[Column] Jeroen Verkroost: Wat kunnen marketeers met Clubhouse?

[Column] Jeroen Verkroost: Wat kunnen marketeers met Clubhouse?

07-03-2021 14:03:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 1505 | Tags:

Voorlopig kunnen ze er wat mij betreft maar beter vandaan blijven. Natuurlijk is het aantrekkelijk, een Clubhouse-account. Het platform van de techmiljonairs uit Silicon Valley, zo werd gezegd. Het alleen op basis van uitnodiging-effect zorgde ervoor dat het platform heel exclusief zou blijven, dus als je erop zit, dan bén je iemand, was het idee, ondersteund met wat hipsterfoto's in de vormgeving. Lekker lifestyle!

Enfin. Er zijn inmiddels 1 miljoen accounts actief in Nederland, dus zo speciaal ben je niet meer, met een Clubhouse-account. Is het dan tijd voor marketeers om dit kanaal in te gaan zetten in de mediamix? Nee. Waarom niet? Clubhouse brengt privacy van gebruikers op vijf manieren in gevaar, en is daarom geen handig platform om je nu mee te associëren als merk. Het risico op een rel is best groot.

Wat is er dan aan de hand, vraag je? OK. In Amerika berichtten diverse media hier al over, maar in Nederland pikte niemand dit nog op, dus misschien goed om hier even te delen:

Clubhouse neemt je audio op

Het lijkt alsof Clubhouse een soort Snapchat is, in de zin dat de content verdwijnt en dat je er live bij moet zijn om iets mee te maken. Maar ondanks dat het de indruk wekt dat dat niet zo is, neemt Clubhouse wél op wat er gezegd wordt. Dat blijkt uit de privacy policy. Wat er niet duidelijk uit blijkt, is wie ernaar luistert, of onder welke voorwaarden.

Je kunt geen informatie verwijderen die anderen gedeeld hebben over jou

Dit is in strijd met de GDPR. Zelfs als je zelf geen account hebt aangemaakt, maar iemand die jou kent wel, is er een flinke kans dat Clubhouse jouw telefoonnummer al heeft. Dat komt doordat de app vereist dat gebruikers hun volledige contactenbestand uploaden om uitnodigingen te versturen. Je kunt alleen iemand uitnodigen die in je contacten staat, en er is geen mogelijkheid om alleen specifieke contacten te delen. Het is alles of niets. Bovendien delen leden ook de verbonden socialemediaprofielen. Clubhouse zegt specifiek dat wanneer u "uw account aanmaakt, en/of zich authentiseert met een dienst van derden zoals Twitter, wij informatie kunnen verzamelen, opslaan en periodiek bijwerken die is gekoppeld aan die accounts van derden, zoals uw lijsten met vrienden of volgers."

Er is ook steeds geen mechanisme om persoonlijke informatie te laten verwijderen, wat in strijd is met het Right to be forgotten uit de GDPR.

Het is niet duidelijk hoe je jouw account kunt verwijderen

Bovendien kun je, zelfs als je een account hebt, dat niet verwijderen in de app. Er is nergens in de app een optie om je account te verwijderen, en er zijn ook geen instructies over wat je moet doen als je het wilt verwijderen. Tip: De enige manier is door een e-mail te sturen naar support@alphaexplorationco.com met het verzoek om je account te annuleren, en dan hopen dat iemand actie onderneemt.

Clubhouse kan jouw persoonlijke informatie verder delen – zonder dat je het weet

Een van de grootste vragen rond Clubhouse is hoe het uiteindelijk geld denkt te gaan verdienen. Als je het privacybeleid bekijkt, is het waarschijnlijk dat er een vorm van reclame of sponsoring zal komen. Om zich daarop voor te bereiden, maakt Clubhouse nu al duidelijk dat het Persoonsgegevens kan delen met onze huidige en toekomstige filialen. Die worden niet genoemd (GDPR overtreding #2) en hetzelfde onderdeel maakt duidelijk dat Clubhouse de hierboven beschreven categorieën Persoonsgegevens kan delen zonder u daarvan verder op de hoogte te stellen. Dat betekent dat niet weet of je persoonsgegevens die door Clubhouse zijn verzameld, buiten Clubhouse worden gedeeld en door wie ze worden gebruikt.

Clubhouse volgt je

Het privacybeleid zegt dat het gebruik maakt van cookies, pixels en tracking technologieën om te controleren wat je doet binnen Clubhouse en op het web. Dit wordt bevestigd door het privacybeleid en als je het verkeer van de app volgt over het netwerk zie je dat de app gebruikmaakt van analytische tools en activity tracking om te begrijpen wat je met de app doet. Uit het privacybeleid: We kunnen identificatiegegevens en gegevens over internetactiviteiten delen met sociale mediaplatforms en andere advertentiepartners die deze informatie zullen gebruiken om u gerichte advertenties aan te bieden op sociale mediaplatforms en andere websites van derden -- onder bepaalde regelgeving kan dergelijk delen worden beschouwd als een "verkoop" van Persoonsgegevens. Het lijkt vrij duidelijk dat Clubhouse zich klaarmaakt om geld te verdienen. Als dat inhoudt dat de activiteiten en gegevens van gebruikers te gelde worden gemaakt, dan moet het daar wel open en transparant over zijn.

Ik verwacht op basis van deze items dat er nog wel wat controverse rond Clubhouse zal ontstaan. Misschien past dat wel bij je merk, ga dan vooral je gang. Maar als je je klanten uitnodigt om het platform te gebruiken, weet dan waar je ze naartoe brengt…

Deze column is een bijdrage aan [Forum] Wat kunnen marketeers met Clubhouse?

Dat forum staat hier

Jeroen Verkroost is directeur digitale transformatie bij Holland Casino

www.hollandcasino.nl

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie