Ekoplaza als eerste supermarkt in de Benelux palmolievrij

Ekoplaza als eerste supermarkt in de Benelux palmolievrij

09-07-2019 05:55:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 2453 | Tags:

Ekoplaza is de eerste supermarkt in de Benelux, waarvan het eigen huismerk met 300 producten nu al voor 99 procent palmolievrij is. Hiermee ligt de supermarkt vijf maanden voor op de eigen planning en de langetermijnstrategie waarmee ze streeft naar het maken een positieve impact op de gezondheid van de planeet en alles en iedereen die daarop leeft.

Steven IJzerman, kwaliteitsmanager bij Ekoplaza: “Bewust voeren we bij Ekoplaza een tweesporenbeleid voor palmolie: ons huismerk is palmolievrij, maar voor de rest van ons assortiment kiezen we voor 100 procent biologische duurzame palmolie.”

In april dit jaar maakte het World Resources Institute bekend dat alleen al in 2018 twaalf miljoen hectare bos is gekaptdat zijn veertig voetbalvelden per minuut, waarmee de biodiversiteit en het leefgebied van honderden met uitsterven bedreigde diersoortenzoals de orang-oetan, de Sumatraanse olifant en tijger, de gorilla en de jaguar, wordt aangetast.

Een deel van die – voor de aarde en mens en dier die daarop leven – rampzalige ontbossing is op het conto te schrijven van de wereldwijde vraag naar palmolie. Palmolie is goedkoop en in potentie relatief duurzaam, omdat de opbrengst per hectare veel hoger is dan die van andere plantaardige oliën. Palmolie heeft een hele hoge opbrengst per hectare (vier tot tien keer hoger dan andere plantaardige oliën) en voor de teelt zijn relatief weinig bestrijdingsmiddelen en kunstmest nodig. Ook hoeft er weinig geïrrigeerd te worden bij palmolie. Geen andere plantaardige olie scoort op deze milieuaspecten beter dan palmolie. 

Steven IJzerman: "Door de maatschappelijke discussie over palmolie zijn we vijf jaar geleden gestart met het palmolievrij maken van ons huismerk. Gaandeweg ontdekten we in het onderzoek naar alternatieven dat het volledig in de ban doen van palmolie geen goed idee is. De positieve impact van palmolievrij op biodiversiteit en klimaat is namelijk te klein of zelfs minimaal. Overschakelen op andere plantaardige oliën betekent namelijk niet per definitie dat er minder landbouwareaal nodig is en dat de ontbossing met alle consequenties voor biodiversiteit en het klimaat stopt. Daarom kiezen we voor de producten in onze winkels voor biologische palmolie, RSPO-gecertificeerd uit Zuid-Amerika. Als signaal naar producenten en leveranciers van palmolie aan de levensmiddelenindustrie hebben we in principe wel alle driehonderd producten van ons huismerk, uiteenlopend van koekjes, chips, chocola, saus, granola tot kant-en-klaarmaaltijden het komend najaar volledig palmolievrij. We moeten alleen nog de etiketten van de laatste paar huismerkproducten aanpassen."

Heleen van den Hombergh, senior expert agro-commodities, die namens IUCNNL adviseert over het gebruik van de RSPO standaard (Round table on Sustainable Palm Oil): "We zien het als een positieve stap om bij palmolie voor biologisch in combinatie met RSPO te gaanVorige maand nog hebben wij een rapport uitgebracht waarin verschillende vrijwillige duurzaamheidsstandaarden voor palmolie langs de meetlat gelegd werden om te kijken welke het beste scoren op de striktheid van biodiversiteitscriteria en controle. RSPO kwam daarbij als beste uit de bus. Het is hard nodig dat die duurzaamheidsstandaard op grote schaal, strikt en serieus wordt toegepast."

Erik Does, directeur van Ekoplaza: "Wel willen we elke dag weer laten zien dat je ook in de levensmiddelenindustrie een verschil kunt maken. Door transparant te zijn naar onze klanten over de herkomst van alle ingrediënten en hen de kans te bieden om te kiezen voor producten die een positieve impact hebben. Het is echt niet eenvoudig, ook wij werken daar hard voor, maar het kan wel. Echt!"

Ekoplaza gaat haar klanten informeren over deze mijlpaal via haar winkels en via Social Media. Om dit positieve nieuws kracht bij te zetten, vraagt Ekoplaza de komende maanden de aandacht van consumenten voor de rampzalige gevolgen van niet-duurzame palmolie via de bekende Rang-tan-animatievideo van de Engelse supermarktketen Iceland, die vorig jaar wereldwijd viral ging. Actrice en dierenactiviste Georgina Verbaan sprak de Nederlandse versie in.  

In het Future of Food-onderzoek werd Ekoplaza afgelopen week door consumenten gekozen tot meest duurzame supermarkt. En is het - volgens deze zelfde consumenten - na Tony Chocolonely en de Vegetarische Slager het duurzaamste merk. Ekoplaza heeft 83 biologische supermarkten, 42 afhaalpunten en een webshop met een landelijk levering. De overname van de 25 Natuurwinkels van Natudis is in november 2018 goedgekeurd door de ACM. 

www.ekoplaza.nl/palmolie
www.ekoplaza.nl
www.iucn.nl

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.