Marketing Report
[Interview] Caroline van Turennout: Ik ben bij Zeeman gaan werken vanwege de opvallende campagnes

[Interview] Caroline van Turennout: Ik ben bij Zeeman gaan werken vanwege de opvallende campagnes

Naast de standaard marketinguitingen als commercials en abri’s, zet Zeeman op z’n tijd ook graag een ludieke actie in. Dit keer heeft de winkel een exclusieve, luxe sneaker gelanceerd, tegenover een simpele, goedkope variant. We spreken met Zeemans marketing- en communicatiemanager Europa Caroline van Turennout over raffles, onderbroeken en pop-upwinkels.

Dag Caroline. Vertel eens meer over de Hybrid Z en de Basic Z.

Bij Zeeman werken we er iedere dag aan om goede kleding en textiel voor een zo laag mogelijke prijs en op een goede manier te maken. Dat doen we door alles eenvoudig te houden. Soms vinden we het leuk om die manier van werken ook toe te passen op iets waarvan we denken: kan dat niet eenvoudiger? Dat was het geval met de trouwjurk en het reclameshirt en nu met sneakers. We verbaasden ons erover dat die de laatste tijd zo extreem duur kunnen zijn en we wilden graag ervaren of we een heel goede sneaker voor een heel lage prijs konden maken.

Hoe ziet de campagne rondom de lancering van de sneakers eruit?

We lanceerden in het geheim de extreme Hybrid-sneaker, dus zonder te melden dat het Zeeman betrof. Dat deden we vooral via influencers die verwezen naar een raffle (inschrijving voor de loterij om de sneaker te mogen kopen). Op maandag 27 mei 2019 maakten we bekend dat ze van ons waren en dat we naast deze Hybrid Z van 200 euro ook een Basic Z van 12,99 hebben gemaakt. Op de website leggen we precies uit hoe het verschil in prijs is ontstaan. Een paar dagen daarna hoorde iedereen die zich voor de Hybrid Z had ingeschreven of hij was ingeloot om ze online te kunnen kopen. Die vrijdag verkochten we beide modellen in pop-upstores in Antwerpen en Amsterdam. Vanaf zaterdag 1 juni verkopen we de BasicZ in de 600 grootste winkels.

Wat is het doel van de actie?

Het verhaal van Zeeman vertellen: goede kleding en textiel hoeft niet duur te zijn, als je alles maar eenvoudig houdt. Zo eenvoudig kan het zijn.

Welke resultaten verwacht je?

We kijken vooral naar het bereik van de campagne. Tot zover gaat het heel goed. Meer dan 10.000 mensen schreven zich in voor de raffle. Er waren 150 paar beschikbaar en de rest is in de pop-upwinkels in Antwerpen en Amsterdam verkocht.

Zeeman haalt de laatste jaren vaker het nieuws met ludieke acties. Welke staan jou het meeste bij?

De trouwjurk is het meest recent, maar ik ben bij Zeeman gaan werken vanwege de opvallende campagnes met de Zeeman-onderboek, het reclameshirt en de Fashion Week. In onze voorgaande campagnes gebruikten we steeds onze nuchtere kijk om te laten zien dat goede kleding en textiel niet duur hoeven te zijn als je het eenvoudig houdt. In 2016 maakten we een campagne met een trouwjurk voor 29,99 euro. De boodschap lijkt veel op die van de sneakercampagne: we wilden graag uitzoeken of het ons zou lukken om de duurste uitgave in de kast van een vrouw voor een klein prijsje te maken. Deze jurk was in een paar minuten uitverkocht, dus zeker geslaagd.
In de FashionWeek kwamen we, zonder dat men het wist, met een nieuw modelabel Frank en onthulden op de catwalk dat het Zeeman betrof. Daar haakten we al in op de merkonderbroekentrend, met een opvallende gele Zeemanonderbroek. Deze campagnes worden nu nog herinnerd door veel mensen.

Werken jullie met vaste bureaus of gebeurt alles in-house?

Wij geloven in partnerships. Met onze fabrieken werken we vaak al tientallen jaren samen en ook met ons reclamebureau Persuade is dat het geval. We ontwikkelen de campagnes samen.

Wat is het laatste nieuws?

We hadden veel te weinig Hybrid Z-sneakers voor het grote aantal aanmeldingen! En we verwachten ook een run op de Basic Z, dus het wordt druk in de winkels!

www.zeeman.com

 

Lees ook: Zeeman verkoopt exclusieve sneakers via online raffle en pop-upwinkels

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.