing Report
Omzet Jumbo stijgt 14,2 procent in eerste halfjaar 2020

Omzet Jumbo stijgt 14,2 procent in eerste halfjaar 2020

Jumbo heeft in het eerste halfjaar van 2020 in haar supermarkttak een omzetstijging gerealiseerd van 14,2 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

De Jumbo consumentenomzet kwam dit halfjaar uit op 5,10 miljard euro, een stijging van 634 miljoen euro ten opzichte van de eerste helft van 2019. De autonome omzetgroei van de bestaande Jumbo winkels bedraagt 9,5 procent en ligt wederom boven de gemiddelde marktgroei van 8,5 procent (bron: Nielsen).

De omzetstijging van Jumbo is deels terug te voeren op het winkelgedrag van consumenten tijdens de coronacrisis. Klanten van Jumbo gaven meer uit aan hun dagelijkse boodschappen. Veel nieuwe klanten hebben in deze periode het gemak ontdekt van Jumbo.com. Online boodschappen doen nam hierdoor een grote vlucht met een gerealiseerde omzetstijging van nagenoeg 50 procent.

Door de fors toegenomen vraag naar thuisbezorging vanwege de coronacrisis is de verdere uitbreiding van Jumbo online in een stroomversnelling gekomen. In mei opende Jumbo in Breda een nieuwe hub voor het thuisbezorgen van boodschappen, de vijfde na ’s-Hertogenbosch, Amsterdam, Utrecht en Middelburg. En eind dit jaar opent het derde E-fulfilment Center (EFC) van Jumbo haar deuren te Bleiswijk. De andere EFC’s staan in ’s-Hertogenbosch en Raalte. Jumbo onderzoekt verschillende andere opties voor online capaciteitsuitbreiding, waaronder nieuwe locaties voor hubs. Jumbo rekent erop dat dit voor het einde van het jaar duizenden nieuwe banen oplevert. Het totaal aantal Jumbo medewerkers zal hierdoor uitkomen op zo’n 100.000.

La Place

Foodserviceformule La Place had daarentegen te maken met een aanzienlijke omzetderving als gevolg van de coronamaatregelen en de permanente sluiting van de twaalf Hudson Bay-vestigingen begin dit jaar. De gedeeltelijke heropening van de restaurants sinds 1 juni wordt aangegrepen om het restaurantconcept beter te laten aansluiten bij de nieuwe vereisten in de horeca en de veranderende wensen en behoeften van de consument. In totaal zullen 23 La Place-vestigingen gesloten blijven, omdat het toekomstperspectief na heropening onvoldoende zou zijn.

Winkels openen

In het afgelopen halfjaar werden dertig Jumbo-winkels vernieuwd. In heel 2020 opent Jumbo naar verwachting 25 nieuwe vestigingen in België en Nederland. Op de Nederlandse thuismarkt zijn dat met name binnenstedelijke locaties die van HEMA en Marqt zijn overgenomen. Huishoudelijke artikelen uit het HEMA assortiment hebben afgelopen maanden hun intrede gedaan in tientallen Jumbo-winkels. Volgens plan beschikken begin volgend jaar álle Jumbo vestigingen over ‘eigen HEMA-schappen’.

Frits van Eerd, CEO van Jumbo: “Tijdens de coronacrisis hebben we met alle collega’s heel duidelijk onze meerwaarde kunnen laten zien. Ondanks alle noodzakelijke maatregelen hebben we kosten noch moeite gespaard om boodschappen doen leuk, prettig én veilig te laten zijn. Medewerkers van La Place zijn bijgesprongen om de voedselvoorziening op peil te houden en te zorgen voor een veilige winkel- en werkomgeving. Ik ben er erg trots op hoe we met z’n allen onze business in no-time hebben weten aan te passen, vooral ook online. Onze klanten waarderen de extra inspanningen enorm en zijn daardoor nog trouwer aan Jumbo. De fikse omzetstijging van dit halfjaar is daar voor een groot deel aan te danken. Ook tijdens de coronacrisis zijn we harder gegroeid dan de markt. We zijn goed op weg om 10 miljard euro omzet te behalen in 2021, het jaar waarin ons familiebedrijf honderd jaar bestaat.”

www.jumbo.com

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief