[Forum] Ongevraagd advies aan Marcel Boekhoorn inzake de HEMA

[Forum] Ongevraagd advies aan Marcel Boekhoorn inzake de HEMA

12-12-2018 17:32:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 2196 | Tags:

In oktober nam Marcel Boekhoorn de HEMA over. Wat zou hij met het merk HEMA moeten doen om het bedrijf weer succesvol te maken?

Wij stellen een aantal bepalende spelers in de markt deze vraag:

Wat is jouw ongevraagd advies aan Marcel Boekhoorn inzake de HEMA?

Machiel Verkuyl, creatief strateeg bij Initiative: "Als er één merk is waar ik al heel mijn leven een zwak voor heb is het HEMA. Het brengt veel van waar ik van hou bij elkaar: retail, sterk merk, oer Hollands en een eigenheid die onnavolgbaar sterk is binnen onze cultuur. Het is mijn persoonlijke mening dat het voor Nederland een goed idee is dat meneer Boekhoorn daar scepter gaat zwaaien. Een echte ondernemer, die de taal van de Franchisenemers spreekt en ook snapt wat er op zaterdag over de toonbank glijdt.

In het kader van ongevraagd advies lijkt me ‘focus’ geen verkeerd vertrekpunt. Want er is heel veel: veel kennis over welke producten aanslaan bij consumenten, veel kennis over hoe het merk beweegt op welke media-prikkels consumenten wel en niet aanslaan. Ik kan me voorstellen dat in de afgelopen jaren veel tijd is gegaan naar het zoeken van een richting en relatief weinig tijd naar het uitvoeren van die richting... lees verder

Rik Heijmen, Partner bij MakerStreet: "Het Retail landschap is uitdagend, maar er is nog veel te winnen voor HEMA. Juist door meer gebruik te maken van het sterke merk en de productontwikkelingcapaciteit die de organisatie bezit. Dit is uniek in Nederland.

In het huidige HEMA is vanwege praktische, politieke of organisatorische redenen online minder sterk. Mochten deze capaciteiten binnen de huidige organisatie op korte termijn lastig te ontwikkelen zijn, waarom dan niet partneren met andere (Nederlandse) online platformen als Wehkamp of Fonq? Door samen te werken met deze partners kan HEMA meer aandacht kan besteden aan haar grootste kracht: productontwikkeling en merk... lees verder

Martin Leeflang, CEO Validators: "HEMA is een bedrijf waarvan iedere Nederlander wel een beeld heeft. Vaak kun je blind jouw HEMA uittekenen. In bijna ieder huishouden vind je wel een paar sokken, theedoeken of kaarsen van HEMA. Maar het lijkt erop dat HEMA zo’n common aanwezigheid heeft, dat het merk op het moment van aankoop voor welke productcategorie dan ook, niet meteen als eerste komt boven drijven. Als we denken aan prijsvechters komen partijen als Action meteen naar voren. De gemakzuchtige koper zal meer producten meenemen in zijn wekelijkse Bol.com-winkelmandje... lees verder

Niels Langereis, Managing Director Content bij Wavemaker: "Focus op innovatie en digitale transformatie. Je hebt een sterk Nederlands merk in handen, maar voor hoe lang blijft HEMA dat? Er zijn talloze merken in de retail wereld die zijn omgevallen of op omvallen staan. 1 van de redenen hiervoor is het feit dat het enorm lastig is om in te schatten hoe snel die verandering van Bricks naar Clicks gaat en hoe snel de Nederlandse consument zijn aankoop gedrag aanpast.

Het is waar, dat dit niet van de ene dag op de andere dag is verandert, maar je ziet wel een versnellende lijn bij media gedrag, e-commerce en content consumptie wanneer je kijkt naar het aankoop gedrag van de Nederlandse Consument.  Op dit moment koopt al 79 procent van de Nederlandse bevolking tussen 16 en 75 jaar al online (Bron: CBS) en dit aantal zal alleen maar toenemen... lees verder

Marvin Jacobs, Creative Director bij audio agency Airborne: "De HEMA heeft iets buitengewoon krachtigs in handen: het is een merk waarmee vrijwel iedere Nederlander een band voelt. Ik denk zelfs dat je kunt zeggen dat de Hema verbonden is met onze Nederlandse identiteit. Het is een winkel waar allemaal komen, ongeacht je sociale klasse, leeftijd of inkomensgroep. Tastbaarder dan de Hema wordt het Nederlandse gelijkheidsbeginsel niet.

Met de emotionele verbondenheid die ‘wij’ met de HEMA hebben, heeft het een enorm voordeel ten opzichte van de concurrentie. Vanuit communicatieperspectief is er dan ook een enorm potentieel. Nederland heeft een positieve basishouding tegenover het merk en staat open voor wat de Hema te vertellen heeft. Jaloersmakend, voor de meeste merken... lees verder

Philip Kok, CEO van The Valley: "Met Marcel Boekhoorn gaat er na jaren eindelijk een frisse wind waaien door de HEMA. De ondernemer pur sang gaat eerst de basis op orde brengen, omdat hij als geen ander weet dat je anders niet kunt groeien. Schuldenlast afbouwen, franchisers meer in stelling brengen in Nederland, de bakkerij (350 man) afstoten (geen core business), etc. Het concern begint dan langzaam uit de wurggreep van Lion Capital te komen en kan zich weer vanuit ondernemerschap en trots gaan richten op groei.

Het merk is daarbij het goud dat ze in handen hebben. Althans, dat zegt iedereen. We moeten niet vergeten dat HEMA het afgelopen jaren erg zwaar heeft gehad en dat de formule daardoor natuurlijk ook een flinke tik heeft gekregen. De HEMA was echt even de weg kwijt en iedereen was zoekende, de verlamming van de mensen in de winkel en op het hoofdkantoor was zichtbaar en voelbaar... lees verder

Art Frickus, eigenaar Conspicuous: "We schrijven 4 november 2026. De HEMA bestaat 100 jaar. Een terugblik van “na de overname”. Acht jaar daarvoor, oktober 2018, werd de HEMA overgenomen voor Marcel Boekhoorn. Er is in die tijd veel gebeurd.

Ten tijde van de overname kon je de HEMA wederom bovenaan het lijstje tegenkomen van meest onmisbare merken. Marcel had daar geen boodschap aan. Want wat heb je eraan om Nederlands troetelmerk genoemd te worden terwijl de omzet en winstgevendheid te wensen overlaat? Houden van betekent namelijk niet dat je er ook je geld besteedt, of de winkel bezoekt.  En was het ook niet zo dat winkelketens als Blokker en V&D destijds hoog scoorden op dit soort merken-tinderlijstjes... lees verder

Michel van Velde, CEO One Shoe: "De Hema is voor velen een begrip en een merk dat we niet uit het straatbeeld willen zien verdwijnen. Blijf daarom werken aan die unieke signatuur en verbreed in het aantal betaalbare unieke producten die Echt Hema zijn. Dus meer producten als de lekkere sappige Hema worst, de overheerlijke romige tompouce of de 5-paks herensokken . Voorkom dat de Hema in een identiteitsloze internationale keten verandert waar de emotionele binding ver te zoeken is."

 

 

Meld je hier aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.