Marketing Report
[Column] Jerome Kuijken: Stranger Things 3: platte productplacement of slim merkenmuseum?

[Column] Jerome Kuijken: Stranger Things 3: platte productplacement of slim merkenmuseum?

Kinderen die vrolijk bergen Skittles en M&M’s wegspoelen met Coca-Cola en Dr Pepper en een licht-alcoholistische politieman die zelfs als hij in bed ligt een Camel in zijn mond heeft. Als je naar Stranger Things kijkt ga je terug in de tijd. Naar het jaar 1985 om precies te zijn. Netflix, HBO en Videoland mogen dan reclamevrij zijn, ik word erg enthousiast van merken die op een geloofwaardige manier geïntegreerd worden in VOD-content. Met Stranger Things seizoen 3 als meest recente hoogtepunt. Een verademing in een tijd dat reclame een vies woord is en merken alleen nog maar aan purpose marketing lijken te doen.

Twee weken voor de start van het nieuwe seizoen ging deze commercial van Coca-Cola live. 80’s nostalgie waarin alles klopt: de soundtrack, de setting, de branding, de verpakkingen. Echt fantastisch. Ze halen zelfs het geflopte New Coke van stal. Hoe kun je een merk geloofwaardiger integreren in een serie? Dat deze samenwerking zo goed uitpakt is dan ook niet vreemd. De Duffer Brothers, bedenkers en makers van de serie, tekenden ook voor de commercial. En zo hoort het wat mij betreft ook. Alleen dan krijgt je content de geloofwaardigheid waar je kijkers echt een plezier mee doet.

De commercial blijkt het startschot te zijn voor een Stranger Things-seizoen dat barst van de merken. Ik beperk me tot branded content in deze column dus ik laat de collabs met H&M en sneakerketen Snipes buiten beschouwing. Volgens productplacementblog.com komt er in dit seizoen alleen al meer dan 70 keer een product met een merknaam langs. In de spectaculaire grande finale van seizoen 3 zit productplacement waar zelfs een beginnend influencer zich dood voor zou schamen. Oordeel vooral zelf, maar Coca-Cola komt er vanwege de setting wat mij betreft goed mee weg. Misschien sla ik een beetje door in mijn enthousiasme maar ik vind dat iedere uiting de 80’s-retrobeleving versterkt.

Het feit dat seizoen 3 zich afspeelt in 1985, maakt Stranger Things een museum voor merken die populair waren toen nog alles kon en niemand zich bekommerde om calorieën en enge ziektes. Toen waren Coca-Cola en Marlboro de grootste merken ter wereld. Door technische ontwikkeling, wetgeving en trends is er behoorlijk wat veranderd.

Deze video die begin dit jaar viraal ging op LinkedIn laat die ontwikkeling goed zien. Ik ben heel benieuwd hoe we Apple en Google over 35 jaar bij Netflix terugzien.

---

Jerome Kuijken is Managing Director van De Speld & Partners, het brandedcontentbureau van De Speld.

www.despeld-partners.nl
@jeromekuijken

Lees meer columns van Jerome Kuijken hier

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.