[Cross Media Adverteerder 2020] Mart Roumen over Ziggo

[Cross Media Adverteerder 2020] Mart Roumen over Ziggo

25-05-2020 15:49:00 | Door: Saskia van Weert | hits: 2891 | Tags:

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Ziggo is genomineerd voor Cross Media Adverteerder van het Jaar 2020, voorgedragen voor Vertigo 6. We spreken met Mart Roumen, contentmarketeer van VodafoneZiggo.

Kun jij Ziggo introduceren?

Ziggo is een merk van VodafoneZiggo dat telecomdiensten levert voor huishoudens en voor de zakelijke markt. Ziggo staat, naast het leveren van het krachtige GigaNet, vooral bekend om zijn entertainmentprofiel. Denk aan de gratis sportzender Ziggo Sport, een sterk verhaal op het gebied van muziek, films en series, als naamgevend sponsor van de Ziggo Dome en hoofdsponsor van Ajax.

Hoe kijken jullie vanuit Ziggo naar de ontwikkeling van crossmedia?

De tijd dat campagnes bestonden uit één of twee media-outlets is voorbij. Het is anno 2020 de standaard om crossmediale campagnes neer te zetten. In een gedigitaliseerde wereld zijn sociale media, apps en websites de basis van iedere campagne, ondersteund door ‘ouderwetse’ zaken zoals advertenties, TVC’s en OOH, en afgemaakt door een bijzonder evenement of activatie. Gelukkig zien vrijwel alle bureaus – ook de wat meer klassieke - dat deze cocktail lekkerder smaakt als je ze in de goede proporties uitserveert.

Wat is de rol en het belang van data in jullie crossmediastrategie?

Om relevant te zijn moet je je doelgroep scherp voor ogen hebben. Geen grotere mispeer dan bijvoorbeeld een Feyenoorder aanspreken met ‘Beste Ajacied’. Dat klinkt als no brainer, maar dit gaat toch vaak genoeg fout als ik mijn mailbox open of door mijn Insta Stories scrol op een willekeurige moment. Hoe beter wij onze klanten kennen – en dus hoe meer en specifiekere informatie wij hebben – hoe relevanter we voor hen kunnen zijn. Het is een topfocus om profielen van onze klanten op te bouwen. Puur en alleen om relevant te kunnen zijn voor een ieder. Het laatste wat we willen is irritant of irrelevant overkomen. Die profielen gebruiken wij weer als input voor onze kleine (customer journeys) en grote (campagnes) communicatie.

Op welke crossmediacase van Ziggo ben je trots?

Ziggo biedt alle klanten een gratis sportzender aan: Ziggo Sport. Daar zijn alle Formule 1-races te bekijken. Vorig jaar hebben we eindelijk onze langgekoesterde wens in vervulling gebracht door duizenden klanten uit te nodigen om samen races te beleven in onze huiskamer: de Ziggo Dome. Gecombineerd met alle digitale kanalen die we daarvoor in stelling hebben gebracht, was dit een schitterende combinatie van sportzender (Ziggo Sport), sponsor-asset (Ziggo Dome) en telecommerk (Ziggo) die concrete en tastbare waarde toevoegen voor onze F1-liefhebbende klanten. Bovendien konden wij via onze samenwerking met Max Verstappen hem ook inzetten om fans warm te krijgen voor dit feest. In een kolkende Ziggo Dome zagen onze klanten – begeleid door vuurwerk en één groot feestgedruis– Max Verstappen als eerste over de streep komen in Oostenrijk. Die sfeer daar kende echt zijn weerga niet.

Hoe meten jullie de effecten van crossmediale campagnes? En wat zijn die effecten?

In het geval van deze Ziggo GP Live-reeks meten we drie verschillende dingen: merkeffecten voor Ziggo, impact van deze activatie op representatief Nederland en ervaringen van bezoekers. Doelstellingen waren:

  • Bekendheid van Ziggo GP Live onder representatief Nederland.
  • Toename van brand favorability onder mensen die in aanraking zijn gekomen met deze evenementen.
  • Een zo hoog mogelijk rapportcijfer van bezoekers.
  • Impact op waardeperceptie van onze klanten voor onze diensten.

 

Zeker bij GP Oostenrijk, toen Max onverwacht wist te winnen, schoten de beelden van onze uitverkochte Ziggo Domeele wereld over.

Hoe werken jullie op crossmediagebied samen met Vertigo 6?

Vertigo 6 helpt ons met onze positie in het gamerslandschap in Nederland. Bij de Ziggo GP Live’s hebben zij ondersteund met het voorprogramma, waarbij we met topgamers de race die op het programma stond onder begeleiding van professionele shoutcasters alvast gamenderwijs voorbeschouwd hebben voor tuinduizend man door een simulatierace te rijden.

Vertigo 6 is één van de weinige bureaus die voordat je een briefing hebt uitgestuurd, al twintig dingen bedacht heeft uit enthousiasme. De intrinsieke motivatie om projecten tot een succes te maken is aanstekelijk, hiermee onderscheiden ze zichn veel klassieke bureaus. Vertigo6 blinkt uit in influencermarketing, gamersactivaties en strategische trajecten waarbij ze niet alleen opdrachtnemer zijn, maar veel meer als partner en klankbord naast je kunnen werken.

Wat is het laatste nieuws?

Door Covid-19 hebben we helaas op heel veel terreinen een pas op de plaats moeten maken afgelopen maanden. Toch zou ik onze kanalen in de gaten houden, want het kan goed zijn dat er binnenkort iets gaat ontstaan op het gebied van gaming, met Vertigo 6 zijn we druk bezig om hier wat moois neer te zetten.

www.vertigo6.nl
www.vodafoneziggo.nl

 

Sponsors.

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie