Marketing Report
[Column] Peter Wybenga: Adverteerders kunnen tegelijkertijd een bijdrage leveren aan de economie én kansen pakken

[Column] Peter Wybenga: Adverteerders kunnen tegelijkertijd een bijdrage leveren aan de economie én kansen pakken

Crises brengen het beste en slechtste in mensen naar boven. We zien hartverwarmende taferelen, creatieve oplossingen om het ontregelde leven draaglijk of zelfs leuk te maken, maar we zien ook treurigstemmende sentimenten en activiteiten. Zo is het gedrag van veel landgenoten in de supermarkten - om nog maar niet te spreken over het gedrag van sommige supermarkten -  ronduit stuitend te noemen.

In onzekere tijden wordt ook het bedrijfsleven voorzichtig. Het spreekt voor zich dat er wordt gekeken naar de mogelijke impact van de crisis op bedrijfsresultaten. Het is logisch dat bedrijven anticiperen op stagnatie. Maar in veel gevallen kan het mijns inziens ook anders.

Deze tijd vraagt vooral om een gezamenlijke aanpak om de economie zo veel mogelijk aan de gang te houden. Waar mogelijk ligt daar een ook een taak voor adverteerders.

Een positief effect van de huidige crisis is dat thuiswerken – het was en is wel even wennen voor de meeste mensen en bedrijven – in duizelingwekkende vaart tot het bijna nieuwe normaal is geworden. Scholen en universiteiten bleken reeds klaar of bijna klaar te zijn voor online lesgeven. Videoconferencing is intussen niet meer weg te denken en zal, ook wanneer de pandemie het hoofd geboden is, nog groter en effectiever worden. Technologie zal vermoedelijk in een nog rapper tempo een positieve bijdrage leveren aan ons dagelijks bestaan. We hebben intussen bewezen dat we dergelijke versnellingen met verbluffend gemak aankunnen.

Crises zouden ook het beste in het bedrijfsleven naar boven moeten brengen. Voor de meeste bedrijven is deze tijd niet business as usual. De huidige situatie biedt dus mogelijkerwijs kansen. Die kansen moet je dan wel zien - of krijgen aangereikt. Daarnaast is het moreel gezien welhaast een verplichting om in deze volstrekt nieuwe situatie niet alleen naar kortetermijneffecten te kijken, maar ook voor de langere termijn verantwoordelijkheid te nemen.

Adverteerders kunnen op verschillende manieren een bijdrage leveren aan de economie én tegelijkertijd optimaal gebruik maken van kansen. De eerste reactie op de start van de crisis was het massaal terugtrekken van campagnes. In sommige gevallen een logische stap, vanwege de intussen soms wat ongepaste of zelfs zinloze boodschap. In andere gevallen was het een enigszins misplaatste vorm van bedrijfsmatige voorzichtigheid. Intussen raakten niet alleen mediaexploitanten, maar ook hele ketens van toeleveranciers terecht in lichte tot blinde paniek.

En dat allemaal terwijl dit het moment is waarop adverteerders optimaal gebruik kunnen maken van de enorme hoeveelheid extra tijd die consumenten hebben om verhalen tot zich te nemen. Verhalen van, rond of veroorzaakt door sympathieke merken. Verhalen waar mensen oprechte waardering voor opbrengen, verhalen die helpen. Verhalen waarmee merken zich daadwerkelijk kunnen verbinden met mensen. Dit is een bijzonder moment, voor creatieve en effectieve branding. En een buitengewoon goed moment om een bijdrage te leveren aan het draaiend houden van de economie.

Want de crisis, die gaat ooit een keer voorbij. En wat zou het dan het mooi zijn als de consument een nog positievere associatie met jouw merk heeft gekregen of dat de bestaande band geweldig is verbreed.

Eén ding is zeker: je bereikt het nooit met het terugtrekken van campagnes.


Deze column is een bijdrage aan [Forum] Moeten adverteerders in tijden van coronacrisis niet volop inzetten op branding?

Je vindt dit forum hier

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief