Marketing Report
[Column] Joyce Lopulalan: Bralballen en huppeltrutten

[Column] Joyce Lopulalan: Bralballen en huppeltrutten

De titel van deze column zal een aantal van jullie triggeren. En dat is nu net de bedoeling! Of je je nu associeert met de omschreven doelgroepen (waar je direct een beeld bij hebt) of je gewoonweg wilt weten wat hierover gezegd wordt.

Je kunt als organisatie nog zo’n goed of uniek product hebben, maar als je in je promotie de consument niet weet te raken, zullen ze niet van het bestaan afweten. Of niet de neiging hebben om je product een eerste keer uit te proberen.

Afstemming met je audience is essentieel

Hoe zorg je ervoor dat je afstemt op de juiste doelgroep? Bij een bestaand product kun je natuurlijk een beroep doen op de informatie die je hebt over historische kopers. Bij een nieuw product is het vertrekpunt vaak de beoogde doelgroep die door een mediabureau wordt gevisualiseerd in een of meerdere Persona’s. Na de launch bouw je ook hier snel meer inzichten over je koper op. Maar wat doe je er vervolgens mee? En hoe breng je dit naar de next level?

Next level doelgroepbenadering

Hoe bouw je een solide segmentatie op je doelgroepen op, die je gericht en gepersonaliseerd kunt gaan benaderen? Hier volgen concreet de stappen;

1 Bouw aan je Buyer Insights

Kijk wat je huidige klantdata je vertellen. Belangrijk om in te zoomen op het gedrag van je huidige klanten. Door welke combinatie van media zijn zij uiteindelijk tot de buy overgaan? Hebben ze je website bezocht? Zoja, welke pagina’s en hoe vaak?

Als je met een volledig nieuw product begint, toets dan of de buyer overeenkomt met de persona die van tevoren is geschetst.

2 Customer èn lead enrichment

Het verrijken van je bestaande data met third party data, zowel lead- als klantdata, verbreedt je algehele kennis. Hiermee worden andere kenmerken inzichtelijk, zoals type en soort eigendom van de woning, fase in de levenscyclus en voorspeld inkomen. De voornaamste voordelen zijn dat je hiermee je huidige klanten beter kunt segmenteren en het aanbod beter kunt afstemmen op de doelgroep in kwestie.

Door je leads ook te verrijken, krijg je inzichtelijk of zij in een van de bestaande klantgroepen passen of juist niet (en daarom niet converteren binnen de bestaands funnels).

3 Lookalikes in Nederland

Benut de third party data bijvoorbeeld ook om op zoek te gaan naar wijken waar huishoudens met eenzelfde profiel van je huidige klantgroepen zich bevinden. Afhankelijk van de mate van online mindedheid kun je hier een regionale strategie op loslaten. Of bepalen waar je je nieuwe vestiging wilt openen.

Blijf testen en verbeteren!

Het laatste deel dat ik wil benadrukken, is dat je moet blijven testen en verbeteren. En dat je goed nadenkt over je communicatiestrategie. Een paar advertenties inkopen in een nationale krant is géén strategie, dat is het behalen van een inkoopvoordeel. Het draagt hooguit bij aan branding van je merk. Dus maak gebruik van de Insights, vertaal deze naar een gepersonaliseerde campagne (geen eenmalige actie, maar storytelling!) voor je doelgroep en zet deze uit in de juiste mediakanalen. Succes verzekerd!

Er is voldoende tooling op de markt om deze Insights helder te plotten en zelfs zo te modelleren dat je de ontwikkelingen door de tijd kunt monitoren.

Als je mijn column tot dit punt hebt gelezen, laten we dan direct linken, want dan behoor jij tot mijn target audience!

Ps: wil je weten wat voor type jij bent? En wat jouw drijfveren zijn?

Doe dan deze online test. Het geeft je direct een kijkje in je eigen personality en desgewenst kun je de resultaten naar jezelf laten mailen. Weet je direct of je een bralbal of een huppeltrut bent…

---

Joyce Lopulalan is Business Development Manager bij 4orange. Ze adviseert en begeleidt organisaties die voor uitdagende (data)vraagstukken staan. Maar bovenal is Joyce gewoon kritische consument en kijkt vanuit dit perspectief naar de wereld om haar heen. Maandelijks geeft ze een kijkje in zaken die haar opvallen.

4orange helpt bedrijven met ambitie naar the next level in data maturity!


www.4orange.nl

Lees ook:

[Column] Joyce Lopulalan: Personalisatie is een dingetje...

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief