KNVB bekijkt sponsorregels opnieuw na opschudding over EasyToys

KNVB bekijkt sponsorregels opnieuw na opschudding over EasyToys

23-09-2020 16:53:00 | Door: David de Jong | hits: 526 | Tags:

Een door de KNVB verboden shirtsponsorovereenkomst tussen de erotische webwinkel EasyToys en voetbalclub FC Emmen is aanleiding om de sponsorreglementen van het betaald voetbal bij de KNVB te agenderen in de ledenvergadering. In deze reglementen is opgenomen dat eeen sponsor geen tegenpresentatie mag ontvangen of leveren die in strijd is met goede zeden, de wet, de Nederlandse Reclame Code, de goede smaak of het fatsoen. Ook mag die niet in strijd zijn met statuten of reglementen van de KNVB en besluiten van het KNVB bestuur betaald voetbal.

Eric Gudde, directeur betaald voetbal van de KNVB: "Ook wij hebben de maatschappelijke discussie meegekregen die is ontstaan. We hebben daarom afgesproken om invulling te geven aan deze discussie en het huidige sponsoringreglement opnieuw met alle clubs te bekijken. Dat zal op de eerstvolgende AVBV in december gebeuren. Daar zullen we met zijn allen spreken over welke sponsoruitingen we reglementair willen toestaan in het betaald voetbal. Hierbij willen we de reglementen zo duidelijk mogelijk hebben en open normen die nader moeten worden ingevuld door het bestuur voorkomen.

Voor de periode tot december 2020 gaan de KNVB en FC Emmen op zoek naar een pragmatische oplossing voor de voorlopige inkleding van het shirtsponsorschap. Daartoe zijn eerste mogelijkheden besproken. De KNVB wil een breed gedragen beleid afspreken ten aanzien van toegestane sponsoruitingen in het betaald voetbal en wil normen die open staan voor interpretatie zo veel mogelijk schrappen.

De afwijzing was gebaseerd op het in strijd zijn met met de goede zeden, de goede smaak of het fatsoen. Het KNVB-bestuur is van mening dat het hoofdsponsorschap van EasyToys ervoor zorgt dat de eredivisieclub in verband wordt gebracht met de seksindustrie. De KNVB benadrukte bij de afwijzing hierin met name haar bezorgdheid over de jeugd, die in veel gevallen toch een voorbeeld zien in de voetballers en zich willen identificeren met hun voorbeelden. EasyToys was voor de jeugd op zoek naar een goed doel op de T-shirts voor de jeugdleden.

FC Emmen had direct na de afwijzing laten weten verbaasd en ontstemd te zijn en niet voornemens zijn een partij die hoofdsponsor wil worden te laten vallen. FC Emmen verklaarde na de verklaring van de KNVB naar aanleiding van een overleg een gespreksverslag waarin de gedane voorstellen en toezeggingen worden bevestigd, af te wachten. Dit zal de voetbalclub bespreken en vervolgens met haar shirtsponsor EasyToys. Mocht dit onvoldoende aanknopingspunten bieden, dan houdt FC Emmen de route van de gerechtelijke procedure open. Verder stelt FC Emmen er vertrouwen in te hebben er samen met de KNVB uit te komen.

Eric Idema, CEO van EDC Retail waar EayToys onder valt: We zijn enorm teleurgesteld dat we initieel geen hoofdsponsor van FC Emmen mogen worden. Voor ons is de samenwerking een logische keuze. Wij zijn twee succesvolle bedrijven uit dezelfde regio en voelen ons sterk verbonden met deze club die net als wij op het hoogste niveau spelen. We zien dan ook het probleem niet. Net als FC Emmen doen wij het graag net even anders door ons verhaal op een eigenzinnige manier te vertellen. Daar hadden we elkaar graag in willen versterken. Wij hopen juist dat meer positieve aandacht voor onze webshop zou bijdragen aan het doorbreken van het taboe dat nog altijd rust op onze branche. Het feit dat erotiek en seksualiteit voor sommigen nog ongemakkelijke onderwerpen zijn, blijkt maar weer uit de initiële beslissing van de KNVB. En dat terwijl onze toys inmiddels toch echt in twee van de vier Nederlandse huishoudens liggen.

www.edc.nl
www.easytoys.nl
www.fcemmen.nl

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.