[Column] Roderick Martens (MakerStreet): Corona en het first mover advantage

[Column] Roderick Martens (MakerStreet): Corona en het first mover advantage

11-06-2020 09:52:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 2617 | Tags:

Als we over een jaar terugkijken naar de artikelen en bijdragen op Linkedin en andere media, dan ging het over de economische rampspoed, de anderhalve meter samenleving, de enorme golf aan disruptie die ons te wachten staat en de kansen die het ons zal bieden waar we nu meteen mee aan de slag moeten.

Niet vreemd, want we worden als samenleving allemaal geraakt en je kan de impact van deze tijd op werkelijk ieder aspect van ons leven projecteren. Dus doen we dat, massaal.

Naast al die pogingen om een volstrekt onduidelijke toekomst te voorspellen en te vervallen in scenario denken is er ook een andere reflex, namelijk de blinde focus op het nu. Ik herken dat ook bij mezelf. Nu moeten projecten verkocht worden, nu moeten we digitaal werken, nu moeten we de moed erin houden bij onze werknemers en bovenal: nu moeten we onze bedrijven overeind zien te houden.

Tussen de acute alles omvattende druk op nu en de verlammende werking van een utopische toekomst, beiden getriggerd door de waan van Corona, zit een perspectief dat vaak vergeten wordt: de adoptie van het oude naar een nieuwe tijd. In een recent McKinsey artikel beschreven als de tweede horizon van herstel.

Hoe pas ik me nu aan om te kunnen blijven doen wat ik deed? In een wereld waarin iedereen even stil staat en vraag en aanbod opnieuw gemodelleerd moeten worden is er enorme potentie om first mover te zijn. Daarnaast wordt nu duidelijk welke onderdelen van je organisatie je niet op orde hebt en waar de pijn het hardst gevoeld wordt.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Welke 4 aspecten van je bedrijfsvoering zou je nu onder de loep moeten nemen om kansen te kunnen signaleren en first mover advantage te omarmen:

1: Zorg voor commerciële intelligentie

Is je klantreis veranderd of moet je product aangepast worden naar nieuwe behoeften? Je klanten begrijpen, veranderingen signaleren in hun sentiment en behoeftes en daarop inspelen is nog nooit zo relevant geweest als nu. Daarnaast: nu fysiek contact lastig is, wordt verkopen echt een digitale aangelegenheid. De basis daarvoor is data gedreven inzichten. Hoe effectief zijn je kanalen nu, is je e-commerce praktijk op orde?

2: Versnel digitalisering van je dienstverlening

Dit klinkt als oud nieuws, maar momenteel worden in sectoren als de zorg, educatie, cultuur en entertainment de digitale en de fysieke werkelijkheid in hoog tempo samengebracht. Zorg op afstand, blended learning, digitale live events, het is de realiteit geworden. Nu versnellen in de digitale experience van je dienstverlening maakt je relevanter dan ooit.

3: De offline wereld is een exclusieve wereld

Nu winkels plekken worden waar je voor moet reserveren en in de rij moet staan wordt de ervaring die je daar doormaakt bijzonderder dan ooit. Je klant heeft nog nooit zo'n bewuste keuze gemaakt om je te bezoeken. Jouw medewerkers worden de spil om die momenten waar te maken. Investeer dus nu in het klaar maken van je fysieke omgevingen en je mensen om die ervaringen te kunnen gaan bieden.

4: Omarm je menselijk kapitaal

Organisaties hebben al jaren hun mond van vol van de veranderende arbeidsmarkt: de opkomst van ZZP-ers, vergrijzing, skills van de toekomst, purpose gedreven millenials en bottom up leiderschap. Zorg dat je nu de belangrijkste assets van je bedrijf, namelijk je werknemers echt gaat helpen om te excelleren. Denk aan onboarding van nieuwe medewerkers, online kennisdeling, intrinsiek gedreven beoordeling systemen. Maak hoe jij omgaat met je mensen nu echt onderscheidend en design niet alleen je dienstverlening door de "user centered" bril maar ook je werkomgeving.

De wereld gaat niet veranderen, hij is veranderd. Corona maakt het zichtbaarder dan ooit. Jouw organisatie en dienstverlening nu echt onder de loep nemen en bepalen waar jouw uitdagingen zitten is relevanter dan ooit.

Hulp nodig, wij kunnen helpen. Bijvoorbeeld met:

De employee experience scan: Hoe ervaren werknemers jouw werkgeverschap? Ontwikkel helder begrip in je organisatie cultuur, werkomgeving en leiderschap en welke impact die hebben op de ervaringen van je mensen. En bovenal: wat je nu kunt doen om te excelleren.

https://www.unplugged.amsterdam/employee-experience-scan

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding
Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Re-design je fysieke omgeving: bij Makerstreet ontwikkelen we zowel fysieke als digitale omgevingen om mensen optimale ervaringen te bieden. Zo hebben we voor Schiphol het security proces opnieuw vormgegeven om juist dit moment in de klantreis speciaal te maken. Heel relevant omdat mensen opnieuw gaan reizen, winkelen, sporten en werken, maar dan anders. Hoe geef je jouw klanten en werknemers de beste ervaring nu we weer naar buiten gaan?

https://www.makerlab.nl/cases/schiphol-living-lab

Ik wens je veel succes met jouw onderneming. Wees slim en zie de kansen waar je als first mover nu kan excelleren, ze zijn er namelijk.

Roderick Martens is partner bij MakerStreet.

Hij publiceerde dit artikel op LinkedIn op 19 mei 2020

www.makerstreet.nl

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie