Marketing Report
[Column] Sonja Loth (MPG.): Data + Content is een gouden formule voor creativiteit die echt wérkt

[Column] Sonja Loth (MPG.): Data + Content is een gouden formule voor creativiteit die echt wérkt

We zijn ambitieus. Data was voor ons altijd al belangrijk, maar in 2021 plaatsen we een nieuwe Data & Intelligence afdeling in het hart van de MPG.Group. Tussen de verschillende bureaulabels in, als data-accelerator voor klanten én collega’s. Met de juiste specialisten, eigen proposities en tools.

Onze overtuiging is dat merken méér kunnen doen; Brands can do Better. Beter afgestemd op wat speelt in de samenleving en in staat snel met antwoorden en oplossingen te komen, via de juiste kanalen. Meer impact uit content en communicatie. Data is één van de middelen waarmee we dat verschil kunnen maken. Het helpt ons in het bepalen waar een merk of organisatie staat, waar het naartoe moet en – niet onbelangrijk – hoe deze reis verloopt.

Binnen contentmarketing is data misschien wat minder een gespreksonderwerp geweest. Dat is niet terecht: Data + Content is een gouden formule voor creativiteit die echt wérkt. Data is daarom de levensader voor veel van onze diensten. Intern voeden we strategie en creatie met (realtime) inzichten en monitoren we effecten van onze marketing en communicatie op merk en business. Creatie is sneller getest en te optimaliseren. Data-driven creativity en data-enhanced creativity, waarbij wij de menselijke factor niet uit het oog verliezen. De samenstelling van de creatieve teams blíjven bij ons de belangrijkste voorwaarde voor onderscheidende en ijzersterke communicatie.

Met behulp van dashboards geven we data een gezicht en laten we het ons een verhaal vertellen. Hierbij gaan we altijd op zoek naar de data waarmee we het verschil maken. Niet verzamelen om het verzamelen. De inzichten uit data zijn goede conversation starters en vormen bovenal de bewijsvoering voor de effectiviteit van onze inspanningen. Voor onze klanten. En voor onszelf.

Wij organiseren data & intelligence bij onze klanten – net als onze andere dienstverlening – vaak van binnenuit. Zodat we kunnen werken met wat er al aanwezig is en in samenspraak met de klant werken aan wat er nog ontbreekt. Collega's on the job kunnen trainen en inspireren. Wij geloven niet in eigen bureau-data, data zijn voor ons een middel en geen doel. Data zijn van onze klanten, of eigenlijk van de klant van onze klanten. Daar moet je zorgvuldig mee omgaan.

We zijn dus ambitieus. De eerste pilotklanten van het Data & Intelligence team zijn aan boord. Zij kunnen profiteren van de gebundelde kennis in onze hub. Elke klant van MPG.Group (MPG., The Social Club en SOCIAL.INC) kan hiervan gebruikmaken en profiteert op die manier mee van de gebundelde kracht en kennis. In 2021 ga je hier zeker meer van ons over horen!

Sonja Loth is oprichter SOCIAL.INC en directeur Strategie & Innovatie bij MPG.Group 

Deze column is een bijdrage aan [Forum] Wat gaat jouw bedrijf in 2021 doen met data?

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief