Lancering eerste Online Community Academy wapent ondernemer tegen corona

Lancering eerste Online Community Academy wapent ondernemer tegen corona

25-03-2020 10:30:00 | Door: Pie Kamau | hits: 1159 | Tags:

Ondanks het verbod op fysiek samenkomen tot zeker 1 juni vanwege het coronavirus, zijn veel ondernemers nog terughoudend om online te netwerken in plaats van fysiek Dit blijkt uit een inventarisatie van We love communities. Ondernemers zoeken wel naar informatie over online netwerken om klanten te werven, maar hebben koudwatervrees om dit daadwerkelijk te doen.

Het moeten initiëren van online gesprekken, het aanspreken van een grotere groep mensen via social media en niet weten wat interessante berichten zijn om online te delen, weerhoudt de meesten van online netwerken. Dit frustreert de op -en uitbouw van hun netwerk en staat hen in de weg bij het realiseren van hun doelen. Om ondernemers over hun koudwatervrees heen te helpen en extra te wapenen tegen de impact van Corona, start We love communities op 25 maart de Online Community Academy, een online lesprogramma dat ondernemers vanaf huis kunnen volgen. 

Comfortzone

Maartje Blijleven, oprichter van We love communities en digital community expert: "Als ondernemer weet ik dat dit een enorme klap is waar ondernemers van moeten bijkomen. Veel inkomen valt weg, de zorgen zijn enorm. Tegelijkertijd is er nu meer ruimte om te reflecteren, nieuwe mogelijkheden te verkennen en nieuwe vaardigheden op te doen. We zien dat nu wel massaal gebeuren met de toepassing van online tools als Zoom, Skype en Teams. Dat is al heel goed en een grote verandering voor veel mensen. Maar het is ook vooral functioneel en levert geen nieuwe klanten op. De uitdaging zit erin om uit je comfortzone te durven stappen en jezelf ook op inhoud te profileren via online netwerken. Dat verbetert je zichtbaarheid, impact en resultaten. Bovendien geeft het positieve energie in deze zware tijden, zonder duizenden euro’s te investeren in online advertenties."

Valkuilen

Blijleven waarschuwt mensen die online willen netwerken wel vast voor de grootste valkuilen:

  • Beginnen zonder plan. Bepaal vooraf een heldere strategie: wat maakt jou uniek, sociaal en relevant? Waarin onderscheid je jezelf van anderen?
  • Geen doel voor ogen hebben en iemand zonder ervaring inzetten, bijvoorbeeld een stagiaire. Online netwerken via sociale media is vaak het eerste contactmoment met je klant. Alles wat je aandacht geeft groeit, dus ook een community online.
  • Denken dat het een snelle salestool is. Focus in eerste instantie niet op nemen, maar op Pas als je je netwerk écht verder helpt door waardevolle content met hen te delen, groei je zelf ook. En dan is de sky de limit en komen er kansen op je pad die je niet voor mogelijk had gehouden.

 

Top 10 tips online netwerken

Om er zeker van te zijn dat je je online netwerk goed in zet, is het volgens Blijleven belangrijk omdeze tips ter harte te nemen:

  • Bedenk een goed idee en doe (kort) onderzoek om dit idee te valideren.
  • Bepaal je doelgroep en stel je doel en strategie vast om op langere termijn succesvol te zijn.
  • Kies het soort community en online platform dat daarbij past.
  • Start met passie en werk waar mogelijk samen met anderen.
  • Deel continu waardevolle content volgens je strategie en plan dit indien mogelijk vooraf in.
  • Nodig je netwerk uit, werk samen met anderen en activeer je community.
  • Groei gratis en organisch via ambassadeurs en virtuele ‘mond-tot-mondreclame’.
  • Groei door pr & marketing en vergeet daarbij de online vindbaarheid niet.
  • Richt je op positieve reacties om de juiste sfeer te bepalen.
  • Blijf leren en optimaliseren om met je online netwerk, via je online community, relevant te zijn en te blijven.

 

Helpende hand 

Als ondernemers of professionals behoefte hebben aan een helpende hand bij het online netwerken, dan kunnen ze zich vanaf 25 maart 2020 opgeven bij de  Online Community Academy. Om ondernemers te helpen geeft We love communities nu tijdelijk 75 procent korting op het lesprogramma. 

www.welovecommunities.nl

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie