HEMA in gesprek met schuldeisers over steun, waaronder staatssteun

Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat praat mee met schuldeisers en anderen over de redding van HEMA. Dit bericht het Financieele Dagblad. Het bedrijf telt circa 9500 medewerkers en circa 550 filialen. Eind maart 2020 schreef HEMA vastgoedeigenaren van haar panden aan om coulance te verkrijgen aangaande huurverplichtingen.

HEMA is in handen van Marcel Boekhoorn en heeft al langere tijd een hoge schuldenlast. Mogelijk zullen schuldeisers een belang krijgen in HEMA waardoor Marcel Boekhoorn zijn controlerend belang verliest. Volgens het FD zijn ABN Amro, ING en Credit Suisse hierbij betrokken. De overheid zou mogelijk via de Garantie Ondernemingsfinanciering deelnemen waarbij 80 procent van leningen zes jaar lang worden gegarandeerd door de overheid met een maximum van 150 miljoen euro per bedrijf. De overheid heeft de zakenbank Lazard ingehuurd om zich te laten bijstaan.

Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat geeft geen concreet commentaar op de situatie. Een woordvoerster van HEMA: "HEMA heeft een schuld van 750 miljoen euro die afkomstig is van de vorige eigenaar Lion Capital. Dat is geen gezonde situatie. HEMA is als organisatie best wel gezond en we doen het operationeel best goed. We willen dat zo houden. We zijn in gesprek met schuldeisers om een gezondere financiiële situatie te vinden met als doel de schuldenlast te verminderen. We doen geen uitspraken over met wie we in gesprek zijn en wat er wordt besproken." HEMA heeft gebruik gemaakt van de NOW1-regeling. Van e NOW2-regeling maakt HEMA geen gebruik wat er op duidt dat HEMA minder dan 20 procent omzetverleis draait.

www.hema.net
www.hema.nl

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025

17-09-2025 | 16:31:00
Tijdens SAIL 2025 trok Amsterdam ruim twee en een half miljoen bezoekers en meer dan 10 duizend boten.

DEPT ontwikkelt More Time for Life-campagne voor Brother

17-09-2025 | 15:28:51
Brother is een Europese campagne gestart in vijftien landen om zijn inkjetprinters voor kleine bedrijven en thuiskantoren te promoten.

SuperRebel ontwikkelt website voor MP Motorsport

17-09-2025 | 10:47:38
Het platform staat volledig in het teken van Accelerating Talent, de ambitie van het team om jong racetalent te begeleiden van karting tot Formule 2

Home Agency ontwikkelt Thuisarts-merkcampagne Zoek jezelf niet zieker

16-09-2025 | 18:31:00
Home Agency heeft een merkcampagne ontwikkeld voor de gezondheid-website Thuisarts. Daarbij is ook een vernieuwde visuele identiteit ontwikkeld in samenwerking met Reaktor

Havas Lemz ontwikkelt campagne Bolletje: Ronduit lekker

16-09-2025 | 18:11:00
Havas Lemz heeft voor Bolletje ondder de noemer Rondom Lekker een campagne gelanceerd voor de Bolletje Bagel Cracker. Dit is een combinatie van de ronde, met sesam bestrooide bagel en een luchtige, knapperige cracker
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.