[Interview] Daan Zijderveld (Decathlon): Wij willen de sportparticipatie in Nederland naar een hoger niveau tillen

[Interview] Daan Zijderveld (Decathlon): Wij willen de sportparticipatie in Nederland naar een hoger niveau tillen

06-05-2019 08:09:00 | Door: Saskia van Weert | hits: 2584 | Tags:

Sportwinkelketen Decathlon laat geregeld van zich horen met opvallende acties. Eerder dit jaar werd er een app gelanceerd om sportspullen (uit) te lenen, met kickbokser Rico Verhoeven als gezicht van de campagne. We spreken met Daan Zijderveld, Brand Director van Decathlon.

Hoe gaat het met Decathlon in Nederland?

Goed! Daar waar het met veel retailers wat minder lijkt te gaan, maken we nog steeds een gezonde groei door.

Zijn er plannen om het aantal winkels uit te breiden in Nederland? 

Zeker! We zijn op dit moment in zestien steden fysiek aanwezig, maar aangezien we sport toegankelijk willen maken voor zoveel mogelijk mensen, blijft het zeker niet bij die zestien. Dit jaar staan in ieder geval Groningen en Utrecht centrum op het programma.

Wat houdt jouw werk als Brand Director in?

Ik ben in deze rol verantwoordelijk voor het vergroten van onze naamsbekendheid en het  verbeteren van ons imago. Veel Nederlanders kennen Decathlon niet of weten niet waar we voor staan. Aan ons om dat te veranderen.

Decathlon is een internationale retailer, maar jullie hebben wel de mogelijkheid om Nederlandse campagnes te ontwikkelen. Dat hoor je niet vaak. Hoe ga je daarmee om?

Klopt. In principe is ieder land vrij om – binnen een bepaald kader – z’n eigen strategie te bepalen. Dat geeft veel meer vrijheid om in te spelen op de behoeften in een specifiek land. In een land als Nederland bijvoorbeeld, waar sporten vrij normaal is, is de focus anders dan in een land als Ghana, waar dat écht niet het geval is.

Nieuwe sporten proberen lijkt het thema voor dit jaar te zijn. Kun je daar meer over vertellen?

We kwamen erachter dat we in Nederland als we jong zijn om de haverklap nieuwe sporten proberen, maar dat dat afneemt naarmate we ouder worden. Dat terwijl sporten vooral leuk moet zijn. Om een (nieuwe) sport te proberen is Decathlon hét startpunt. Of je nu spullen nodig hebt, een locatie zoekt of gewoon wat advies wil… Je kunt er bij ons voor terecht. Op ons platform sportenmetdecathlon.nl bieden wij dit allemaal aan.

Jullie hebben een app gelanceerd om sportspullen uit te lenen aan andere mensen, of ze juist te lenen om een nieuwe sport te proberen. Hoe werkt dat precies?

Een reden om minder te gaan sporten, is vaak geld (of de afwezigheid ervan). Dat probleem proberen we met deze app op te lossen. Dus als je een keer wilt proberen of je surfen een leuke sport vindt, kun je via de app andermans (gebruikte) surfplank lenen. Dit ecosysteem staat of valt natuurlijk met vraag én aanbod. Wanneer iedereen er iets op zet om uit te lenen, is er ook altijd wel iets om te lenen.

Rico Verhoeven leende zijn bokshandschoen uit rondom de lancering van de app. Gaan we hem nog vaker tegenkomen bij uitingen van Decathlon?

Dat zou heel goed kunnen. We zien beiden het belang van sport en zijn elkaar daarin dan ook tegengekomen. Wie weet gebeurt dat nog eens.

Wat is het laatste nieuws?

Dat dit nog maar het begin is... We blijven de app zeker doorontwikkelen, maar we blijven ook nieuwe manieren testen die ervoor kunnen zorgen dat de sportparticipatie in Nederland naar een hoger niveau getild kan worden. We zijn pas tevreden als we heel Nederland aan het sporten hebben gekregen.

www.decathlon.nl

 

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.