KWF met campagne tegen schelden met kanker in sportwereld

KWF met campagne tegen schelden met kanker in sportwereld

29-06-2021 15:42:00 | Door: Pie Kamau | hits: 1138 | Tags:

In de strijd tegen schelden met kanker gaat KWF (Koningin Wilhelmina Fonds) de samenwerking aan met Bundled. Bundled vertegenwoordigt professionele e-sporters wereldwijd en ontwikkelde een speciaal tenue voor KWF. Spelers van FIFA21 kunnen onder anderen Messi, Ronaldo en Wijnaldum in het #TegenKK shirt laten spelen met deze duidelijke boodschap op hun borst. Met een benefietwedstrijd bij het jeugdcomplex van FC Utrecht zetten onder anderen YouTubers Koen Weijland, Bas VV, Dani en Rarko de actie kracht bij.

Voetbal is met stip de nummer één sport in Nederland. Afgelopen jaar telde het amateurvoetbal 1.179.000 leden en speelde er 1.200.000 Nederlanders de game FIFA 20, de digitale afgeleide van het voetbal. Vanaf vandaag is het Bundled shirt - waarin esporters op nationale en internationale toernooien uitkomen- voor iedereen beschikbaar in de EA game FIFA 21.

Koen Weijland: “Elkaar online verrot schelden met kanker is een groot probleem. Ik host veel livestreams waar veel jongeren naar kijken en dan schrik je als je ziet hoe vaak het woord voorbij komt. Hetzelfde geldt voor reacties op platforms als Instagram en Twitter. Als je dan bedenkt dat het om een ziekte gaat waar zoveel (jonge) mensen mee te maken krijgen, dan kun je ervan uitgaan dat het een flink aantal mensen kwetst. Dat moet je toch niet willen.”

Gemene deler

Deze samenwerking met Bundled is in navolging van de #TegenKK campagne met bekende youtubers waarmee KWF eind vorig jaar naar buiten ging. Door samen te werken met mensen en partijen die aansluiten bij de belevingswereld van jongeren wil KWF deze groep aanspreken op een manier die ze kunnen omarmen.

Johan van de Gronden, directeur van KWF Kankerbestrijding: "Tenminste één op de drie Nederlanders krijgt eens in zijn of haar leven de diagnose kanker te horen. Kanker raakt ons allemaal. Het gebruik van kanker als scheldwoord doet veel mensen onnodig pijn en zou onmiddellijk moeten stoppen. Met een opvallende mouwbadge wordt het onnadenkend gebruik van kanker als scheldwoord hopelijk een onderwerp van gesprek in kleedkamers en sportkantines.”

De boodschap offline uitdragen

Naast aandacht in FIFA21 wil KWF ook in de offline wereld schelden met het woord kanker tegengaan. De organisatie spoort amateurverenigingen aan om aan die ambitie bij te dragen door met een speciale #TegenKK mouwbadge op het shirt te spelen. De badge werd ontwikkeld in samenwerking met kledingfabrikant Jako en de eerste 10 clubs spelen inmiddels al met het statement op hun shirt. Een deel van de opbrengst van de verkoop van mouwbadges gaat naar KWF.

Credits

Clients: KWF & Bundled | Creative agency: One:Nil | PR: HPB (Het PR Bureau) | Productie: The Brandwagon

www.kwf.nl
www.bundled.nl
www.jakosport.nl

 

 

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.