[Interview] Monique Boermans (IPG Mediabrands): Geef een goede hand, weet wat je komt doen en heb zelf ook iets te vertellen

[Interview] Monique Boermans (IPG Mediabrands): Geef een goede hand, weet wat je komt doen en heb zelf ook iets te vertellen

08-08-2019 13:37:00 | Door: Saskia van Weert | hits: 2583 | Tags:

Monique Boermans is HR Director bij IPG Mediabrands. Ze heeft de arbeidsmarkt zien veranderen de afgelopen jaren. We praten met haar over het werven en behouden van talenten.

Monique, in de bijna 6,5 jaar dat je als HR Director bij IPG Mediabrands werkt, is de arbeidsmarkt enorm veranderd. Van crisis naar vacatures die lang openstaan. Hoe gaan jullie hiermee om

De arbeidsmarkt is zeker veranderd en dat wordt niet alleen veroorzaakt door de economische situatie, maar ook doordat talenten meer verwachten van een werkgever. Ons concurrentieveld is veranderd en het is moeilijker om medewerkers aan een organisatie te verbinden. Het aantrekken en selecteren van talent is een belangrijke pijler binnen onze organisatie. Recruitment doen we er niet meer zo maar even bij, besteden we niet meer alleen maar uit aan werving- en selectiebureaus, maar doen wij zoveel als mogelijk inhouse. Wij werken met een team van vier dedicated collega’s die zich volledig inzetten om geschikte kandidaten te vinden, mooie gesprekken met hen te voeren, te luisteren naar hun ambities en dit af te zetten tegen mogelijkheden binnen onze organisatie. Het gaat daarbij veel meer om the match, qua persoon, qua energie, qua ambitie, qua cultuur, drijfveren en geluk in plaats van het invullen van vacatures. We maken hier tijd en capaciteit voor vrij, maken graag kennis met nieuwe mensen, vertellen graag over onze organisatie en hebben heerlijke koffie. Ook als er geen vacatures openstaan. Op deze manier investeren we in relaties, waar we later onze vruchten van kunnen plukken.

Op welke creatieve manieren weten jullie je nieuwe talenten te vinden?

Ik weet niet of je het echt creatief kunt noemen, maar het is voor ons zeker effectief. Wij zoeken onze potentiele kandidaten pro-actief en structureel op door intensieve samenwerkingen aan te gaan met hogescholen en universiteiten. Wij investeren volop in het delen van onze kennis met universiteiten en hogescholen door masterclasses te organiseren en studenten aan echte klantcases te laten werken. Zo komen zij al in heel vroeg stadium in aanraking met de verschillende facetten van ons mooie vak. Zij kunnen dan hopelijk de juiste keuze maken en we slaan letterlijk een brug tussen theorie en praktijk. Tegelijkertijd dagen we onszelf continu uit om alert te blijven op de totale mix van onze medewerkers, veranderende behoeften vanuit onze organisatie qua kwaliteiten en competenties en staan wij open voor een divers palet aan talenten met verschillende achtergronden.

Op welke manieren investeren jullie in nieuw talent? En hoe werkt dit in de praktijk?

Door ze een kans te geven om een prachtig vak te leren, ze de mogelijkheid te geven om zichzelf te kunnen zijn en te ontdekken, door ze te leren werken, en ze te helpen bij hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Een concreet voorbeeld is ons online traineeship. Het traineeship bestaat uit verschillende fases, waarbij je wordt begeleid door een persoonlijke mentor en een Talent & Development Manager. Iedere fase bevat een aantal milestones die je officieel dient te doorlopen, voordat je door kunt gaan naar de volgende fase. Tijdens het traineeship staat persoonlijke ontwikkeling centraal en leert de trainee het maximale uit zichzelf te halen. Door deze intensieve een-op-eenbegeleiding worden inhoudelijke kennis, maar ook consultatieve skills opgebouwd. Aan het einde van het traineeship start de opbouw  van het klantcontact zodat je dan als junior consultant binnen onze organisatie aan de slag kan. Daarna begint de doorontwikkeling van onze talenten naar medio/senior consultant-niveau.

