Marketing Report
[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Knab, Bunq en Allianz

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Knab, Bunq en Allianz

Je afzetten tegen de gevestigde orde is van alle tijden. Iedere generatie denkt het beter te weten dan de vorige en dat is heel gezond. Want zó ontstaat verandering en soms verbetering. Alleen, om verbetering te kunnen bewerkstelligen, moet je wel een alternatief plan hebben. Alleen maar zeggen dat dingen anders moeten of dat je dingen anders doet, daar kom je niet mee vooruit.

Nouvelle Vague was een vernieuwende Franse filmstroming die rond 1959 ontstond als antwoord op de gelikte Hollywood-producties uit die tijd. De beweging zette zich dus af tegen de gevestigde orde. Dat leverde films op die vaak heel erg onbegrijpelijk en enorm pretentieus waren. Maarrrr, ze waren wél in alle opzichten ánders dan de Amerikaanse blockbusters. De Franse filmmakers zorgden daadwerkelijk voor een alternatief in de bioscopen. Ze voegden daad bij het woord, zullen we maar zeggen.

En juist dát ontbreekt vaak bij partijen die zich op markten begeven die al decennia worden geregeerd door dezelfde instituten en waar verandering en verfrissing héél welkom zijn, zoals bij banken en verzekeringen. Ik noem het De Nieuwe Vaagheid. Merken die zeggen de zaken anders aan te pakken, maar waarvan totaal niet duidelijk is wat er dan zo anders is.

Knab

Knab stelt zichzelf even voor in deze commercial. Dat de bank al sinds 2012 bestaat en talloze campagnes heeft gevoerd, geeft dan wel te denken. Maar goed, Knab vertelt ons waarom ze anders zijn dan de anderen. Dat ze gewoon onderdeel uitmaken van het grote financiële instituut Aegon moeten we dan maar even vergeten. Knab stelt zich dus opnieuw voor en vertelt ons waarom ze anders zijn dan anderen: ze hebben slimme bankproducten en de fijnste service. En verder vinden ze zichzelf “de bank die nét iets fanatieker meedenkt” en “de bank die nét iets beter naar je luistert”. Niet véél beter, maar nét ietsje beter. Zo! Hey! Viva la revolución!

Jongens, alsjeblieft! Dat zijn toch geen argumenten! Dan ga ik toch niet overstappen! Zéker niet als ik 5 euro in de maand moet betalen, waar dat bij de ING 1,55 euro is. En ja, bij Knab mag ik voor dat bedrag vijf rekeningen met bijbehorende passen openen, maar voor wie is dat handig? Voor gezinnen? Bij ING zijn rekeningen voor je kinderen gratis…

Bunq

Er bestaat nóg een alternatief: Bunq! Zij bieden me een green card aan. En dan bedoelen ze niet de verblijfsvergunning voor de Verenigde Staten. Dát zou pas vernieuwend zijn! Binnen no time honderdduizenden nieuwe Mexicaanse klanten! Nee, het is een bankpas die is gemaakt van roestvrij staal, want die gaan langer mee en zijn dus niet zo vervuilend. Triodos maakt z’n kaarten van bamboe. Ik bedoel maar.
O ja, en Bunq plant een boom bij elke 100 euro die je met hun pas betaalt. Da’s natuurlijk fijn, maar ook niet echt vernieuwend. Ik heb al jaren een Visa World Wildlife Fund Credit Card.

Kortom, geen echte argumenten om per se bij Bunq te komen. Ook op hun site zie ik zo snel niet wat zij nou wél bieden, wat andere banken niet hebben. Ik zie wel dat hun goedkoopste betaalpakket voor particulieren 8 euro per maand kost! Daarvoor mag je dan wel vijfentwintig (!) betaalrekeningen openen. Da’s geen geintje! En “of je nou pincodes wil wijzigen, je pas aan een andere rekening wil koppelen, wil (de-)activeren of blokkeren, met de app is het in een handomdraai voor elkaar”.

Waar is dát nou allemaal voor nodig zul je denken. Waarom zou ik willen schuiven met 25 rekeningen en ongelimiteerd willen activeren, de-activeren of pincodes wijzigen? Nou, ik weet het wel. Sinds mijn zoon op Marktplaats op zoek is naar een VR-bril wordt hij opvallend vaak door oplichters benaderd met een Bunq-rekening. En da’s geen geintje.

Allianz

Dan de nieuwe commercial van Allianz Direct. Héérlijke rechttoe-rechtaan-reclame. We hebben een usp: binnen 20 seconden de premie voor je autoverzekering. Da’s snel! Dus koppelen we daar de snelste man ter wereld aan: Usain Bolt.

Waar ik me in mijn vorige review nog zorgen maakte over de opvolger van Tim en Tom Coronel, blijkt dat totaal onterecht geweest te zijn. Wat vind ik dit een lekkere commercial! Goed uitgevoerd met leuke details (die agenten met die flitser). Wie zegt dat de Duitsers van Allianz Direct geen humor hebben?

Het enige wat ik te zeuren heb is de voice-over. Nét te hard en nét te jolig. Die had wat meer onderkoeld mogen zijn. Niet dat Tim en Tom Coronel dat wel hadden gekund, trouwens…

Bart Vijlbrief is Strategy Director bij Initiative.

www.initiative.nl
@InitiativeNL

Lees hier meer commercial reviews van Bart Vijlbrief.

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief