Marketing Report
[Column] Jerome Kuijken: Alternatieve verdienmodellen

[Column] Jerome Kuijken: Alternatieve verdienmodellen

Vorige week in het nieuws: de Persgroep en RTL gaan op grote schaal een alliantie aan voor het delen en ontwikkelen van content, het opzetten van creatieve brandedcontentpartnerships met merken en koppelingen op de digitale advertentiemarkt. Samen de euro’s die bij Google, Facebook en Amazon van de wagen vallen, verdelen. Is dat de strategie van de grote Nederlandse spelers om advertisinginkomsten veilig te stellen voor de toekomst?

Geld verdienen met advertising is zeker nog mogelijk, maar je moet er hard voor werken. Of je nou groot bent of klein; een platform dat nog enkel van display kan leven, is volgens mij niet meer te vinden. Maar hoe zit het dan met de kleintjes? De onafhankelijke publishers? Kunnen die in 2019 (en daarna) blijven bestaan?

Als je op onderzoek gaat, ontdek je een waaier aan alternatieve verdienmodellen. Om te beginnen: open een shop met merchandise. Een t-shirt met een geinige quote of je logo op een hoodie. Dingen die on-demand bij de digitale drukker op afstand worden geproduceerd en verzonden. Sommige websites gaan hier heel ver in en hebben zelfs een afdeling Living in hun shop. NIET.TE.DOEN. (maar het zal ze best wat opleveren). Ook vond ik in shops reizen met megakortingen, zoals uitjes naar Volendam. Ik vond zelfs voor 2000 euro een cruise met een meet-and-greet met de redactie. Dat was overigens bij een kwaliteitskrant die onderdeel is van een grote speler.

Andere optie: geef boeken uit. Een jaaroverzicht, of een uitgeprinte versie van de website. Meestal uitgebracht in november. Youp van ’t Hek maakte dit genre ooit groot en heeft van de opbrengsten zijn grachtenpand afbetaald (of was het met de royalties van Flappie?). Volgens mij levert dit alleen iets op als je zelf je content maakt. Als je het hele jaar dingen hebt verzameld en doorgeplaatst van anderen hou je niks over als je al je rechten hebt afbetaald.

Je kunt ook in de evenementen en awards. Het zou zomaar kunnen dat de bekende marcomvakbladen hier een belangrijk deel van hun inkomen uit halen. Zo’n kaartje voor een event kost op z’n minst een paar honderd euro. Wil je een prijs winnen? Een case inzenden kost geld. Genomineerd? Gefeliciteerd! Hier is de factuur voor de kaarten voor jou, je collega’s en je klanten om naar de feestelijke awardshow te gaan. Wil je de prijs houden, dan moet je in sommige gevallen betalen, tot het graveren van je naam aan toe. Gouden handel!

Last but not least: het abonnement. Voor het gemak scheer ik alle vormen over één kam. Dus of het nu gaat om een abonnement, een betaalmuur of donatiemodel, het gaat erom of je geld ontvangt van je bezoeker voor je content. Dit is de meest directe vorm om aan extra inkomen te komen. En daarmee meteen de meest confronterende. Vinden je bezoekers je content het waard om ervoor te betalen? Met de introductie van ons premiummodel Vage Kennis kun je sinds vrijdag betalen voor De Speld. We hebben het genoemd, omdat onze relatie met de lezer erdoor verandert: van zenden naar een meer intieme relatie, zonder dat het te klef wordt. We gaan een spannende en leerzame fase in, dat is zeker.

---

Jerome Kuijken is Managing Director van De Speld & Partners, het brandedcontentbureau van De Speld.

www.despeld-partners.nl
@jeromekuijken

 

Lees ook:

20-08-2018 | [Column] Jerome Kuijken: De achterkant van het bereik
20-06-2018 | [Column] Jerome Kuijken: Zijn The Best Social Awards de nieuwe Oscars?
17-04-2018 | [Column] Jerome Kuijken: Is branded content reclame en is reclame branded content?

 

Meld je hier aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.