Wat moet een hedendaagse sollicitant meebrengen aan bagage, behalve een relevant diploma en enthousiasme?

Geef een goede hand, kijk ons aan, weet wat je komt doen en heb zelf ook iets te vertellen. Wij houden van mensen die helder uit hun ogen kijken, mensen met ambitie, die ook mans genoeg zijn om aan te geven waar ze nog niet goed in zijn, die een beetje eigenwijs en uitdagend zijn maar zeker niet onbeschoft en die vooral begrijpen dat je uiteindelijk zelf verantwoordelijk bent voor je eigen succes.  

Je houdt je niet alleen bezig met nieuwe medewerkers, maar ook met de bestaande. Hoe helpen jullie die groep om fris te blijven in het vak?

Medewerkers blijven fris als zij zich kunnen blijven ontwikkelen en in staat zijn om zich aan te passen in een organisatie die constant in beweging is. Door een cultuur te creëren waarin we van elkaar leren, kennis delen, samenwerken, feedback geven en elkaar uitdagen. Zo ontstaat er een mooie dynamiek en een cultuur die ervoor zorgt dat wij elkaar scherp houden. Daarnaast besteden wij aandacht aan onderwerpen als de vitaliteit van onze medewerkers en staat de eerste IPG Boost week in september op de agenda. Daarbij helpt het uiteraard ook dat wij stappen hebben gezet door werkzaamheden te automatiseren, waardoor onze medewerkers zich écht kunnen focussen op hun werk.

Welke rol speelt leren bij jullie en hoe krijgt dit handen en voeten?

Een grote rol, de mogelijkheid tot leren en ontwikkelen trekt nieuwe mensen aan en heeft ook een enorm grote invloed op het behoud van medewerkers. IPG Mediabrands is al een topbedrijf om voor te werken, maar we willen ook dat het de beste plek wordt om te leren en je te kunnen (door)ontwikkelen. Wij stimuleren onze medewerkers om het beste uit zichzelf én het werk te halen om zo als individu continu te blijven groeien. Hierdoor kunnen wij als organisatie ook blijven groeien en kunnen wij inspelen op alle veranderingen die op ons afkomen.

Wij werken met een team van drie inhouse L&D-experts, die samen met de belangrijkste stakeholders binnen de verschillende labels bepalen wat onze visie is en hoe we hier op structurele basis invulling aan kunnen. Dat gaat verder dan alleen trainen. We hebben de afgelopen jaren vooral geleerd door het simpelweg gewoon te doen en door zelf en met elkaar te reflecteren op eigen handelen. Informeel leren is daarbij de sleutel tot succes.

Speelt branding via iets als social media of influencers een rol binnen jouw vak?

(Internal) Branding speelt zeker een rol, dat begint bij verbondenheid en trots die je als medewerker ervaart en voelt bij een organisatie. Zichtbaarheid van het bedrijf, het management, een duidelijke visie en set met merkwaarden zijn daarbij heel belangrijk. Onze doelgroep oriënteert zich via social-kanalen, dus dit speelt hierbij zeker een rol en in alle eerlijkheid; deze mogelijkheden zouden wij nog beter kunnen benutten.

Wat is het laatste nieuws?

Deze week is het EMEA Flite Mobility weer geopend wat betekent dat dertig van onze internationale talenten zich kunnen inschrijven en daarmee kans kunnen maken op drie maanden wonen en werken in het buitenland. 2020 wordt de derde editie en ik kijk ernaar uit om buitenlandse collega’s te verwelkomen en vind het ook te gek dat we een aantal van onze talenten de kans kunnen geven om naar het buitenland te gaan. Afgelopen jaar zijn er twee van onze talenten drie maanden op uitwisseling geweest naar Zuid-Afrika. Daar hebben ze een enorme rijke ervaring opgedaan voor zichzelf, maar ook zeker voor ons bedrijf. Dit is de kracht van het internationale netwerk dat we achter ons hebben staan en waar we heel veel profijt van hebben om die interessante werkgever te zijn in de huidige en vooral ook snel veranderende arbeidsmarkt.

www.ipgmediabrands.com

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.