Een op drie kiest andere webshop na slechte bezorgervaring

Een op drie kiest andere webshop na slechte bezorgervaring

05-09-2019 12:39:58 | Door: Saskia van Weert | hits: 317 | Tags:

Als online bestelde artikelen beschadigd of kapot aankomen, gaat een op de drie mensen de volgende keer in zee met een andere webwinkel. Dat blijkt uit een onderzoek van Kieskeurig.nl onder 12.500 websitebezoekers.

Zo’n 15 procent van de respondenten heeft weleens te maken gehad met een problematische levering van een nieuw besteld product. In twee derde van alle gevallen was het bestelde product beschadigd of werkte het niet (65 procent). Het komt ook regelmatig voor dat de verpakking al geopend de consument bereikt (21 procent). Uit hetzelfde onderzoek blijkt verder dat een beschadigde levering van invloed is op het vertrouwen van de klant. Een derde van de ondervraagden zou na een dergelijke slechte ervaring een andere winkel of webshop kiezen.

Frank van Kesteren van Kieskeurig.nl: “Uit ons onderzoek blijkt dat consumenten een grote behoefte hebben aan zekerheid. Het loont dus duidelijk om vooraf onderzoek te doen naar welke leveranciers en shops als betrouwbaar worden betiteld. Het mag duidelijk zijn dat de impact van negatieve reviews groot is, dus het loont voor webshops om meer aandacht te besteden aan de fulfilment van een bestelling.”

Van de ondervraagde consumenten nemen vier van de vijf contact op met de leverancier om tot een oplossing te komen bij een beschadigde levering. 12 procent van de klagers krijgt echter nul op het rekest, omdat er geen duidelijkheid kan worden verschaft over wáár de bestelling beschadigd is geraakt. Bijna de helft (44 procent) van de respondenten wijst naar de vervoerder, terwijl 56 procent denkt dat de leverancier de producten beschadigd op de post heeft gedaan.

Eén op de vijf klanten neemt niet de moeite om na een beschadigde levering contact op te nemen met de leverancier. Een derde van deze groep vindt dat dit te veel tijd en moeite kost, terwijl een groot deel (22 procent) verwacht dat de leverancier geen rol van betekenis kan spelen bij een oplossing.

Frank van Kesteren: “Het percentage respondenten dat klantenservice als slecht beoordeelt is in een jaar tijd met vijf procentpunten gestegen, van 38 naar 43 procent. Ook hier ligt voor winkels duidelijk een verbeterpunt dat de waardering in het voordeel van de aanbieder kan beïnvloeden.”

www.kieskeurig.nl

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.