[Column] Rik Heijmen: Ongevraagd advies aan Marcel Boekhoorn inzake de HEMA

[Column] Rik Heijmen: Ongevraagd advies aan Marcel Boekhoorn inzake de HEMA

17-12-2018 15:45:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 2140 | Tags:

Beste Marcel,

Fijn is dat Nederlands ondernemerschap zich sterk maakt voor een Nederlands merk als HEMA. Heel veel succes toegewenst

Het Retail landschap is uitdagend, maar er is nog veel te winnen voor HEMA. Juist door meer gebruik te maken van het sterke merk en de productontwikkelingcapaciteit die de organisatie bezit. Dit is uniek in Nederland.

Meer gebruik maken van de kansen die online biedt. 

In het huidige HEMA is vanwege praktische, politieke of organisatorische redenen 'online' minder sterk. Mochten deze capaciteiten binnen de huidige organisatie op korte termijn lastig te ontwikkelen zijn, waarom dan niet partneren met andere (Nederlandse) online platformen* zoals Wehkamp of Fonq? Door samen te werken met deze partners kan HEMA meer aandacht kan besteden aan haar grootste kracht: productontwikkeling en merk.

*Bol.com zal vanwege de Ahold lastiger liggen.

Ontwikkel aparte proposities/category entry points

Vroeger was alles onder één dak leveren (het warenhuis) relevant. Maar in deze tijd - door online winkelen - veel minder. In de huidige opzet van HEMA is het af en toe zoeken waaróm je naar HEMA zou willen. Door de huidige sterke proposities te bundelen en te investeren in merk en kwaliteit, maak je category entry points duidelijker voor een nieuwe groep kopers.

HEMA Werk. HEMA is sterk in papierwaren en kantoorbenodigdheden voor consumenten en zelfstandigen. Maak een aparte (online) propositie waar al deze zaken overzichtelijk gepresenteerd staan. Gericht op kleinere bedrijven en zelfstandigen die office supplies willen een goede prijs/kwaliteit verhouding. Van printcartridges tot A4-papier tot batterijen.

HEMA Food. HEMA is sterk in food. Ook hiervoor geldt dat met nieuwe distributiekanalen (online) en gespecialiseerde winkels (HEMA Food) deze productcategorie meer ruimte zal krijgen dan binnen de huidige opzet. Maak nieuwe (stads)winkels met een combinatie van horeca (sur place), verse etenswaren, brood en gebak enkant-en-klaarmaaltijden.

HEMA Thuis.HEMA is sterk in interieurstoffering en interieur accessoires. HEMA personeel is echter niet altijd bekwaam (raamstoffering is een specialisme) en de winkels zijn niet (allemaal) geschikt als showroom voor bijvoorbeeld raamstoffering of meubels. 

Oplossing: Een aantal HEMA winkels verbouwen tot 'HEMA Thuis' winkel (Net als  Zara of H&M Home). Op het online HEMA Thuis platform staat inspiratie, de juiste informatie, zijn er cross-sell mogelijkheden ('Misschien bijpassende servetten of woonkussens bij uw gordijn?') en worden betere bestel- en aflevermogelijkheden geboden.

Ontwikkel nieuwe category entry points

HEMA New Classics. HEMA kan een flink stuk van de markt van IKEA winnen door een selectie aan sterke producten voor thuis te ontwikkelen met een fantastische prijs/kwaliteit verhouding en een tijdloos design (in de Dutch Design traditie). Denk dan aan: 

Dé HEMA-bank, dé HEMA-eetkamerstoel. Dé HEMA Eetkamer tafel. Dé HEMA fiets. Hét HEMA bed. Dé HEMA-bureaustoel. Online te bestellen en als bouwpakket geleverd. Te bekijken in select aantal HEMA winkels. (Waaronder de nieuwe 'HEMA thuis' winkels).

HEMA Feest. HEMA is sterk in feest aankleding voor op tafel, wegwerpbestek en gebak. Waarom niet een totaalpropositie waarbij je eenvoudig wegwerp artikelen kunt laten afleveren in een pakket (kies design, aantal gasten en klaar)? En hoe makkelijk zou het zijn als je ook zaken kunt huren zoals tafels, bestek, glaswerk etc? Naar www.hemafeest.nl en klaar ben je.

Rik Heijmen is partner bij MakerStreet
www.makerstreet.nl


Deze bijdrage is onderdeel van ons forum over de HEMA. Dat forum staat hier

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.