[Cross Media Merk 2021] Robert van den Ham over De Ondernemer

[Cross Media Merk 2021] Robert van den Ham over De Ondernemer

21-06-2021 10:55:00 | Door: Saskia van Weert | hits: 1810 | Tags:

Op 14 september worden de Cross Media Awards 2021 uitgereikt. De Ondernemer dingt mee naar de award in de categorie Cross Media Merk van het Jaar. We spreken met Robert van den Ham, Director Content & Creatie van De Ondernemer.

Kun jij De Ondernemer introduceren?

De Ondernemer is onderdeel van DPG Media. In korte tijd is het gegroeid naar het nummer 1 zakelijk (B2B-) mediamerk van Nederland, De Ondernemer richt zich met een breed crossmediaal platform – print, online en events – op een brede groep ondernemers, met een focus op mkb-bedrijven.

Hoe onderscheidt De Ondernemer zich van andere mediamerken?

De brede crossmedia-combinatie van De Ondernemer biedt geen enkel ander zakelijk mediamerk.

  • Print: wekelijks minimaal één dagbladpagina in AD en Het Parool, driemaal per jaar een 16 pagina's tellende thema-special.
  • Online: website met teksten (artikelen, reportages, blogs), video en audio (podcast + txt to speech).
  • Radio: live-uitzendingen op New Business Radio.
  • Nieuwsbrief: dagelijks actualiteit (txt to speech/gesproken) en tweemaal per week achtergrond.
  • Events: hybride en live events, waaronder de – bijna 25e – Week van de Ondernemer.
  • Academy: trainingen en opleidingen voor het bedrijfsleven/ondernemers.

 

Tal van bekende ondernemers, andere experts uit het bedrijfsleven en brancheorganisaties hebben zich het afgelopen jaar verbonden aan De Ondernemer als expertblogger en/of lid van onze Raad van Advies. Dit betreft onder anderen Elske Doets, Won Yip, Martin Hersman, Marco Aarnink, Cor Hospes en Ali B, maar bijvoorbeeld ook Nico Dijkshoorn.

De Ondernemer hanteert binnen de crossmedia-aanpak de strategie dat de optelsom van kwalitatieve relevante content én innovatie resulteert in een brede en loyale fanbase met daarbinnen ook ambassadeurs. Kernwoorden binnen de redactionele formule zijn inspireren, informeren en adviseren, juist ook de combinatie daarvan, waarbij vanwege de coronacrisis de prioriteit, ook op verzoek van bezoekers/kijkers/luisteraars, meer richting adviseren is verschoven.

Die visie, uitgevoerd door een team van ervaren mediamensen en youngsters, heeft in 2020 onder meer geresulteerd in een online groei van 20 procent naar 1,1 miljoen pageviews (per maand), 33 procent groei op Linkedin (nu: 35.000 volgers en de nummer 1-positie als het bekendste vakmediamerk onder ondernemers volgens onderzoek PanelWizard/Mediatic-2020).

Wat waren de successen en hoogtepunten van De Ondernemer in 2020?

  • #SUPPORTONDERNEMERS en #NLSTARTOP. Tijdens de eerste en tweede coronagolf is De Ondernemer zich met deze twee crossmedia-campagnes gaan inzetten om ondernemers tijdens de coronacrisis te (onder)steunen. Een mix van inspiratie, informatie en advies van ondernemers zelf en andere experts uit het bedrijfsleven, werd in een nieuw gecreëerd deel van de website gepubliceerd (artikelen, blogs, podcasts) en op een wekelijkse pagina in het AD en Het Parool (interviews, columns). Tijdens #NLStartOp is, in samenwerking met het AD, bovendien een wekelijkse 16 pagina's tellende dagbladspecial gerealiseerd met via QR-codes doorverwijzingen naar online. Gedurende beide campagnes telde de website een gemiddelde stijging van 18 procent groei ten opzicht van dezelfde periode in 2019.
  • Gastblog Ursula von der Leyen. In de periode publiceerden we, exclusief voor Nederland en uniek voor ook B2B-media, een gastblog van Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, over startups.
  • De 23 Week van de Ondernemer werd een vanwege corona geïmproviseerde versie voor het eerst zonder live events. Focus lag nu geheel op een crossmediale benadering van de doelgroep met alle mediatypes binnen print en online, en vijf dagen lang live online radio en videonieuws-updates vanaf locatie als hoogtepunt..
  • Tijdens de coronacrisis brachten we via video topondernemers en andere experts als Michiel Muller, Elske Doets, Mathijs Bouman en José Woldring in contact met collega-ondernemers. Insteek: inspiratie, advies. De afleveringen, een samenwerking met Vodafone/Ziggo, trokken telkens minimaal 25.000 pageviews.
  • De ondernemerscanon. Er is een overzicht van de geschiedenis van Nederland in de canon, maar… er komt niet één ondernemer in voor. Wij realiseerden daarom De Ondernemerscanon, een overzicht van alle Nederlandse topondernemers van 1750 tot nu.
  • Dragon’s den. In nauwe samenwerking met Vincent TV Producties publiceerden we direct na de tv-uitzending exclusief interviews met ondernemers van die avond. Deze komen allemaal terug in de Top 75 van beste gelezen artikelen, Vanuit deze samenwerking heeft horecatycoon Won Yip zich aangesloten in onze Raad van Advies.
  • Diverse crossmedia-campagnes, waaronder die voor Marktlink (zie verder).

 

Welke stappen heeft De Ondernemer in 2020 gezet op gebied van crossmedia?

De Ondernemer heeft in 2020 nadrukkelijk geïnvesteerd in menskracht en innovatie (waaronder data) om het crossmediale denken & doen nog verder kwalitatief te versterken. Elk artikel, elke blog, elke podcast en video; alles wordt crossmediaal benaderd om de doelgroep optimaal te bedienen en maximaal bereik te realiseren.

Deze stappen en voor het gehele team niet meer dan inmiddels logische manier van werken, met zeker ook de vele mogelijkheden binnen DPG Media, geven De Ondernemer inmiddels een voorsprong op de concullega-merken.

Wat is jouw visie op crossmedia en de ontwikkeling van crossmedia met betrekking tot mediamerken?

In de strijd om de tijd, zowel B2C als B2B, wordt anno nu verwacht dat je je doelgroep via meerdere mediamogelijkheden én mediatypes bereikt. Via papier (dagblad), desktop, mobiel, maar ook via home audioapparaten als Google Nest biedt De Ondernemer voor al die drukke ondernemers oplossingen om die strijd om de tijd in het voordeel te beslechten. En daar komen straks live events weer bij.

Dat alles optimaal faciliteren met content die crossmediaal is aan te bieden, is het gedachtengoed waardoor De Ondernemer in ruim twee jaar tijd op alle fronten – omzet, online bezoek en bereik, branding, autoriteit – enorm is gegroeid.

Op welke crossmediale case uit 2019 waarbij jouw mediamerk was betrokken, ben je trots?

Hoe vind en activeer je 400 ondernemers die hun miljoenenbedrijf willen verkopen? De Ondernemer bedacht en realiseerde, voor opdrachtgever Marktlink, crossmedia-event De Ultieme Deal in… Ouwehands Dierenpark met gastsprekers Marcel Boekhoorn (destijds onder andere van Hema), Atilay Uslu (Corendon) en Paul Vermaat (Vermaat Group).

We hebben hiervoor een totale funnel opgebouwd met diverse touch points, waar het event gold als het grote summum. Voor het identificeren en informeren van mogelijk geïnteresseerde ondernemers startten we – print en online – een intensieve mediacampagne over bedrijfsoverdracht (via het totale netwerk van DPG Media (Volkskrant, Parool, Trouw, AD, De Ondernemer), publiceerden we interviews met ervaringsdeskundigen en specialisten, whitepapers en zetten we gerichte emailings in naar de databases van onder meer Marktlink en De Ondernemer. Deze case is genomineerd voor een Gouden Giraffe.

Hoe ondersteunt De Ondernemer adverteerders?

Het team van De Ondernemer bestaat uit zestien mensen. Redactie, marketing, commercie en campagnemanagers werken daarin nauw samen – óók redactie dus – bij concepten voor adverteerders/partners (zie ook voorbeeldcase Marktlink).

De Ondernemer adviseert, realiseert en voert uit, ook in opdracht van bedrijfsleven, overheid en andere organisaties. Wij maken content en creatie crossmediaal, voor media en events, en zetten. daarvoor ons platform en database, en desgevraagd ook die van DPG Media in.

www.deondernemer.nl
www.dpgmedia.nl
www.crossmediaawards.nl

Sponsors.

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie