Duitse speelgoedgigant Simba Dickie Group neemt Nederlandse Exit Toys over

Duitse speelgoedgigant Simba Dickie Group neemt Nederlandse Exit Toys over

28-10-2020 14:50:00 | Door: David de Jong | hits: 3121 | Tags:

Het Duitse Simba Dickie Group heeft aangekondigd een meerderheid te kopen van de Nederlandse speelgoedmaker Exit Toys. Financiële details worden niet bekend gemaakt. Exit Toys bestaat sinds 2011 en is opgericht door de eigenaren Leopold van Os, Marcel Dijk en Stijn Driever die een minderheidsbelang behouden.

Simba Dickie Group werd in 1982 opgericht door Fritz Sieber en zoon Michael Sieber nadat het Dickie Toys (1972) had overgenomen. In 2013 kocht het bedrijf het modeltreinenmerk Marklin.

Simba Dickie Group draaide in 2019 een omzet van meer dan 702,3 miljoen euro.

Het bedrijf telt meer dan 3.000 werknemers en heeft een speelgoedassortiment dat bestaat uit meer dan 4.000 artikelen en 20 merken, waaronder Smoby, Steffi, Majorette en Eichhorn. De groep heeft in de afgelopen jaren haar product-en merkenaanbod selectief uitgebreid middels overnames. De overname van Exit Toys is door overnamebemiddelaar Marktlink begeleid.

Exit Toys telt 35 medewerkers en draait een omzet van meer dan 30 miljoen euro waarvan 75 procent buiten Nederland. Exit Toys verkoopt onder andere via (grote) Europese retailers en e-tailers zoals Hornbach, Spiel-Preis.de, OBI Baumarkt en Wehkamp.

Marcel Dijk. mede-oprichter van Exit Toys: "We zijn in 2011 met z’n drieën gestart met de ontwikkeling en verkoop van onderscheidende voetbaldoelen. In de afgelopen jaren is het productaanbod uitgebreid met onder meer trampolines, speelhuisjes en zwembaden. We zien de afgelopen jaren een sterke toename in de vraag naar hoogwaardig buitenspeelgoed, waarbij het product niet alleen functioneel en kwalitatief dient te zijn maar ook esthetisch hoogwaardig. Dit is de basis van het succes van Exit Toys. Het merk Exit Toys wordt in de markt erkend vanwege dit onderscheidende vermogen."

Ferry Nahon, eigenaar van Marktlink: "De laatste jaren verplaatst ook de verkoop van grotere producten zich van de klassieke winkel steeds meer naar online en via een omnichannel aanpak. Exit Toys heeft hier slim op ingespeeld door zich daar vanaf de oprichting volledig op te richten. Exit Toys heeft een state-of-the-art dropshipmentmodel waarmee het, namens de retailers en e-tailers, rechtstreeks aan de eindgebruiker levert. Hiermee onderscheidt de onderneming zich en zorgt het voor schaalbaarheid. De aandeelhouders van Exit Toys zochten via Marktlink naar een ervaren partner voor de volgende groeifase. Dat er veel interesse is voor bedrijven als Exit Toys werd duidelijk door vele biedingen van strategische partijen en investeerders uit binnen- en buitenland. Uiteindelijk bleek de Simba Dickie Group de meest geschikte partner voor de toekomst."

Leopold van Os, mede-oprichter van Exit Toys: "Exit Toys en het familiebedrijf Simba Dickie Group hebben een uitstekende strategische en bedrijfsculturele fit. Met de participatie van Simba Dickie Group profiteren we van elkaars kennis en netwerk om gezamenlijk versneld internationaal te groeien. Gelijkertijd zullen we het merk Exit Toys verder uitbouwen.’’

Florian Sieber, co-CEO van Simba Dickie Group: "Leopold van Os, Marcel Dijk en Stijn Driever zijn een geweldig team. Samen met dit vriendelijke en zeer bekwame trio ontstond op persoonlijk niveau direct een goede klik. In de afgelopen 9 jaar hebben ze uitstekend werk geleverd in het opbouwen van Exit Toys. Vooral in de online sector weten ze te overtuigen met hun aantrekkelijke productaanbod. Er is nog veel potentieel te benutten door onze gezamenlijke uitwisseling van ervaringen."

www.exittoys.nl
www.simba-dickie-group.com
www.marktlink.nl

 

 

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.