Marketing Report
[Cross Media Case] Melvin Wongsodikromo over Tempo Team – The Toast

[Cross Media Case] Melvin Wongsodikromo over Tempo Team – The Toast

Op 14 september worden de Cross Media Awards 2021 uitgereikt. Mindshare.Greenhouse dingt met Tempo Team – The Toast mee in de categorie Case. We spreken met Melvin Wongsodikromo, Connection Planner bij Mindshare.Greenhouse.

Kun jij Mindshare.Greenhouse introduceren?

Mindshare.Greenhouse is het meest gerenommeerde crossmediabureau van Nederland. Een crossmediaal communicatieadvies is geen doel op zich. Maar om een consumenteninzicht – op een efficiënte én effectieve wijze – samen te brengen met de ambitie van een merk, is een verbonden benadering van media anno 2021 noodzakelijk. Het realiseren van business resultaten is altijd uitgangspunt voor de adviezen, waarbij ieder kanaal zich iedere dag moet bewijzen en waarbij zij verder kijken dan media. Dit doen zij met meer dan 200 gepassioneerde, open-minded professionals in Eindhoven, Sittard en Amsterdam, van brand to demand-campagnes en vooral met de motivatie om te blijven verbeteren.

Hoe kijken jullie vanuit Mindshare.Greenhouse naar crossmedia?

Voor ons is de consumer journey het uitgangspunt, waarbij we voor de verschillende fases (inclusief loyaliteit en herhalingsaankopen) het meest geschikte mediumtype inzetten op het juiste moment, in de juiste context met de juiste boodschap. Dit geldt voor het totale mediaspectrum; van owned kanalen, tot vernuftige precisiemedia en traditionele massamedia. In elke fase kijken we welk medium (of een combinatie) de meest impactvolle connectie kan maken tussen merk en consument. Waarbij we de juiste balans zoeken tussen effectiviteit en efficiency. Door media en creatie in en over alle fases logisch met elkaar te verbinden, realiseren we het beste resultaat.

Wat is de naam van de case?

Tempo-Team – The Toast

Kun je de case omschrijven?

De missie van Tempo Team is om werkplezier te vergroten. Daarom prikkelt Tempo-Team zijn medewerkers en uitzendkrachten om iedere dag meer plezier uit het werk te halen. Onderzoek wijst uit dat werknemers vooral plezier halen uit collega’s, uit complimentjes, grapjes en successen delen. En juist dat is moeilijk in lockdown en werken op afstand, want collega’s zien elkaar niet dagelijks. Daarom ontwikkelt Tempo Team The Toast: hét moment om elkaar te waarderen en natuurlijk om samen heel veel lol te trappen. Zo toasten collega’s met lieve, grappige, persoonlijke en scherpe woorden. En: ze proosten altijd op werkplezier.

Doelstelling van The Toast is een push te geven aan de merkbelofte van Tempo-Team. De campagne moet werkplezier tot leven wekken en de doelgroep daarbij prikkelen. Doelgroep zijn mbo’ers en lbo’ers, werkenden en werkzoekenden, 18-34 jaar, werkzaam op kantoor, logistiek, industrie, productie en klantenservice.

Om bekendheid van de Toast te boosten is de The Toast een terugkerend item op Radio 538 in De Coen en Sander Show. Cabaretier Alex Ploeg toast hierin op luisteraars, collega’s en beroepsgroepen en geeft hen ook een kleine roast. Op deze manier wordt de juiste snaar geraakt bij alle luisteraars van Radio 538. The Toast wordt vervolgens uitgerold op social media, waar influencers op elkaar toastten en steeds het stokje aan elkaar doorgeven. Via stories en wallposts worden hun volgers bereikt én geactiveerd. Om de doelgroep verder te activeren, ontwikkelen we een Instagram-filter van een Tempo-Team Toast-mok. Zo komt de mok omhoog wanneer de toaster zijn mond opent, dus net als bij een echte toast waarbij het glas geheven wordt. En tot slot vergeten we de eigen werknemers en uitzendkrachten natuurlijk niet. De campagne wordt intern doorvertaald met als doelstelling het verhogen van het eigen werkplezier naar een 8! Tempo-Team activeert zijn eigen medewerkers door te gaan toasten op collega’s, klanten en uitzendkrachten. Deze toasts worden verspreid op YouTube, LinkedIn, intranet en in e-mail journeys.

En met resultaat. Het aantal uitzendkrachten en kandidaten dat denkt dat een baan via Tempo Team werkplezier realiseert, groeit met 7 procent. Bovendien nemen 67.000 mensen de moeite om te interacteren met de berichten op social, gebruiken 4100 mensen het Instagram filter en bezoeken 20.000 mensen de speciale The Toast-pagina op Tempo Team. Tot slot stijgt de medewerkerstevredenheid op het gebied van werkplezier van een 7,4 naar een 8.

Welke media- en reclamebureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

Talpa Networks: ontwikkeling creatief concept, productie en distributie via Radio 538 (radio, site,  social), activatie via een aantal influencers verbonden aan Talpa.

Mindshare.Greenhouse: briefing/strategie, begeleiding en scherp houden van Talpa Networks, en met extra inzet van Paid Social het bereik en impact van de activatie optimaliseren. Daarnaast is effectonderzoek uitgevoerd door Mindshare.Greenhouse.

En uiteraard Tempo-Team, dat in elke fase heeft gezorgd voor extra scherpte, net dat extra stapje, èn natuurlijk voor veel plezier!

Welke media – en mediumtypes – zijn voor de campagne ingezet?

Wij hebben ervoor gekozen om de media-inzet te concentreren op Radio 538 en op Instagram/Facebook. Enerzijds omdat deze kanalen de Go-To media zijn voor de doelgroep, hiermee kunnen we snel en efficiënt een hoog bereik kunnen realiseren. Anderzijds hebben wij gekozen voor absolute marktleiders, om gezien het relatief beperkte budget versnippering te voorkomen.

Vliegwiel: De Coen & Sander Show op Radio 538. In samenwerking met cabaretier Alex Ploeg is hier The Toast geïntroduceerd en – dankzij het relatief forse bereik van dit programma – bekendgemaakt.

Versnelling: inzet van een mix van influencers met – overall – een breed en gevarieerd publiek, versterkt door inzet van Paid Social, waarmee een boost is gegeven aan impact en bereik van The Toast.

Activatie: door het aanbieden van Instagram-filter is de doelgroep gestimuleerd The Toast over te nemen.

Intern: via eigen media zijn ook alle Tempo-Team medewerkers betrokken om mee te doen en bij te dragen aan The Toast; living the brand.

Wat waren de resultaten van de campagne?

Totaal is voor deze activatie minder dan € 175.000 geïnvesteerd. Daarmee hebben wij een groei van 7 procent gerealiseerd op de merkbelofte dat een baan via Tempo Team werkplezier oplevert onder uitzendkrachten en kandidaten. Op social is de interactie groot: bijna 67.000 likes, comments, shares en swipe-ups. Ruim 4100 mensen hebben het Insta-filter gebruikt voor een toast en tempo-team.nl/toast zag 20.000 nieuwe bezoekers. Tot slot is de eigen medewerkers tevredenheid op het gebied van werkplezier, verhoogd van een 7,4 naar 8.

www.tempo-team.nl
www.mindshareworld.com

Doet jouw bedrijf al mee?

Inzenden voor de Cross Media Awards kan nog even! Is jouw bedrijf, of ben jij actief met crossmedia en wil je graag een case inzenden of meedingen in een van de andere categorieën? Wacht niet langer en geef je op! Op www.crossmediaawards.nl vind je alle informatie.

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief