Marketing Report
[Interview] Stefan Heijdra en Samantha Wiesemann (Summit Retail Media Group) over de retail media-boot 

[Interview] Stefan Heijdra en Samantha Wiesemann (Summit Retail Media Group) over de retail media-boot 

Als je de retail media-boot niet wil missen, moet je nu instappen, dat is de stelling van Stefan Heijdra, Digital Sales Manager en Samantha Wiesemann, Campaign Manager bij Summit Retail Media Group. We spraken ze over Summit Retail Media Group en de rol van retail en media. 

Kunnen jullie Summit Retail Media Group introduceren?

Summit Retail Media Group is van origine een Brits bedrijf. Daar werkt het al jaren voor verschillende grote retailers. Zo’n twee jaar geleden is er een Nederlandse Summit-vestiging geopend. Inmiddels staan we volledig op eigen benen, met de Nederlandse ondernemer Jerry Rustveld aan het roer. We werken voor Jumbo, Blokker, Deen Supermarkten en Smulweb.nl. We zetten daarbij in op meerdere media assets. Naast on site en inapp advertising, kun je bij ons ook terecht voor sponsored items in e-mailnieuwsbrieven en voor Digital Out Of Home-schermen.

Summit Retail Media Group zorgt voor een extra omzetstroom voor de retailers door in te zetten op de mediabudgetten van de merken. We helpen retailers om te denken als publisher en zo een aantrekkelijk en relevant product te bieden voor adverteerders. Summit Media Retail Group ontzorgt de retailers daarnaast volledig in de operatie: wij verzorgen de mediasales en plannen en monitoren de campagnes.

Wie zijn jullie klanten?

Je kunt beter vragen: wie niet? We werken voor category captains en voor challengers. Denk aan FrieslandCampina, Coca Cola, Kraft Heinz, Heineken, Dr. Oetker, Pepsico, Henkel, Red Bull, Nestlé, Danone, Mars en Cloetta. Maar ook CêlaVíta, Melkunie, No Fairytales, Swinckels Family Brewers, Arla en Bimi Broccoli weten hun weg te vinden naar de retail-platforms. Daarnaast praten we ook met non-food-klanten. Onze klanten blijven terugkeren omdat ze zien dat een campagne op één van de Summit-platformen werkt voor zowel awareness- als salesdoelstellingen.

Wat kan Summit Retail Media Group bieden, dat andere partijen niet kunnen?

Summit Retail Media Group maakt het mogelijk om jouw product vlak voor het aankoopmoment onder de aandacht te brengen van de consument. Traditionele publishers weten welke content hun publiek leest, luistert of bekijkt. Retailers weten wat de consument koopt. Je zit daarmee een stap dieper in de funnel. Doordat we Add To Basket-data koppelen bewijzen we het succes van de campagnes. Dit helpt de Brand en Media Managers van onze klanten om hun strategie met data te onderbouwen en zo hun mediabestedingen te verantwoorden. Wij hebben exclusieve partnerships met de retailers onder de Summit-vlag. Wil je op hun platform adverteren, dan kunnen wij je daarmee helpen. En dat doen we met plezier!

Veel partijen zien de opkomst van de Amerikaanse techreuzen als een bedreiging. Jullie zien ook kansen. Vertel!

Marketplaces zoals Amazon hebben er mede voor gezorgd dat retail media steeds meer common sense is. Summit Media Retail Group bundelt de krachten van diverse retailers om zo een Nederlands alternatief te bieden voor de Amerikaanse reuzen. Merken willen de boot niet missen en vragen hun mediabureau hierin om advies. We zien in de afgelopen maanden bij alle grote bureaugroepen teams ontstaan die zich focussen op e-commerce en retail media. Dat is een mooie ontwikkeling, want zo zorgen we samen voor verdere professionalisering.

Data speelt in jullie operatie een cruciale rol, wat maakt hierin het verschil?

Hoewel Google heeft aangekondigd het blokkeren van third party cookies weer iets verder uit te stellen, gaat het er toch echt van komen. En daar moet je op voorbereid zijn. Merken zijn nu gewend om op basis van third party data een relevant bereik te creëren. Dat kan straks niet meer en dat maakt first party data nog waardevoller dan dat het nu al is. De retailers in het Summit-netwerk beschikken over deze first party data en zo kunnen we relevant bereik voor merken zeker blijven stellen.

Hoe zien jullie de markt de komende jaren ontwikkelen?

Retailers gaan meer en meer inzien dat zij waardevol bereik kunnen bieden aan adverteerders. Daarbij zijn grote merken de tijd van ad hoc campagnes op retail media echt ontgroeit. Daar is het een vast en onmisbaar onderdeel geworden binnen de mediastrategie. 

Wij zijn volop in gesprek met retailers om zich bij het Summit-netwerk aan te sluiten. Het gaat daarbij niet alleen om food-retailers, maar we denken breder. Dat bewijst de recente toevoeging van Blokker aan ons portfolio wel. Daarmee bieden we ook voor merken die niet food-gerelateerd zijn een relevante plek om hun consument te bereiken. Summit wordt echt de one stop shop als het om retail media gaat: naast de huidige media assets bieden we straks ook in store communicatie op de fysieke winkelvloer en sponsored games aan. We zien zoveel kansen voor Summit om te groeien en die kansen zijn we nu stuk voor het stuk aan het verzilveren.

Wat is het laatste nieuws?

Een mooie primeur is dat we live zijn met verschillende media assets bij Blokker. Het gaat om banners volgens IAB-standaardformaten op Blokker.nl, de e-mailnieuwsbrief die wekelijks naar 800.000 abonnees wordt verstuurd en sponsored items in de loyalty app. Ook gaat de eerste campagne op de DOOH-schermen in de winkels van start. Met meer dan 350 winkels en bijna 1.000 schermen helpt het DOOH-netwerk van Blokker je aan zichtbaarheid in alle winkelstraten en -centra in Nederland. Al deze media assets van Blokker waren niet eerder in te kopen voor advertising, dus we voegen hiermee een mooi stuk inventory toe aan het Nederlandse medialandschap. Blokker zal niet de laatste aanwinst voor Summit blijven. Er komen meer retailers aan die zich bij ons netwerk voegen. Daarover hoor je binnenkort meer. Tot slot vinden we het belangrijk om aan merken mee te geven dat het cruciaal is om nu in retail media te stappen, anders mis je een belangrijk stuk in je mediastrategie en zijn je concurrenten je voor.

www.summitretailmediagroup.com

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief