Marketing Report
KesselsKramer maakt landelijke campagne over Samen Beslissen in de zorg

KesselsKramer maakt landelijke campagne over Samen Beslissen in de zorg

KesselsKramer heeft een landelijke campagne ontwikkeld in opdracht van patiëntorganisaties en brancheorganisaties uit de medisch-specialistische zorg, de huisartsenzorg, de paramedische zorg en de wijkverpleging. De campagne wil bewerkstellingen dat zorgverleners en patiënten een goed gesprek met elkaar hebben en samen beslissen over de zorg die patiënten wensen.  

Onder de noemer de Samen Beslissen is daartoe een campagne opgezet die via televisie, radio, DOOH, social media, in het ziekenhuis, bij de huisarts, de fysiotherapeut, wijkverpleging en overal waar zorg plaatsvindt te vinden is.

De campagne gaat niet alleen óver de dialoog tussen patiënten en hun zorgverleners, maar brengt die ook letterlijk en figuurlijk in beeld. Daarvoor vroeg KesselsKramer Robin de Puy, fotograaf des vaderlands in 2016, echte zorgverleners en patiënten en profil in beeld te brengen. Een metafoor voor het goede gesprek waar de campagne toe oproept. De hoofdpersonen en hun gesprekken, vormen de basis van een televisiereclame tv-commercial, tientallen OLV’s, radiocommercials en printmedia met als afzender de website Begin een goed Gesprek. Op deze website zijn tips en ervaringen helder uiteengezet.



De campagne is het resultaat van een uitgebreide samenwerking tussen patiëntenorganisaties en brancheorganisaties uit de medisch-specialistische zorg, de huisartsenzorg, de paramedische zorg en de wijkverpleging.

Caroline de Moor, senior communicatieadviseur bij Patientenfederatie Nederland: “Het is mooi om te zien dat het thema Samen Beslissen door zoveel partijen uit de zorg wordt omarmd. Dit betekent dat Samen Beslissen belangrijk is en deze campagne geeft het de aandacht die het verdient. Want een goed gesprek tussen zorgverlener en patiënt lijkt logisch, maar in de praktijk gebeurt het toch nog te weinig.”

Uit onderzoek van Kantar Public, in opdracht van het ministerie van VWS, blijkt daarnaast dat minstens een kwart van alle patiënten Samen Beslissen lastig vindt. Op hun beurt overschatten zorgverleners vaak de mate waarin zij Samen Beslissen. Caroline de Moor: “Het bijzondere aan deze campagne is dan ook dat deze is gericht op zowel patiënten als zorgverleners.”

Campagnepartners zijn: Federatie Medisch Specialisten, InEen, Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie, Landelijke Huisartsen Vereniging, Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra, Nederlandse Huisartsen Genootschap, Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen, Paramedisch Platform Nederland, Patiëntenfederatie Nederland, Pharos, Stichting Keurmerk Fysiotherapie, Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland, Zelfstandige Klinieken Nederland en Zorgverzekeraars Nederland.

Credits

Opdrachtgever: samenwerkende brancheorganisaties in het programma Uitkomstgerichte Zorg | Bureau: KesselsKramer | Regie en fotografie: Robin de Puy | Edit: Axel Roelofs | Muziek & geluid: RECsound | Website: KesselsKramer Digital | Media: Zigt | pr: Counter Content

www.begineengoedgesprek.nl
www.uitkomstgerichtezorg.nl
www.kesselskramer.com

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief