[Interview] Florent Renders over de carnavalscampagne van Bavaria

[Interview] Florent Renders over de carnavalscampagne van Bavaria

03-02-2020 11:12:00 | Door: Saskia van Weert | hits: 2447 | Tags:

Bavaria begint in de aanloop naar carnaval een campagne die draait om het verbroederende aspect van dit feest in Zuid-Nederland. Volgens de brouwer verdient carnaval de Nobelprijs voor de Vrede. We spreken marketingmanager Florent Renders.

Dag Florent, wat betekent carnaval voor jullie bedrijf? (qua bedrijfscultuur en geschiedenis)

Als Brabantse brouwer staan we met twee benen in het feestgedruis. Zowel als carnavalsleverancier en als -vierder. Zo hebben we in de jaren zeventig als eerste Nederlandse bierbrouwer kelderbier geïntroduceerd, zodat de kroegen om konden gaan met de grote vraag naar bier. Op deze manier hoefden kroegbazen niet steeds de fusten te verwisselen, maar lag er een grote tank in de kelder waarin het bier lag opgeslagen. Daarnaast is het wellicht ook exemplarisch dat veel medewerkers zelf carnaval vieren, in verengingen zitten of zelfs Prins Carnaval zijn, zoals Broos Swinkels dit jaar dat is in Helmond. Bavaria, Brabant en carnaval zijn drie handen op één buik: Bavaria = Brabant en Brabant = carnaval. Wij staan al driehonderd jaar voor passie en genieten van het leven, waar carnaval natuurlijk ook om draait. Deze gedeelde waarden maken de combinatie van carnaval en Bavaria voor ons heel logisch.

Bij carnaval hoort bier. Hoe groot is het volksfeest voor jullie qua omzetten vergeleken met andere events?

Het is één van de belangrijkste periodes in het jaar en een piekmoment te noemen.  Al met al is het een goede maand qua omzet, maar een warme zomer of succesvol Nederlands elftal tijdens een EK of WK is minstens zo belangrijk voor onze omzet. Zo zijn er altijd seizoensgebonden pieken.

Vorig jaar draaide de campagne rondom het thema carnavalshelden, en konden mensen Sjefkes nomineren. Hoe kijken jullie terug op die campagne?

Vol trots. Na het succes van Carnavalvrij van het jaar ervoor, wilden we de focus leggen op de mens achter carnaval en de verhalen achter die mensen. Toen we zijn gaan nadenken over een insteek, kwamen we tot de conclusies dat carnaval wordt gemaakt door die honderdduizenden mensen die zich elk jaar weer vrijwillig inzetten om het een groot volksfeest te maken. Deze mensen wilden we tijdens onze campagne eren en de waardering geven die ze verdienen. Ik denk dat dat aardig is gelukt.

Hoe kwamen jullie op het idee voor deze campagne?

Na de campagne van vorig jaar zijn we direct op onderzoek uit gegaan. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat één ding voor de meeste mensen DE reden is om elk jaar weer carnaval te vieren: de verbroedering en samenzijn van allerlei mensen. Een gevoel dat elke carnavalsvierder zal herkennen en beamen. En die mooie kant mag vaker gezien worden, vonden we. Vervolgens bedacht ons vaste bureau Fama Volat uit Eindhoven het ludieke idee om carnaval te nomineren voor de Nobelprijs voor de Vrede.

Is de insteek of de uitvoering nog anders dan eerdere jaren?

Elke campagne vraagt om zijn eigen unieke aanpak, dus veel details zijn totaal anders dan de jaren ervoor. Wat wel hetzelfde is, is dat we met deze campagne een sterke focus op alleen het zuiden hebben en dus vooral veel digitale en outdoor-inzet hebben. En de bovenliggende boodschap is hetzelfde, we willen als Brabantse brouwer het feest der feesten voor iedereen net wat leuker maken.

Hij wordt breed uitgerold via allerlei kanalen. Welke boodschap hoop je dat er bij mensen blijft hangen als ze de video zien of een van de andere uitingen?

We willen carnaval echt claimen en we hopen ook dat mensen het ook vanzelfsprekend vinden dat wij als Brabantse brouwer direct gekoppeld worden aan carnaval. Dat wij carnaval écht begrijpen, omdat ook wij het een prachtig feest vinden.

Ook de social kanalen zijn goed vertegenwoordigd. Hier zitten veel jonge mensen op, niet per se jullie doelgroep gezien het alcoholbeleid van de overheid. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

We zijn inderdaad met onze campagne aanwezig op verschillende social kanalen. Wij kopen onze advertenties zeer gericht in en zorgen ervoor dat enkel mensen boven de achttien in aanraking komen met onze reclames.

Alcoholarm of -vrij bier is in opmars. Denk je dat dat bij carnaval ook zo is?

Voor veel mensen is het tegenwoordig heel gewoon om af en toe eens een alcoholvrij biertje te pakken en zo zal dat ook met carnaval gaan. De cafés en kroegen waar carnaval gevierd wordt hebben ook onze Bavaria 0.0 in hun assortiment, dus daar zal het niet aan liggen.

Wat kunnen we nog meer verwachten aan campagnes of initiatieven de komende tijd?

De campagne bestaat uit veel lokale content. Door de campagne zo lokaal mogelijk in te richten, laten we zien dat wij de carnavalsvierders begrijpen. Ieder dorp of stad heeft zo zijn eigen kleuren. Zo zullen veel dorpen en steden straks Bavaria-vredeslichtjes in hun lokale carnavalskleuren kunnen bemachtigen bij een sixpack Bavaria-pils.

www.bavaria.nl

Lees ook:

Bavaria begint carnavalscampagne Nobelprijs voor de Vrede

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie