[Interview] Joost Prikker (DPG Media) over Oktober-woonmaand

[Interview] Joost Prikker (DPG Media) over Oktober-woonmaand

01-09-2021 16:30:36 | Door: David de Jong | hits: 1335 | Tags:

Door de pandemie zijn mensem meer thuis, en hechten ze meer aan de ruimtes om zich heen, en zijn ze ook eerder uitgekeken op spullen. Kortom de behoefte aan inspiratie van het interieur is groter dan ooit. 

DPG Grow-expert Kees Wilbrink gaat in gesprek met Joost Prikker, salesmanager Home Deco bij DPG Media. 

Joost, waarom is er juist in oktober zoveel communicatie over wonen en interieur?

De oktober woonmaand is een begrip en kun je zien als de start van het woonseizoen. Het is de tijd, tijdens de herfst en winterperiode dat mensen vooral veel binnen leven. Doordat ze veel thuis zitten, gaan ze elementen in hun interieur zien/ervaren die ze anders en beter willen. Zit ik er nog wel goed bij? Is het niet tijd voor een nieuwe lamp of een nieuw behang? 

Vandaar dat de woon en interieur winkels daarom in oktober in de actiestand gaan met collecties en lokale evenementen in hun winkel. Mensen gaan en masse naar de woonwinkels. Vooral december en de maanden tussen Pasen en Pinksteren zijn belangrijk voor de woonbranche. Zo is oktober woonmaand ontstaan als start van het woonseizoen en is inmiddels een traditie geworden in de branche.

Is het dan niet logischer een ander moment te kiezen als adverteerder?

Zeker niet, de oktober woonmaand is het moment om te laten zien wie je bent. Als jij niet zichtbaar bent met jouw merk of product, dan kiest de consument voor een ander. Bovendien versterk je elkaar. Door gelijktijdig wooninspiratie te delen, maak je juist de interesse in wonen nog groter. 

Heeft corona een negatief effect zoals op vele branches?

Corona heeft juist een positief effect gehad op de woonbranche. We zien dat er meer wordt besteed, eigenlijk het hele jaar al. Omdat veel Nederlanders niet op vakantie zijn geweest, of juist minder hebben uitgegeven door een binnenlandse vakantie, is er ook meer ruimte om geld uit te geven aan woongenot. Waar zich dit in de zomermaanden relatief meer richtte op tuin en buiten, keren we nu weer naar binnen. 

Oktober staat voor de deur, wat kunnen ondernemers en marketeers nu het beste doen? 

Als we naar de consumer funnel kijken, dan kun je de oktober woonmaand plaatsen in de touch en tell fase. In de tell fase neem je de tijd om je merk neer te zetten. Het moment om inspiratie te delen en om verdieping te geven, verhalen te vertellen en/of video content te verspreiden. 

Het delen van het verhaal achter je merk is een belangrijk onderdeel van je strategie. Uit recent onderzoek blijkt namelijk dat de consument het steeds belangrijker vindt of een merk bij diegene past of niet (+113 procent in vergelijking met 2018). 

De vtwonen &design beurs was de ideale manier om je verhaal te delen en te laten zien waar jouw merk of product voor staat. Nu deze populaire woonbeurs voor de tweede keer niet door kan gaan, is het belangrijk om te kijken naar andere manieren om klanten te inspireren.

Zorg er in ieder geval voor dat je aanwezig bent op de social mediakanalen Pinterest en Instagram. Daarnaast kun je aan de hand van branded content jouw verhaal delen en met native advertising video’s plaatsen op betrouwbare websites want zonder branding, geen performance. 

Na de tell fase ga je over in de sell fase, dit volgt meestal iets later omdat consumenten zich echt eerst oriënteren. In deze fase ga je dan je actie voeren om echt naar de winkel/website te komen en de consument te verleiden om daar tot aanschaf over te gaan. Wacht dus nog even met de campagnes en laat eerst zien wie je bent.

Kortom: de Oktober Woonmaand is misschien wel belangrijker dan ooit.

www.dpggrow.nl
 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.