[Interview] Gert-Jan van Breugel (MODYN) over designontwikkelingen in mobiliteit

[Interview] Gert-Jan van Breugel (MODYN) over designontwikkelingen in mobiliteit

16-12-2020 17:54:00 | Door: David de Jong | hits: 1343 | Tags:

Eind november 2020 wijzigde de internationale design agency Vanderveer Designers haar naam in MODYN. We spraken met Gert-Jan van Breugel die sinds 2008 voor het bedrijf werkt en sinds januari 2019 Managing Director is.

1984 werd jullie bedrijf opgericht door Peter van der Veer. Sinds kort heten jullie MODYN, Kan je ons  in het kort meenemen in de  geschiedenis van het bedrijf?

Vanderveer Designers is in 1984 opgericht door Peter van der Veer op een klein zolderkamertje in Deil. In de afgelopen 32 jaar heeft het bureau een gestage groei doorgemaakt van een klein ontwerp bureau tot een design agency dat internationaal opereert en meer dan 65 design awards in binnen- en buitenland heeft binnengesleept.

Vorige maand is jullie naam gewijzigd in MODYN. Op jullie website staat de ondertitel Design that Moves. Waarom deze naamswijziging? Wat willen jullie uitstralen?

Design that moves is ontstaan uit onze intrinsieke motivatie en passie als team om de mobiliteit te verbeteren zodat iedereen zich vrijer, slimmer en schoner kan bewegen. Wij zien mobiliteit als een belangrijke verbinder in onze samenleving, een die ons in staat stelt om de wereld te verkennen, scholing te volgen of familie en vrienden te bezoeken. 

Hoe is de inrichting van jullie bedrijf, in Nederland en daarbuiten?

Met de specialisatie in mobiliteit hebben we gekozen voor een stuk verdieping van ons werk, met als doel wereldwijd mooie en betekenisvolle mobiliteitsprojecten te realiseren. Wat ons betreft stopt mobiliteit niet bij onze grenzen en zien wij veel kansen om een waardevolle bijdrage te leveren aan de toekomstige mobiliteitsbehoeften.

Jullie maken designs van merken als VDL (bussen), Quinny (kinderwagens) en Gazelle (PON)(fietsen en e-bikes), Maxi-Cosi (kinderwagens) en Thule (producten voor mobiliteit buiten). Bij de verkochte producten is jullie merk niet te vinden dat jullie verantwoordelijk zijn voor de design. Toch maken jullie een belangrijk deel van het straatbeeld uit. Hoe staan jullie daarin?

Dit is een beetje inherent aan ons vak, wij zetten ons 100 procent in voor de klant en hun visie. Uiteindelijk moeten de producten die wij ontwerpen naadloos aansluiten bij het merk-DNA en de portfoliostrategie van onze klanten, en moet er geld mee verdiend kunnen worden. Dat wil niet zeggen dat wij niet trots zijn op de producten die het straatbeeld bepalen zoals de bussen van VDL, de fietsen van Gazelle, de kinderwagens van Quinny en fietszitjes van Thule.

Jullie bewegen in de wereld van creatie, creativiteit en design. Welke ontwikkelingen zijn daar waarneembaar?

Wij zien in toenemende mate dat producten op een verantwoordelijke manier ontworpen en geproduceerd moeten worden. Dit kan betekenen dat wij al nadenken over wat dit betekent voor mobiliteit, hoe kunnen we producten circulair ontwerpen? Hoe kunnen we de impact op het milieu en het energieverbruik verkleinen. Hoe kunnen we er voor zorgen dat producten lang meegaan en geschikt zijn voor de tweedehands markt. Wat betekent dit voor de businessmodellen van onze klanten. Allemaal interessante vraagstukken waar we graag over willen nadenken met onze klanten, en uiteindelijk ook daadwerkelijk vormgeven.

In Amsterdam heeft minder dan een kwart van de inwoners een eigen auto. Gemiddeld is dat in Nederland 48 procent. Hoe zien jullie de ontwikkelingen aangaande mobiliteit?

De afname van het privébezit van autos wordt al een paar jaar voorspeld. Wij weten niet hoe snel dit zal gaan, uiteindelijk is de auto wel een zeer comfortabele manier van reizen. Maar dat het privébezit af gaat nemen is wel duidelijk. Wij geloven dan ook dat we aan de vooravond staan van een mobiliteitstransitie. Waar de 20ste eeuw in het teken stond van de auto, zal de 21ste in het teken staan van het flexibiliseren van mobiliteit. Mobiliteit zal slimmer, schoner en socialer moeten worden als we de wereld leefbaar willen houden.

Welke rol hebben jullie bij de veranderende mobiliteit aangaande de design en creatie van bijvoorbeeld fietsen maar ook bij auto's en bussen?

Onze rol en taak als ontwerper voor mobiliteit is om de gebruikservaring van alternatieve mobiliteitsoplossingen dusdanig te verbeteren dat mensen de auto er letterlijk voor laten staan. Dit betekent dat we heel erg bewust omgaan met de belevingswereld van de gebruiker en altijd op zoek zijn naar manieren om comfort, veiligheid en gebruiksgemak in producten te verbeteren, of dit nu een fiets, kinderwagen of bus is. Uiteindelijk willen we producten ontwerpen waar de mens in centraal staat. Design that moves.

Onze taak als ontwerper is om een balans te vinden tussen de best mogelijke gebruikerservaring, een aantrekkelijke vormgeving, een concurrerende kostprijs en het verantwoord gebruik van materialen, energie en arbeid.

De doorlooptijd van het ontwerp van een fiets/of kinderwagen is circa 2 jaar. Die fietsen zijn vervolgens circa 9 jaar op de markt. Hoe houden jullie rekening met deze lange doorlooptijden met de ontwikkelingen?

Voor ons betekent dit dat we tijdens het ontwerpproces een beeld moeten hebben van hoe de wereld er over 5 jaar uit zou kunnen zien om producten te kunnen ontwerpen die een langere tijd relevant blijven. Dit doen we enerzijds door observaties en te praten met experts, we zijn bijvoorbeeld nu bezig om in kaart te brengen hoe de Generatie Z denkt en wat hun beweegt. Anderzijds halen we veel inspiratie uit tentoonstellingen, boeken en films. Deze geven vaak inzicht in hoe de toekomst er uit zou kunnen zien. Vaak heeft ons ontwerpteam een intuïtief gevoel hoe de toekomst er uit zou moeten zien. Succesvolle designs uit het verleden laten zien dat we het redelijk vaak bij het goede eind hadden.

Welke ontwikkelingen zien jullie in de markt van kinderwagens?

Wij zien dat kinderwagens compacter en veelzijdiger aan het worden zijn. Kinderwagens moeten ontworpen zijn voor verschillende omgevingen denk aan de stad, dierentuin of het bos. Ook moeten kinderwagens geschikt zijn voor verschillende mobiliteit modi denk aan de auto, trein en vliegtuig. En vaak zijn ze ‘from birth’ geschikt, wat wil zeggen dat ouders een kinderwagen kopen die meegroeit met het kind, van baby tot 4 jarige.

Daarnaast zien we de opkomst van de elektrisch ondersteunde kinderwagen die de kinderwagen een boost kan geven op moeilijke terreinen zoals bossen en heuvels. Hierin zien we veel parallellen met de elektrische fietsen.

Jullie zijn vooral een Nederlands bedrijf, maar hebben internationale ambities. Zo doen jullie een en ander in China. Welke internationale ambities hebben jullie verder?

Voor ons stopt mobiliteit niet bij de Nederlandse grens maar willen we graag de mobiliteit wereldwijd verbeteren. Dit betekent enerzijds dat wij Nederlandse bedrijven willen helpen internationaal door te breken en anderzijds dat wij graag buiten onze grenzen bedrijven en steden willen helpen om mobiliteit slimmer, schonere en comfortabeler te maken.

Wat is het laatste nieuws dat jullie kunnen melden?

In oktober 2021 wordt een volledig elektrische stadsbus van VDL geïntroduceerd waar we de afgelopen jaren samen met VDL hard aan hebben gewerkt.

www.modyn.com

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.