[Cross Media Bureau] Dolly van den Akker over MPG

[Cross Media Bureau] Dolly van den Akker over MPG

28-06-2021 10:04:20 | Door: Saskia van Weert | hits: 793 | Tags:

Op 14 september worden de Cross Media Awards 2021 uitgereikt. MPG dingt mee naar de award voor Cross Media Bureau van het Jaar. Aan het woord is Dolly van den Akker, Managing Director van MPG.

Kun jij MPG introduceren?

MPG is een marketing- en contentbureau. Sinds 1972 laten wij merken groeien door echte verbinding te maken tussen hen en hun doelgroepen om zo life time value te creëren. Dat doen we met content die werkt. Met 85 professionals werken we met en voor de mooiste A-merken. Zo zijn we verantwoordelijk voor de contentstrategie, -creatie, -productie en -distributie voor Allerhande en werken we onder andere voor Rituals, Rabobank, FNV, NS, Unilever, Veteraneninstituut, PWN en A.S. Watson. Wij dagen merken uit om de lat hoger te leggen: op reputatie en commercieel vlak, maar ook in hun rol in de maatschappij. Daar helpen wij hen bij door continu de trends en ontwikkelingen te volgen op het gebied van media, cultuur en data & innovatie. Dat zijn drie pijlers waarop en waarbinnen merken het verschil kunnen maken en waar wij als bureau middenin staan. MPG is een full service bureau dat zich graag presenteert als full specialist. Wij ontwikkelen contentstrategieën, bedenken nieuwe creatieve concepten, onderhouden complete contentplatforms maar produceren ook videoseries, podcasts, print, social posts, apps, events en websites. In onze eigen studio produceren we bijvoorbeeld ook de receptvideo’s voor Allerhande en onze andere foodgerelateerde opdrachtgevers.

Hoe onderscheidt MPG zich op crossmediagebied van andere bureaus?

Wij beginnen bij de behoefte, interesses en gedrag van de consument en nooit bij de middelenmix. Ook durven wij te erkennen dat soms een single-medium-aanpak de beste oplossing is.

Echter, in de manier om tot de beste aanpak te komen zit veel verschil. Zoals ik net al zei, is het van wezenlijk belang dat merken zich bewust zijn, continu, van wat er speelt bij hun klant en in de maatschappij. Daar helpen wij hen bij door iedere dag trends te zien en te begrijpen binnen de drie pijlers media, cultuur en data & innovatie. Dat is de basis voor echt goede marketing. Onze output is altijd content. Maar we maken nooit zomaar content. Daarnaast houden we geregeld zelf eigen onderzoek onder consumenten. Dat levert veel belangrijke eigen input op. Zo hebben we onlangs een diepgaand onderzoek gehouden onder werkend Nederland over het belang van Interne communicatie. Dat geeft zoveel extra inzicht.

Welke stappen heeft MPG in 2020 gezet op crossmediagebied?

MPG is een fullservice bureau. Maar we bieden onze diensten ook aan als specialist. Om het socialmediastuk nog beter aan te kunnen bieden. hebben we een belangrijke stap gezet met de overname van social media bureau The Social Club. Verder zijn we begonnen met podcastseries, onder andere voor Veteraneninstituut, hebben we videoformats voor Allerhande ontwikkeld met Hugo Kennis in de hoofdrol en hebben we NS Spoor doorontwikkeld van een magazine met een site naar een crossmediaplatform met onder andere #nsfavourites. We zitten niet stil.

Op welke crossmediacase van MPG ben je trots?

Zoals je begrijpt, zijn dat er meerdere. Ik ben dagelijks trots op alles wat we voor Allerhande doen. Het is echt ongelofelijk om maandelijks niet alleen een vol magazine te realiseren, maar vooral ook om dagelijks alle content ook digitaal en crossmediaal te verspreiden. Wij ontwikkelen jaarlijks meer dan 1200 recepten. Deze worden allemaal getest in onze eigen Cook&Shoot-kookstudio, daar worden receptvideo’s van gemaakt en via social media verspreid. We beheren de social kanalen van Allerhande en zijn verantwoordelijk voor vele tientallen contentformats. Dat is toch geweldig. Maar ook noemde ik al NS Spoor en Veteraneninstituut. Dat laatste begon met de restyling en creatie van hun magazine Checkpoint. En dat mogen we nu voorzichtig doorontwikkelen naar een crossmedia-aanpak met onder andere een podcast. Dit is zo’n mooi project omdat het zo aanslaat bij de doelgroep. Zij voelen zich meer gewaardeerd. Dat is mooi.

Welke rol speelt creatie in een marketingcommunicatiewereld die snel digitaliseert?

Die rol is natuurlijk niet weg te denken. Want creativiteit is waar merken het echte onderscheid kunnen maken. Zeker met het enorme media-aanbod van nu. Maar de vraag is vooral: hoe ga je óm met die digitalisering? Die biedt namelijk zoveel extra kansen. Creatie zit ‘m niet alleen in een creatieve uiting. Dat zit ‘m ook in creatieve oplossingen van distributie en productie. Wij geloven erg in de kracht van data. Natuurlijk bedoel ik dan de data die voortkomen uit metingen, dashboards en evaluaties. Maar belangijker vinden wij de kracht van data in de voorbereiding: wat willen doelgroepen, welke trends spelen er, hoe staat jouw merk in de markt. Dat soort dingen. De intelligence in de strategie- en conceptfase maakt dat jouw creatieve oplossingen ijzersterk zullen zijn. En dan zie je ook dat dashboards aan het einde van een campagne vooral bevestigend werken in plaats van dat zij richting geven voor bijsturen. Bijsturen hoeft dan praktisch niet meer.

Hoe helpt MPG klanten op gebied van het zinvol verzamelen en gebruiken van data?

Wij hebben een eigen data & innovatie-team. Zij houden continu trends in de gaten en doen eigen onderzoek. In brainstorms en in trendworkshops die wij zelf geven, houden wij onze opdrachtgevers een aantal keer per jaar op de hoogte van de ontwikkelingen. Wij begrijpen onze opdrachtgevers en de behoeftes van hun klanten. Maar we leren ook van hen. Daarnaast ontwikkelen we visueel aantrekkelijke maar wel heel duidelijke dashboards.

Wat is de toekomst van reclame- en mediabureaus? En welke rol zullen adverteerders gaan spelen?

Bureaus worden de voelsprieten en challengers voor merken (brands can do better, is wat wij voorstaan). Zij zullen nog meer dan nu altijd een stap voor moeten zijn. Wij zijn ervan overtuigd dat het begrip van de drie pijlers media, cultuur en data & innovatie bepalend is voor het succes van merken. Merken, en dus adverteerders, moeten uit hun comfortzone, meer durven te experimenteren Als je kijkt naar de toekomst van MPG, dan zie ik dat wij als contentbureau aan de goede kant zitten. De verschuiving van adverteerders van de inzet paid media naar owned media zal alleen maar toenemen.

www.mpg.today
www.vimeo.com
www.crossmediaawards.nl

 

 

 

 

Sponsors.

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.