[Cross Media Event] Jonathan Willmann over het F1 2020 Event

[Cross Media Event] Jonathan Willmann over het F1 2020 Event

21-06-2021 12:58:42 | Door: Saskia van Weert | hits: 2788 | Tags:

Op 14 september worden de Cross Media Awards 2021 uitgereikt. Koch Media Benelux dingt mee naar de award voor Cross Media Event van het Jaar. We spreken met Jonathan Willmann, Marketing Manager bij Koch Media Benelux.

Kun jij Koch Media Benelux introduceren?

Koch Media Benelux is marktleider in de Benelux op het gebied van gamedistributie en distribueert games van onder meer SEGA, Capcom, THQ Nordics, Activision en Giants Software. Bekende titels zijn onder meer Saints Row, Dead Island, Dying Light, Farming Sim, Resident Evil, Call of Duty, METRO, Sonic en nog veel meer. Koch Media heeft tevens meerdere eigen studio's onder zich, zoals Prime Matter, Milestone, Deep Silver en Ravenscourt.

Wie was de opdrachtgever voor het event, wie waren de sponsors van het event?

  • Opdrachtgever: Koch Media Benelux
  • Uitgever: Codemasters
  • Partners: SLAM!, Red Bull Nederland, The Official F1 Racing Centre, Fanatec
  • Bureau: Vertigo 6
  • Techniek: eMense
  • Locatie: The Official F1 Racing Centre Utrecht

 

Wat waren de doelstellingen van het event?

  • Het stimuleren van pre-orders en doorverkopen om de bestverkochte F1-game allertijden te worden.
  • Awareness genereren bij de lancering via media, influencers, BN'ers en kanalen van partners als Red Bull en SlamFM.
  • Het event moest aansluiten bij de rest van de campagne die een focus had op de raceweekenden, de Sint- & Kerstperiode met een hefboomeffect rondom de Dutch GP.
  • Het event moest bijdragen in de positionering van F1 2020 als een toegankelijke mainstream-game.
  • Bereiksdoelstelling: minstens 15 miljoen mensen in gehele campagne, van wie minstens 4 miljoen via het event

 

Kun je het event omschrijven?

F1 2020 is de uitgebreidste F1-game tot nu toe. De populariteit van de Formule 1 in Nederland is ontploft sinds de toetreding van Max Verstappen in 2015. De verkoop van de officiële F1-game neemt sinds 2015 ook toe, maar aangezien Zandvoort, na 35 jaar afwezigheid, in 2020 z'n rentree zou maken op de F1-kalender, werd de salesprognose van de F1-game ambitieus verdubbeld.

De pandemie gooide echter roet in het eten en daardoor werd de campagne rigoureus omgegooid. In de oorspronkelijke campagne ware alle activiteiten gekoppeld aan de Dutch GP, maar toen deze verdween, werd er een alternatieve Dutch GP bedacht die centraal stond in de F1 2020-campagne.

In het Official F1 Centre in Utrecht organiseerden we een event voor media, influencers en BN'ers die als eersten in de Benelux het op een grid van twintig racesimulatoren in drie races tegen elkaar opnamen in de gloednieuwe game F1 2020. Voorafgaand organiseerde Slam! een volledige actieweek in het teken van het event, waar luisteraars een plek op het startveld konden winnen. Het event werd gelivestreamd op Twitch en op het YouTube-kanaal van Slam! en Red Bull deed verslag op social en maakte een aftermovie voor hun eigen site en YouTube-kanaal. Alle aanwezigen zetten content van het event op hun Instagram, TikTok- en YouTube-accounts dat geheel conform de toen geldende C19-maatregelen was georganiseerd. Met live-commentaar van Ziggo Sport-commentator René Hoogterp en e-sports shoutcaster Sander Noordijk streden de deelnemers zoals Olav Mol, Rico Verhoeven, Puck Moonen, DJ Tom van der Weerd, Tim en Tom Coronel, Dannic, Mike Williams, Dylan Haegens, Koen Weijland, Kwebbelkop en journalisten van onder meer NU.nl., NOS, RTL, AD, Gamekings en Power Unlimited om de felbegeerde winst in de game F1 2020.

Welk bureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

Vertigo 6, Ad Alliance, Talpa Media, eMense, The Official F1 Racing Centre

Hoe zie jij de mediatypen waarin jullie actief zijn de komende tien jaar ontwikkelen?

Gaming wordt steeds breder omarmd en is niet meer weg te denken. Het clichébeeld van de buurjongen op zolder klopt al jaren niet meer. De spelcomputer heeft een centrale plek ingenomen in de huiskamer en is een apparaat geworden voor het hele gezin. Ook wordt er steeds meer gegamed op mobiel en op pc's.

Koch Media heeft een brede range aan topproducten: van bekroonde games tot de allerbeste hardware en accessoires. We blijven het maximale uit de markt halen doordat we begrijpen welke media gamers, jong én oud, consumeren en hoe we ze in dit overvolle medialandschap kunnen bereiken. We stemmen onze ATL-campagnes slim af op onze pr-strategie en socialmedia-aanpak. Elke campagne is maatwerk en wordt afgestemd op de specifieke doelgroep. Een headset van Turtle Beach vraagt een andere aanpak dan de lancering van de nieuwste Farming Simulator. We zijn ervan overtuigd dat paid, earned, owned en social steeds dichter naar elkaar toe kruipen en dat het bouwen van communities cruciaal zal blijven in de toekomst.

Welke media – en mediumtypes – zijn voor het event ingezet? Hoe zijn jullie tot deze keuzes gekomen?

Naast het event, hebben we ingezet op een crossmediale campagne waarin we paid, earned, social en owned kanalen hebben ingezet voor een geïntegreerde marcom-campagne om drie verschillende doelgroepen te bereiken: F1- en race-liefhebbers, mainstream en reguliere gamers.

Om de eerste twee groepen te bereiken hebben we ingezet op earned aandacht via traditionele pr. Olav Mol was voor het eerst te horen als commentator in de game en dat hebben we aangejaagd met een grote pr-campagne. We hebben ook een documentaire gemaakt rondom The Making of Zandvoort in de game, en we hebben ook screenshots en video's gedeeld van Zandvoort in de game.

We hebben BN'ers en influencers voorzien van de game en zij hebben de game wekenlang gedeeld via hun social kanalen en gestreamd op Twitch. Om bekendheid te creëren bij de massa hebben we Radio (538 en Slam), OOH en een grote onlinecampagne ingekocht. Ook draaide een er een uitgebreide tv-campagne op onder meer Ziggo Sport en hebben we nauw samengewerkt met Ziggo Sport. Waarbij product placement en branded content een belangrijk onderdeel van de ATL campagne was. Robert Doornbos speelde voorafgaand aan elke F1-race de game in een F1-simulator.

Wat waren de resultaten van het event?

Ruim 60 influencers, celebrities en media namen, geheel conform C19-richtlijnen, deel aan het F1 2020 event in The Official F1 Racing Centre in Utrecht. Van Rico Verhoeven tot Dylan Haegens van Olav Mol tot Kwebbelkop: niemand wilde het missen. Het event werd gelivestreamd via het YouTube-kanaal van Slam! en Red Bull maakte een verslag voor de Red Bull-website en social kanalen. Alle VIPs en influencers maakten content voor hun eigen social kanalen en de aanwezige media deden verslag op hun eigen kanalen. Een van de influencervideo's leidde alleen al tot bijna 1 miljoen organische views! De campagne resulteerde in 1400 publicaties die leidden tot 559 miljoen impressies! We bereikten meer dan 20 (van de 30) miljoen uniek in de Benelux en de TVC bereikte 1,9 miljoen huishoudens. Het belangrijkste: de game verkocht meer dan 75.000 exemplaren in de eerste 4 weken (10.000 meer dan verwacht) en de Benelux was het bestverkopende gebied in de wereld met alleen het vijfde grootste budget! Het spel werd uiteindelijk de bestverkochte F1-game in de Benelux allertijden en Benelux staat nog steeds in de top 3 van wereldwijd bestverkopende regio's.

www.kochmedia.com
www.crossmediaawards.nl

Sponsors.

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie