[Interview] Eduard Brenninkmeijer (AGU) over sponsoring van Jumbo Visma

[Interview] Eduard Brenninkmeijer (AGU) over sponsoring van Jumbo Visma

26-09-2019 13:12:00 | Door: David de Jong | hits: 1493 | Tags:

AGU is sinds begin 2019 sponsor van Jumbo Visma. Wij spreken Eduard Brenninkmeijer, Head of Marketing & eCommerce bij AGU, een half jaar na ons eerste interview in een uitzending van Marketing Report.

Eduard, je verbindt je als sponsor vanaf januari dit jaar aan Jumbo Visma, dat bezig aan het beste seizoen sinds het bestaan van de ploeg. Toen wij elkaar in het voorjaar spraken, was Primož Roglič al aan de lopende band aan het winnen maar het werd alleen maar beter: Jumbo Visma droeg dit jaar de roze trui, de gele trui en op het moment dat we dit interview hebben, ziet het ernaar uit dat Primož Roglič de Vuelta gaat winnen. Alleen al deze week wint Dylan Groenewegen drie etappes in de Tour of Britain. Had je dit succes voorzien toen je de overeenkomst tekende?

Hadden we dit succes voorzien? Uiteraard, haha. Nee, om eerlijk te zijn hebben de prestaties van TJV al onze verwachtingen overtroffen. We wisten natuurlijk dat er een goed team stond voor de start van het seizoen, maar dat ze zo goed zou presteren hadden we niet verwacht. We zijn als partner, sport-, fiets- en wielerliefhebbers enorm trots op deze prestaties. Trouwens, op het moment van dit interview heeft Primož Roglič de Vuelta gewonnen. 

Jumbo Visma won de ploegentijdrit in de Tour de France. In sportkleding die samen met AGU is ontwikkeld. Voor AGU als sponsor het hoogtepunt van het seizoen tot nu toe?

Het seizoen zat vol met hoogtepunten, maar dit is er zeker een waar we met veel trots op terugkijken. Allereerst laat de ploegentijdrit mooi zien dat het echt gaat om een teamprestatie. Geweldig om de ontlading te zien bij het gehele team. Hier zie ik ook een parallel met ons werk. We investeren veel tijd en energie om met de renners de Best Kit Possible te ontwikkelen, dit is een continue proces. Als dit dan resulteert in een overwinning in de ploegentijdrit van de Tour de France dan geeft dat enorm veel voldoening en maakt dat iedereen ontzettend trots. Persoonlijk heb ik ook genoten van het interview met Mike Teunissen waarin hij aangeeft te balen van het feit dat hij (vanwege het feit dat in de gele trui moest starten) niet mocht starten in zijn AGU TT (timetrail) suit. Dat was een geweldig compliment! 

Maakt het voor jullie als sponsor veel verschil of Primož Roglič wint of een Nederlandse renner als Dylan Groenewegen of Steven Kruijswijk?

We zijn de samenwerking met TJV mede aangegaan vanwege onze internationale ambities met het merk AGU. Als de internationale renners goed presteren, dan kunnen we daar mooie content omheen maken. Nederlandse overwinningen zorgen op hun beurt juist voor meer betrokkenheid op onze thuismarkt. Kortom, het maakt zeker verschil, maar beiden hebben een positief effect en passen in the bigger picture die we voor ogen hebben met dit partnership.

Een sponsorschap gaat gepaard met extra investeringen om het sponsorschap te activeren in de loop van het seizoen. Betekent een succesvol sportjaar dat je als sponsor ook extra uitgaven hebt?

Nee, we hebben op voorhand een plan inclusief activatiebudget en dat rollen we nauwgezet uit. Daarbij is het doel om de investering die we doen in het partnership weer terug te verdienen. Een succesvol sportjaar betekent dat je her en der extra initiatieven uitrolt, maar leidt niet per definitie tot extra kosten. Het leidt eerder tot meer aandacht en daardoor meer waarde.

Jumbo Visma gaat volgend jaar rijden met Ton Dumoulin. Word je als sponsor bij de beslissing voor zo’n belangrijke - en dure - transfer betrokken?

Nee, dat is niet het geval. We zijn één van de partners en hebben geen invloed op het sportieve beleid en dat lijkt me heel gezond. We zijn wel heel erg blij met de komst van Tom, het maakt het team weer sterker.

Hoe meten jullie de resultaten van het sponsorschap?

Op verschillende manieren. We meten bijvoorbeeld het directe effect op ons merk en op onze omzet. Dit doen we door middel van een brand tracker. De omzet uit merchandise kunnen we uiteraard ook goed meten. Daarnaast zijn er vele sub KPI’s die ik hier even buiten beschouwing laat.

Wat zijn de resultaten? 

De details hou ik even voor onszelf. Ik kan wel met je delen dat we erg tevreden zijn over het eerst jaar en dat we de interne doelstellingen hebben overtroffen. 

Is AGU in 2020 ook sponsor van Jumbo Visma? 

Ja, we zijn een partnership aangegaan voor 5 jaar.

Wat is het laatste nieuws?

Dat we al heel hard werken aan de kleding en mooie plannen voor het aankomende seizoen.


In mei deden wij een radio-interview met Eduard Brenninkmeijer. Luister dat interview in deze podcast:

www.agu.com

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie