Deens bureau &Co ontwikkelt campagne The Indoor Generation voor VELUX

Deens bureau &Co ontwikkelt campagne The Indoor Generation voor VELUX

13-06-2018 10:06:00 | Door: Suzanne van der Meij | hits: 2177 | Tags:

Voor hun campagne heeft VELUX het Deense bureau &Co in de arm genomen. Doel van de campagne is bekendheid te geven aan de ernstige gezondsheidsrisico’s die gepaard gaan met een leven dat zich voornamelijk binnenshuis afspeelt, zoals problemen die ontstaan door een slecht binnenklimaat, wat in de meeste gebouwen heerst. Problemen die voor het grote publiek doorgaans onbekend zijn.

Spil van de campagne vormt de video waarin een jong meisje, een onheilspellende sfeer en een huis waar het volledig aan frisse lucht ontbreekt hoofdingrediënten zijn. Het meisje staat symbool voor toekomstige generaties en stelt kwesties aan de kaak over ons leven tussen vier muren. Ze toont ons dat de lucht binnenshuis tot wel vijf keer vervuilder kan zijn dan de buitenlucht. Er worden meer onbekende feiten onthuld die onder de noemer The Indoor Generation worden gepresenteerd. 

De video heeft al meer dan 72 miljoen views. Daarmee is het volgens Viral Thread in het Verenigd Koninkrijk nu al de best bekeken branded video van 2018.

Robert Cerkez, creatief directeur en mede-oprichter van &Co: “Toen we de feiten uit het onderzoek onder ogen kregen, schrokken we ons kapot.”

Nadere bestudering van de onderzoeksresultaten die door VELUX werden verzameld, inclusief een analyse van gegevens uit veertien verschillende landen door onderzoeksbureau YouGov, leerde het team dat:

- Mensen gemiddeld 90 procent van de dag binnenshuis doorbrengen;
- De lucht in huis wel vijf keer ernstiger vervuild kan zijn dan de buitenlucht;
- Vochtige en schimmelrijke woningen het risico op astma met 40 procent verhogen;
- Een gebrek aan daglicht vijftien procent van de mensen somber stelt;
- Daglicht het leervermogen van kinderen met vijftien procent kan verbeteren;
- Kinderkamers vaak het ernstigst vervuild zijn.

Van oudsher spitst consumentenmarketing zich bij VELUX toe op producten. In eerste instantie was &Co dan ook benaderd om als bureau een B2B productcampagne te ontwikkelen.

Cerkez: "Wij hadden heel sterk het gevoel dat de consument het recht had om te weten wat er hier aan de hand was. En dus besloten we ons niet op dakramen te focussen, maar op het probleem. Natuurlijk bieden de producten van VELUX daar gedeeltelijk een oplossing voor, maar dat is slechts een deel. De achterliggende gedachte is om een discussie aan te zwengelen tussen de vele verschillende stakeholders en het grote publiek. Dit gaat zoveel verder dan alleen commerciële belangen."

&Co’s strategie is om de resultaten van wetenschappelijk onderzoek te combineren met creatieve marketing, waarbij de juiste mediapartners, waaronder de New York Times, USA Today, UNILAD, Huffington Post, Viral Thread en I Fucking Love Science, worden ingezet om betrouwbaarheid en een groot bereik te waarborgen.

Morten Saxnaes, Head of Brand Activation and Social van &Co: "We wilden dat mensen zichzelf echt zouden herkennen in The Indoor Generation en daadwerkelijk het belang, zowel geestelijk als lichamelijk, zouden inzien van deze kwestie. Ons doel was om een campagne te ontwikkelen die mensen met elkaar zou verbinden en zich via-via zou verspreiden. Dat is gelukt door ons te richten op fundamentele menselijke waarden en door van meet af aan de creatieve ontwikkeling van deze campagne te integreren met onze distributiestrategie."

De film is op creatieve wijze vormgegeven door de Deense regisseur Martin de Thurah, van het Scandinavische productiebedrijf Bacon. Toen de visuele stijl van de film aan bod kwam, lag de keuze voor een traditionele documentairestijl voor de hand. Maar het team besliste anders en koos in plaats daarvan voor een abstracte aanpak, met creatief gebruik van symboliek en hevig gestileerde art direction.

Lone Tvedergaard Bach, strategisch planner en partner van &Co: "De transparante glazen huizen gunnen ons een blik op onszelf van buitenaf bezien, als toeschouwers die ons eigen leven aanschouwen. In de film etaleren ze onze evolutie: van natuurlijke wezens, tot een beschaving die lijnrecht tegenover de natuur staat. Het biedt stof tot nadenken. En we wilden dit tegennatuurlijke gedrag op een visueel innemende manier vormgeven, antropologisch bijna."

www.velux.nl
www.andco.dk

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie