[Column] Rosanne van Oort: All hail to de schrijvende copywriter

“Zoveel?! Dan was de schrijfnood wel heel hoog!” zei de directeur van een reclamebureau ooit toen ik bij een sollicitatie antwoordde wat ik op dat moment verdiende (was natuurlijk niet het echte bedrag, ik ben niet dom, maar het was ook niet veel hoger). En bedankt.

Because I’m worth it

Te vaak nog denken mensen uit het vak dat copywriters die meer van schrijven dan van concepten houden, minder waard zijn. En ook niet cool genoeg om tijdens de lunch naast te zitten (true story). Concepten zijn immers de heilige graal! Welke jonge hond droomt niet van het podium in Cannes met een leeuw in de klauwen? Om een paar uur later kotsend in de goot te liggen voor het Martinez? Dan weet je pas dat je leeft.

Maar over het ambacht van schrijven hoeven we niet minderwaardig te doen. Ik heb dat zelf lang gedaan, omdat ik dacht: iedereen leert schrijven op school, dus iedereen kan het. Niets is minder waar. Sure, het is minder sexy dan een stomend concept, maar meer dan eens kon ik inspringen als het creatieve team dyslectisch bleek. Of ze eigenlijk niet eens wisten wie van de twee de schrijver was. Ik bedoel dat niet onaardig. Het is ook lastig dat er geen opleiding voor copywriter bestaat. Ik heb het zelf in de praktijk geleerd van geduldige mensen.

Werkgeluk

En wat ben ik in mijn nopjes met mijn day job! Ik voel me een gezegend mens dat ik mijn geld kan verdienen met wat ik het liefst doe. Mijn dopamineniveau schiet omhoog als ik me bij DCVF mag uitleven op een creatieve app-naam voor T-Mobile, een converterende edm-flow voor Tele2 of een landingspagina voor Ben. Ook help ik deze merken om hun stemmen nog scherper te krijgen en te bewaken.

Daarnaast maak ik bijvoorbeeld een radiocommercial over het comfortabele kantoormeubilair van Ahrend, pen ik het Bosch Professional magazine vol met de laatste informatie over robuuste cirkelzagen of schrijf ik een Engelse social post voor Mars International Travel Retail, zodat reizigers naar de kassa spurten met twee zakken M&M's Brownie. Ik hou d'r van. Van schrijven. En van Brownie.

Dus waarom zou het resultaat niet beloond mogen worden? Een catchy naam kan jaren mee en snedige UX-teksten nudgen de bezoeker op ramkoers naar de betaalbutton. Gelukkig snapt mijn huidige werkgever dit wel.

Knuistjes

Droom ik dan echt niet van het podium? Van braken op de stoep terwijl mijn knuistjes de award vastknijpen? Tuurlijk wel, niets menselijks is mij vreemd. Soms mijmer ik over de copylamp voor een radiocommercial. Kan ik daarna nog meer salaris vragen.

Rosanne van Oort is Senior Schrijvend Copywriter bij De Combinatie van Factoren

www.dcvf.nl

Lees ook:

[Column] Martijn Nillesen: Travel Retail - vliegensvlug van conventional naar phygital

[Column] Carlo den Otter (DCVF): 5 redenen waarom reclame (bijna) nooit meer grappig is

[Column] Thomas Mak (DCVF): Community management is vooral Jeddies voorkomen


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025

17-09-2025 | 16:31:00
Tijdens SAIL 2025 trok Amsterdam ruim twee en een half miljoen bezoekers en meer dan 10 duizend boten.

DEPT ontwikkelt More Time for Life-campagne voor Brother

17-09-2025 | 15:28:51
Brother is een Europese campagne gestart in vijftien landen om zijn inkjetprinters voor kleine bedrijven en thuiskantoren te promoten.

SuperRebel ontwikkelt website voor MP Motorsport

17-09-2025 | 10:47:38
Het platform staat volledig in het teken van Accelerating Talent, de ambitie van het team om jong racetalent te begeleiden van karting tot Formule 2

Home Agency ontwikkelt Thuisarts-merkcampagne Zoek jezelf niet zieker

16-09-2025 | 18:31:00
Home Agency heeft een merkcampagne ontwikkeld voor de gezondheid-website Thuisarts. Daarbij is ook een vernieuwde visuele identiteit ontwikkeld in samenwerking met Reaktor

Havas Lemz ontwikkelt campagne Bolletje: Ronduit lekker

16-09-2025 | 18:11:00
Havas Lemz heeft voor Bolletje ondder de noemer Rondom Lekker een campagne gelanceerd voor de Bolletje Bagel Cracker. Dit is een combinatie van de ronde, met sesam bestrooide bagel en een luchtige, knapperige cracker
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.