[Column] Jur Baart (Fitzroy): Clubhouse is een signaal dat nieuwe behoeftes ontstaan

[Column] Jur Baart (Fitzroy): Clubhouse is een signaal dat nieuwe behoeftes ontstaan

08-03-2021 22:29:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 1947 | Tags:

Deze nieuwe anderhalvemeterhotspot – waar je nog wel voor uitgenodigd moet worden – zit vol kansen en valkuilen. Dus, wat moet je hier als merk? Om dat goed te kunnen beantwoorden, moet je aan de achterkant van de hype rond Clubhouse kijken. Pas als je goed begrijpt waarom deze nieuwe consumentenbehoeften zijn ontstaan, kun je erop inspelen. Fitzroy volgt nauwlettend alle laatste ontwikkelingen door middel van onze Consumer Insight-afdeling en dit is wat ons opviel:

#1 Van gezellige avond naar avondklok

Stel dat de restaurants open waren. De kroegen. Je met alle vrienden lekker kon afspreken, omdat we eind december de Covid-19 onder controle hadden. Waren we dan overdonderd door Clubhouse? Waarschijnlijk niet. Dan was het een klein onderdeel op een van de pagina’s van Emerce. Maar goed: we zitten nu allemaal na 21:00 uur verplicht thuis en omdat we toch alles hebben gekeken op Netflix biedt het zappen in Clubhouse toch nog wat entertainment. Laten we kijken – of liever gezegd luisteren – hoeveel mensen er deze zomer gebruikmaken van de app. Ik zou er als merk geen zomercampagne op gaan bouwen. Doe het nu… nu de avondklok heerst. 

#2 Van visuele overkill naar audio escape

Een deel van de hype rond Clubhouse komt voort uit de visuele overkill en het sociale leedvermaak op Instagram. Mensen hebben genoeg van nep en de filters. Zij willen echtheid, verrijking en lo-fi ervaringen. Clubhouse is spontaan, soms chaotisch en voelt casual. Op Clubhouse worden helden als Elon Musk opeens gewone mensen die ook moeten kunnen schitteren zonder podium, spotlights en fancy intro’s. Het gaat niet om de perfectie, het gaat om goede content. Dat je iets te melden hebt. De app staat nu nog in de kinderschoenen, maar de creatieve mogelijkheden zijn eindeloos. Vanmiddag hebben we bijvoorbeeld meegeluisterd met treingesprekken – nu wij deze door Covid-19 in het echt moeten missen. Maar wat jammer… het waren acteurs en daardoor weer nep, gefilterd, niet echt. Een leuk experiment, maar niet voor de long run.

#3 Van insights googlen naar insights housen

Voor merken die willen weten welke thema’s in het huidige zeitgeist relevant zijn, is Clubhouse een rijke bron van informatie. De getrainde Clubhouse-moderators weten dat er vaak al anderen in een room zitten die minstens evenveel of wellicht nog meer kennis hebben van het onderwerp. Als je een room gaat hosten, weet dan dat er een goede kans is dat je concurrent in dezelfde room mee zit te luisteren. En niks zegt. Omarm dit. Met onze Insight-afdeling luisterden we laatst naar een gesprek over ingrediënten in cosmetica, met de oprichter van Glossier op het podium en Gwyneth Paltrow in het publiek. Daar werden nogal wat strategische parels gedeeld. Die nemen wij in ieder geval weer mee in ons denken voor onze klant Naïf.

Dus als je iets als merk wilt doen, doe het nu. Doe het ongefilterd en doe het met een goede moderator. En check sowieso je concurrenten als zij een room hosten. Misschien praten ze net iets teveel hun mond voorbij. Want redigeren achteraf kan niet meer.

Deze column is een bijdrage aan [Forum] Wat kunnen marketeers met Clubhouse?

Dat forum staat hier


Jur Baart is eigenaar van Fitzroy

www.fitzroy.nl

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.