Marketing Report
[Column] Madelon Fortuin (NRC): Een vriendelijk merk is juist in tijden van nood een sterk merk

[Column] Madelon Fortuin (NRC): Een vriendelijk merk is juist in tijden van nood een sterk merk

Het is natuurlijk altijd van belang dat je budget aanwendt en energie steekt in het leggen van een verbinding met gebruikers en doelgroep. Dé manier om als merk een geliefd merk te worden. Dit is iets wat altijd al geldt en misschien juist wel in tijden van crisis. Want een vriendelijk merk is in tijden van nood een sterk merk. En daarvoor is communicatie wel van cruciaal belang.

Dat adverteerders in een eerste reactie op de coronacrisis hun budgetten terugtrokken, dat begrijp ik wel. Want het is even schakelen. De tone of voice luistert nauw. Als merk wil je op een sensitieve manier reageren op het feit dat de wereld nu wordt gedomineerd door één onderwerp. En dat gaat niet altijd goed. Het is dodelijk als je als merk probeert de crisis aan te wenden voor eigen gewin, zoals een brillenmerk dat deed in Frankrijk: koop een bril bij ons en je krijgt twee mondkapjes gratis. Een storm van verontwaardiging was het gevolg.

Tegelijkertijd is het een uitstekende tijd voor merken om te communiceren. De aandacht van consumenten is er volop. Het scheiden van feiten en meningen is altijd al van belang, maar zéker in tijden zoals deze. Deze crisis speelt zich niet ver van je bed af, maar bepaalt ook het leven hier, voor jou en voor mij. Het komt dichtbij. Dat maakt dat veel mensen precies willen weten hoe het nou écht zit. Wat is waar en wat is niet waar? Wie kan ik vertrouwen? Veel tijd en aandacht wordt besteed aan het lezen van betrouwbare informatie. Wij zien het in onze cijfers: het aantal bezoekers op nrc.nl is verdriedubbeld. En de leesduur is verdubbeld. Hoewel de advertentie-inkomsten teruglopen, krijgen we dubbel zoveel nieuwe abonnees erbij.

Niet eerder heb ik zo’n discrepantie gezien tussen lezersinkomsten en advertentie-inkomsten: meer lezers en een langere leesduur, ideaal voor adverteerders die immers om de aandacht van de consument vechten. Wij zien dat merken inmiddels al voorzichtig aan wat meer plannen beginnen te maken om te adverteren. En daar willen we hen zo optimaal mogelijk bij ondersteunen. Een hechte samenwerking vereist immers ook het leggen van een goeie verbinding!

Ik zou willen besluiten met het volgende: betrouwbare nieuwsmedia zijn van cruciaal belang voor onze samenleving en democratie. Ze schenken vertrouwen en verschaffen die zekerheid waar we naar op zoek zijn. Dat brengt verantwoordelijkheid met zich mee. Onze redactie werkt dag in dag uit knetterhard om aan deze verantwoordelijkheid te voldoen. Hoe cru dit misschien ook klinkt, maar kwaliteitsjournalistiek viert juist nu hoogtij. Daar wordt door journalisten - en niet alleen die van NRC - iedere dag hard aan gewerkt. Ik maak voor hen een diepe buiging.

Madelon Fortuin is commercieel directeur bij NRC
www.nrc.nl

Deze column is een bijdrage aan [Forum] Moeten adverteerders in tijden van coronacrisis niet volop inzetten op branding?

Bezoek dit forum hier

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief