[Interview] Nick Kalse (Outbrain): Native advertising krijgt een vaste plek binnen de digitale marketingstrategie

[Interview] Nick Kalse (Outbrain): Native advertising krijgt een vaste plek binnen de digitale marketingstrategie

21-01-2021 10:34:00 | Door: Saskia van Weert | hits: 1125 | Tags:

Op 27 januari organiseert advertentieplatform Outbrain het webinar Outbrain Unveil. We spreken met Nick Kalse, Head of Sales bij Outbrain Benelux.

Hallo Nick, kun je Outbrain introduceren?

Outbrain is 's werelds toonaangevende discovery en native advertentieplatform op het open web. Een derde van online wereldbevolking onderzoekt en ontdekt informatie via onze feed-technologie. We werken samen met duizenden premium publishers over de hele wereld, in Nederland met De Telegraaf, Omroep Brabant, Omroep Gelderland en vele andere partijen.

Met Outbrain kunnen adverteerders via één enkel platform op de sites van meest prestigieuze uitgevers verschijnen. Wij tonen continu nieuwe dingen (ontdekkingen) in de vorm van artikelen en advertenties gebaseerd op interesses van de consument, wat leidt tot een gepersonaliseerde ervaringen.

Wat was 2020 voor jaar voor Outbrain?

Ondanks de omstandigheden kende Outbrain een goed jaar. Het nieuwe normaal in 2020 bracht veel perspectief. Het heeft ons laten zien dat echt partnerschap zo belangrijk is; dat als je samen problemen aanpakt, je voor elke uitdaging een passende oplossing vindt. We werken met de grootste uitgevers en adverteerders wereldwijd. Iedereen heeft voor enorme uitdagingen gestaan ​​en het benaderen als een team dat aan één doel werkte, heeft echt geholpen. In de kern bewees 2020 dat samenwerken, transparant zijn en (eerlijk) het gesprek aangaan de beste weg vooruit is.

2020 was een jaar van digitalisering en innovatie. Ook voor Outbrain?

2020 was HET jaar van innovatie bij Outbrain. We hebben onszelf ertoe aangezet om zo innovatief mogelijk te zijn. Als resultaat hebben we verschillende nieuwe producten gelanceerd! We hebben ons carrouselconcept gelanceerd, App Install Smartad, Native Awareness + (waar je je sociale en display-advertenties daadwerkelijk naar een breder publiek kunt brengen). Al deze formaten helpen onze klanten echt om een ​​full-funnel-aanpak in  te zetten.

Ons Native Awareness +-concept kan bijvoorbeeld worden gebruikt voor de branding en bekendheid, waarna we verhalen kunnen retargeten. Daarnaast hebben we ook nog onze Smartads Amplify-producten (tekst + afbeelding) voor meer traffic. Wat het doel of de KPI ook is - we hebben een oplossing.

Meer in het algemeen, met betrekking tot advertenties, versnelde de lockdown de verschuiving naar digitale advertenties die we de afgelopen jaren al zagen. Dit is niet helemaal nieuw, maar het zou een nieuwe boost kunnen krijgen met adverteerders die hun budgetten dit jaar nog meer verschuiven naar nieuwe digitale kanalen, aangezien de lockdowns wereldwijd aanhouden.

De algemene trend waarbij bedrijven ook hun bedrijfsmodellen heroverwegen en nieuwe aanbiedingen opnemen, is ook interessant. Autobedrijven bijvoorbeeld, die traditioneel vertrouwden op de showroomervaring, hebben deze ervaring ofwel overgebracht naar de digitale wereld of richten zich nu op het aanbieden van auto-abonnementsmodellen waarvoor je je online kunt aanmelden. Vóór de crisis was Care by Volvo hierin de innovator en wellicht zien we steeds meer bedrijven overschakelen op dit innovatieve model, waardoor het langetermijnengagement uit de mobiliteitssector wordt gehaald.

Omdat het digitale landschap voortdurend verandert, is innovatie altijd de basis geweest van ons bedrijf en zal het een belangrijke rol blijven spelen. We waren 14 jaar geleden een van de pioniers in de native advertising-branche en hebben de afgelopen jaren veel belangrijke innovaties geïntroduceerd, zoals onze programmatic toegang, onze gepersonaliseerde Smartfeed of het Click-to-Watch-videoformaat. En we zijn van plan om spannende producten te blijven ontwikkelen.

Hoe zie je native advertising zich de komende jaren ontwikkelen?

Native advertising is nog steeds een breed begrip en wordt ook binnen organisaties in veel verschillende vormen omarmd. Ik verwacht dat het een solide plek zal krijgen binnen de digitale marketingstrategie van veel adverteerders en een verschuiving zal veroorzaken in de traditionele display- en social budgetten.

Dit heeft ook te maken met de ontwikkeling van native advertising. Het is al een tijdje niet meer alleen traditionele end-of-article-integratie. Het is veel meer dan dat. Native is tegenwoordig video, carrousel, speciale app-downloadproducten, in-article-bijdragen verbonden met social media, display en video. Dit alles natuurlijk op een passende manier en dus op de native manier geïntegreerd op de pagina of in de app van de uitgever.

Kortom: er is nog genoeg te ontdekken en vooral te winnen voor veel adverteerders en dat maakt native interessanter en relevanter dan ooit tevoren. Ik voorzie een paar jaar met veel veranderingen, adopties en groei (van belang) van native advertising.

Voor wie is jullie webinar Outbrain Unveil interessant?

We richten ons met Unveil op merken en bureaus, en laten zien wat Outbrain kan doen als partner om hun bedrijf in 2021 en daarna te laten groeien. Dit resulteert automatisch in het feit dat het ook voor uitgevers interessant is om te zien welke mogelijkheden ze hebben door samen te werken met de adverteerders van Outbrain.

Waar kunnen we als deelnemers naar uitkijken?

Unveil is onze manier om adverteerders te laten zien dat we hen kunnen helpen om dit jaar en daarna succesvol te zijn. En daar hebben we een hele reeks nieuwe producten voor, waaronder nieuwe advertentiebelevingen (carrousel, app-installatie, call-to-action en video), conversiebiedstrategie (CBS) en native Awareness +.

Wat is het laatste nieuws?

De lancering van ons product Native Awareness +. De nieuwe oplossing voor twee belangrijke uitdagingen van adverteerders: bewustwording stimuleren zonder te vertrouwen op invasieve formaten en schaaleffecten buiten de ommuurde tuinen van het duopolie.

De Native Awareness +-suite van Outbrain combineert de sterke merkbekendheidsmogelijkheden van display-advertenties met rijke, krachtige native advertentie-ervaringen die zijn ingericht op betrokkenheid.

Het biedt drie unieke ervaringen: Native Display, Native Social en Native Video, die allemaal een hoge zichtbaarheid en merkveiligheid garanderen, zonder aangrenzende advertenties. De Native Awareness +-formats van Outbrain zijn uitsluitend in-article- en merkveilig, zonder merkgebondenheid; met grootformaat, verticale advertenties die betere merkresultaten opleveren. Het biedt marketeers een eenvoudige manier om bestaande sociale campagnes uit te breiden naar het open web. Met Native Display en Native Video bereiken marketeers een grote bekendheid zonder te vertrouwen op storende advertentie-indelingen die het risico lopen op een negatieve merkperceptie. Native Social biedt de unieke mogelijkheid om sociale campagnes van Facebook, Instagram, Linkedin, Snapchat en andere platforms uit te breiden naar merkveilige plaatsingen bij 's werelds meest toonaangevende uitgevers.

Lees hier alles over Outbrain Unveil en hoe je kunt deelnemen

www.outbrain.com

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.