Consument maakt andere voedselkeuzes in tijden van crisis

Consument maakt andere voedselkeuzes in tijden van crisis

26-03-2020 14:55:00 | Door: David de Jong | hits: 1770 | Tags:

De coronacrisis zorgt ervoor dat consumenten andere keuzes maken op het gebied van voeding. De Krat, een relatief kleine partij in maaltijdboxenland, merkt dit in de groei van haar klanten. Ze leverde de afgelopen weken 70 procent meer kratten. Dit betekent bijna een verdubbeling van het aantal abonnementen. Waar consumenten voorheen vaak kozen voor zo snel mogelijk aan tafel, is er een duidelijke verschuiving merkbaar naar samen, rustig koken met producten van lokale ondernemers.

Tessa Venker, directeur van de Krat: "Consumenten zien door de coronacrisis het belang van lokale ondernemers en een korte voedselketen. Ook onze nieuwe klanten vinden het fijn dat we werken met kleine boeren, telers en producenten en dat je hen via de Krat kunt steunen. De buffelmozzarella van Buffalo Farm Twente, het brood van de Veldkeuken, de gerookte vis van Frank’s Smokehouse en ga zo maar door. Zij kunnen door de sluiting van de horeca hun producten nauwelijks meer kwijt. Daarnaast hebben wij nooit willen toegeven aan de trend snel, sneller, snelst. Mooie gerechten met veel verse groenten hebben een beetje tijd en liefde nodig, dat draagt bij aan de smaak, de gezondheid en de variëteit. Het lijkt of meer mensen dan alleen onze eigen vaste klantengroep daar nu van doordrongen raken; we krijgen veel enthousiaste reacties."

Lege schappen, besmettingsgevaar en rijen voor de deur dragen ook bij aan de groei van de maaltijdbox. Consumenten vinden het prettig om in deze onzekere tijden, de zekerheid te hebben dat voedsel (contactloos) wordt bezorgd tot aan de voordeur.

Tessa Venker: "Maar ik voorzie en hoop op een ommekeer in de gedachtegang van de klanten. Zoals de directeur van het Sociaal Cultureel Planbureau ook zei: we kunnen na deze crisis niet gewoon verdergaan. We moeten geen sperziebonen meer halen uit Kenia of lamsvlees uit Nieuw-Zeeland. Eet lokaal en in het seizoen, van onze eigen Nederlandse boeren, dat is beter voor mens en milieu."

www.dekrat.nl

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.