Netflix start op 1 november 2022 met reclameversie in aantal landen; Nederland volgt

Netflix start op 1 november 2022 met een reclameversie in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Canada, Frankrijk en Duitsland. De verwachting is dat ook Nederland op een later moment zal volgen. Op 8 december 2022 is concurrent Walt Disney Company van plan om in ieder geval in de Verenigde Staten zijn reclameversie van Disney+ te starten. Dit bericht de doorgaans goed geïnformeerde Amerikaanse site Variety.

Eerder was het de bedoeling dat in het eerste deel van 2023 de reclameversie van Netflix zou starten. Netflix zelf geeft geen commentaar op de berichten. Microsoft is de partner die verantwoordelijk is voor de reclameverkoop. Reclame zou 65 dollar CPM kosten (oftewel per 1000 views). Dat is volgens het vakblad ver boven de 20 dollar die in de industrie gewoon is, waarbij er gezien deze prijzen ruimte is voor onderhandelingen.

Netflix vraagt minimaal 10 miljoen dollar aan commitment op jaarbasis om te adverteren. Eind 2022 verwacht het een half miljoen abonnees op de reclameversie van Netlix. De verwachting is dat de reclameversie tussen de 7 en 9 dollar per maand zal kosten voor consumenten. Thans kost de basic versie zonder HD in de Verenigde Staten 9,99 dollar per maand.

Reclame wordt verkocht voor de Top 10 best bekeken producties en bij sommige genres. Netflix zal in de eerste periode geen reclame verkopen op basis van leeftijd, geslacht, kijkgedrag of tijdsblok. Bij series zal 4 minuten aan reclame per uur worden vertoond; bij films gaat het om reclame voorafgaand aan de film. Adverteerders kunnen hun reclame maximaal 1 keer per uur en maximaal 3 keer per dag zichtbaar maken bij individuele gebruikers.

Eerder kondigde Disney+ aan dat met de komst van zijn reclameversie de prijzen van de dienst zonder reclame zal worden verhoogd, terwijl de reclameversie de prijs zal verkrijgen van het huidige instapabonnement (7,99 dollar per maand). Met de reclameversies van streamingdiensten worden ze concurrenten van andere reclamegedreven diensten en televisiezenders. De verwachting is volgens Ampere Analysis dat Netflix in 2027 1,9 miljard dollar aan reclame-omzet zal genereren in west Europa. Dat zou meer zijn dan de 1 miljard dollar die de onderzoekers verwachten die Netflix in de Verenigde Staten zal genereren. In west Europa zou een op de vijf Netflix abonnees over gaan op het reclamemodel volgens Ampere Analysis.

www.netflix.com


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Intertoys lanceert Speelboek 2025 op kinderinitiatief

16-10-2025 | 18:14:00
Het jaarlijkse Speelboek geldt al decennialang als het startsein van het speelgoedseizoen richting de feestdagen en het samenstellen van verlanglijstjes voor Sinterklaas en kerst.

Tijjani Reijnders wordt gezicht van Rexona in Nederland

16-10-2025 | 17:53:00
Rexona kondigt een samenwerking aan met profvoetballer Tijjani Reijnders, middenvelder van het Nederlands Elftal en Manchester City.

Media Reverse en Bruna tonen effect van AI in zomercampagne

16-10-2025 | 16:37:23
Bruna, Media Reverse en Talpa bewijzen dat AI-campagnes effectief en geloofwaardig kunnen zijn

O2H Creative Solutions versiert Amsterdam voor jubileumjaar

16-10-2025 | 15:13:06
De stad Amsterdam viert haar 750-jarig bestaan, en dat is ook buiten niet te missen.

TBWA\NEBOKO laat emoties spreken in fraudecampagne NVB

16-10-2025 | 14:55:00
De campagne moedigt Nederlanders aan om te vertrouwen op hun emoties bij een poging tot fraude.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.