Heineken wil in 2030 volledig circulair zijn

Heineken wil in 2030 volledig circulair zijn

14-02-2020 08:39:00 | Door: Katja Brokke | hits: 410 | Tags:

Heineken heeft in 2019 vooruitgang geboekt met de duurzaamheidsagenda. De missie van Heineken in Nederland is om in 2030 volledig circulair te zijn. In Nederland brouwde Heineken het afgelopen jaar ruim 1200 miljoen biertjes op hernieuwbare energie. 11 procent van de gebruikte energie wordt opgewekt met zonnepanelen, die op het eigen terrein van de brouwerij in Den Bosch staan. De bierbrouwer blikt terug op het afgelopen jaar en deelt zijn concrete plannen om het productieproces met een recycle- en inzamelsysteem te verduurzamen en hiermee niet alleen de fles, maar het gehele bedrijf verder te vergroenen.    

Klimaatneutraal brouwen

Naast de opening van het zonnepanelenpark, qua grootte te vergelijken met ruim acht voetbalstadions, werden ook op andere gebieden stappen gezet. Bijvoorbeeld op het gebied van logistiek, waar door zonnepanelen op tankbierwagens en slimmere leveringsroutes de CO2-uitstoot in de logistiek met 28 procent is gedaald ten opzichte van 2010. De C02-uitstoot per 100 liter bier daalde sinds 2008 met 31 procent.

Gesloten kringlopen

In de missie om de groenste bierbrouwer van Nederland te worden is de gehele productieketen, van de grondstof tot aan het glas aan de bar, onder de loep genomen om de circulaire processen te verbeteren. Zo is het bierviltje aangepast waardoor er 30 procent minder materiaal nodig is om deze te maken. Hoog op de agenda staat het verduurzamen van verpakkingen. De uitgevoerde markttesten met Heineken 0.0 hervulbare glazen flessen van het afgelopen jaar zijn geslaagd. De introductie van Heineken 0,0 in krat - en dus met statiegeld – vindt begin maart plaats. Deze retourflessen gaan gemiddeld 25 keer mee en stoten zeven keer minder CO2 uit dan one way flessen, die momenteel nog 13 procent van het assortiment van bier in glas beslaan. Pilots met herbruikbare bekers op evenementen en festivals zorgen ervoor dat het biermerk een stap vooruit zet in haar circulaire ambitie om in 2021 totaal 50 procent van alle plastic bekers te recyclen. Tevens onderzocht Heineken verschillende alternatieven voor plastic krimpfolie om blik.

Mark Blok, directeur Corporate Affairs: "Heineken wil in 2030 volledig circulair zijn. Als de consument een rondje geeft in de kroeg, zorgen wij ervoor dat alles al een rondje heeft gemaakt. Van de krat tot het blikje en het viltje tot de fles, alles wordt hergebruikt. Niets van het verpakkingsmateriaal mag nog op straat belanden. De ontwikkeling van dit inzamel- en recyclesysteem is geen makkelijke uitdaging, maar we testen, leren en vernieuwen elke dag."

Het vergroenen van het transport, de verduurzaming van het productieproces met hernieuwbare energie en het recyclen van verpakking- en promotiemateriaal blijven in 2020 belangrijke pijlers.

www.heinekennederland.nl

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.