NIVEA introduceert Care for human touch to inspire togetherness

NIVEA introduceert Care for human touch to inspire togetherness

12-02-2021 12:11:00 | Door: David de Jong | hits: 1281 | Tags:

Care for human touch to inspire togetherness is de slogan en brand purpoose die NIVEA de komende vier jaar inzet voor het individuele welzijn van ten minste 150.000 mensen met projecten die menselijke aanraking bevorderen.

Uit wereldwijd onderzoek van NIVEA blijkt dat de helft van de mensen zich tijdens de pandemie eenzamer voelt dan ooit. In de aanloop naar 2025 trekt het merk 20 miljoen euro uit om bij te dragen aan bewustwording over het belang van menselijke aanraking. #CareForHumanTouch

 
NIVEA heeft twee onderzoeken laten doen naar de staat van menselijk contact voor en tijdens de coronacrisis. Hieruit blijkt dat het tekort aan fysieke aanraking bij veel mensen resulteert in gevoelens van eenzaamheid. Bijna de helft van de mensen die deelnamen aan het onderzoek (12 landen, per land ruim 1000 respondenten) geeft aan zich nu eenzamer te voelen dan ooit tevoren. Het onderzoek laat een connectie zien tussen die gevoelens van eenzaamheid en het uitblijven van fysiek en emotioneel menselijk contact.

Skin-touch projecten

Met de purpose Care for Human Touch verwoordt NIVEA wat altijd al de ambitie is geweest. NIVEA zet zich al ruim 100 jaar in voor de menselijke huid en het merk is dus altijd al purpose-gedreven geweest. Met uiteenlopende projecten en producten die mensen helpen om lekker in hun vel te zitten, draagt het merk zorg voor de huid en voor mensen. Huidcontact heeft een bewezen positief effect op onze gezondheid en ons welzijn. NIVEA gaat daarom de komende jaren verschillende skin-touch projecten ondersteunen die zich hiervoor inzetten. Ze trekken hier 20 miljoen euro voor uit.Te denken valt aan projecten gericht op ouderen, eenzame jongeren, visueel gehandicapten en vroeggeboren baby's.

Tzipi Strauss, hoofd afdeling Neonatologie bij het Sheba Medical Center: “De mens heeft drie basisbehoeften; zuurstof, voedsel en water. Ik zou er een vierde aan toe willen voegen, namelijk menselijke aanraking.”

Stefan De  Loecker, CEO Beiersdorf: “Met onze bijdrage willen we aandacht vragen voor het belang van contact. Er zijn ook nu manieren om een gevoel van samenzijn te bevorderen, al is het virtueel. We willen mensen wijzen op het belang van contact maken, ook in deze moeilijke tijd. We gaan NIVEAs invloed op een betekenisvolle manier inzetten om bewustzijn te cre벥n rondom het positieve effect van de menselijke aanraking.

In het uitgebreide onderzoek kwam naar voren dat negen van de tien respondenten, voor en tijdens de coronacrisis, menselijke aanraking de sleutel is tot een gelukkig en voldaan leven. Toch is en blijft dit algehele verlangen onbevredigd.


Vier op de vijf alleenwonenden gaven aan dat ze niet dagelijks menselijke aanraking ervaren. Bijna twee op de drie gaf aan dat ze meer knuffels willen krijgen. Mensen die in een eenpersoonshuishouden wonen en alleenstaande ouders geven net als de tieners en millennials aan het meest getroffen door eenzaamheid. 23 procent van de alleenstaande ouders gaf sterk aan dat ze zich alleen voelen, terwijl 24 procent van de tieners hetzelfde zei - tegen een wereldwijd gemiddelde van 16 procent. 

De fysieke en psychologische gezondheidsvoordelen van menselijke aanrakingen zijn wetenschappelijk bewezen. Maar, omdat aanraking in ons moderne leven een achterstand heeft, gaven de respondenten aan dat deze gezondheidsvoordelen nieuw zijn voor hen, en tegelijkertijd ook bestempeld als belangrijk. 

Voor zeven op de tien respondenten staat de menselijke aanraking niet op de eerste plaats. Drukke levensstijlen, de opkomst van technologieën en verwarring over het juiste niveau van aanraking staan in de weg om te voldoen aan de behoefte van mensen aan huid-op-huidcontact. Als er een betere kennis van de voordelen zou zijn, dan zegt 86 procent dat ze meer menselijke aanraking in hun dagelijks leven opnemen

De coronacrisis heeft het belang van menselijke aanraking onderstreept, maar heeft het ook moeilijker gemaakt om de aanraking met de huid te ervaren. Die ervaring hebben we nodig.

De meeste mensen over de hele wereld hebben geaccepteerd om sociale afstand te houden en hebben hun gedrag hier tijdelijk op aangepast. Uit het onderzoek blijkt dat mensen over de hele wereld fysieke aanraking hebben opgeofferd tijdens de pandemie en daardoor vaak eenzaamheid hebben gevoeld. 75 procent van de respondenten gaf aan dat ze zich door hun eenzaamheid (isolement) hebben gerealiseerd hoe belangrijk fysieke aanraking is voor de gezondheid. Wereldwijd verwacht meer dan een derde van de mensen dat de aanraking in de familiaire en vriendenkring zal toenemen na de crisis. Terwijl de aanrakingen met de collegas en kennissenkring op de lange termijn zal afnemen als gevolg van de pandemie.

Ralph Zimmerer, Vice President Global NIVEA Brand Identity & Brand Capability: “Bewustwording van de behoefte aan en de gezondheidsvoordelen van huidcontact is cruciaal. We nemen deze rol op en blijven de bewaker van menselijk contact en saamhorigheid. Hoewel we tijdens de pandemie gedwongen zijn om van elkaar verwijderd te blijven, moeten we onze hechte relaties onderhouden en verdiepen als een schild tegen eenzaamheid. Binnen onze naaste familie is huidaanraking daarom belangrijker dan ooit.”
 
Met het nieuwe initiatief #CareForHumanTouch ondersteunt NIVEA skin-touch-projecten om de kwaliteit van leven te bevorderen van mensen die het risico lopen op eenzaamheid, zoals te vroeg geboren babys, slechtzienden en ouderen met dementie. NIVEA streeft er ook naar om tegen 2025, 100 miljoen mensen bewust te maken van de bewezen gezondheidsvoordelen van skin-touch.

NIVEA trapt de lancering af met een documentaire die het waargebeurde verhaal laat zien van een te vroeg geboren tweeling uit Hamburg, en hoe het leven van een van de tweelingzussen in de couveuse werd gered door de huid aanraking van haar tweelingzus.

www.nivea.nl


Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.