[Column] Charissa Goldapple: 2021 wordt het jaar van storytelling

In 2021 gaan we back to basic, waarbij storytelling een ontzettend grote rol zal gaan spelen. Geen over de top fotoshoots, flitsende filmpjes en spannende taal. Maar een authentiek, eerlijk en herkenbaar merkverhaal.

Wat ik merk is dat campagnes soms een beetje uit de lucht gegrepen zijn. Er is te veel over nagedacht, het voelt niet echt en de respons is dan uiteraard ook minimaal. Wat het allerbelangrijkste is voor jouw merk, is dat je een duidelijk beeld hebt van wie jouw doelgroep is.

Wat vindt jouw doelgroep leuk? Waar hangt zij uit, met wie willen zij in gesprek en wat doet ze het allerliefst? Je kunt namelijk een hele mooie videocampagne opzetten, omdat jij dénkt dat jouw doelgroep dat wil zien. Terwijl zij in werkelijkheid misschien liever met een kop thee en een favoriet tijdschrift op de bank zitten, bladerend door interessante opinieartikelen. Als jij jouw doelgroep door en door kent, kun je dit voorkomen.

Dan investeer je namelijk geen duizenden euro’s aan een videocampagne. Maar aan een mooie advertorial of pr-campagne, die publiciteit oplevert in de bladen die jouw doelgroep leest.

Dat is nog niet alles. Zoals ik in het begin al zei, we gaan back to basic. We zijn allemaal een beetje klaar met het opgedoft voor de camera zitten wanneer er weer een Zoommeeting wordt gehouden, we kunnen nergens heen, het hoeft allemaal niet zo perfect… en dát is wat we willen zien. Eerlijkheid en herkenbaarheid.

Dat betekent niet dat je geen mooie campagne mag opzetten voor jouw merk, maar wel dat dit aan moet sluiten bij de huidige tijdsgeest en in moet spelen op actuele trends. Daarnaast merk ik dat ontzettend veel merken té veel op de concurrentie willen lijken. Je ziet dezelfde Instagram-pagina’s, dezelfde huisstijlen, zelfde tone of voice. Terwijl je je daar juist mee kunt onderscheiden.

Hoe ga je met pr van concept naar LoveBrand? Door gebruik te maken van storytelling en optimaal in te spelen op het gevoel en beleving van jouw doelgroep. Je wilt dat zij voor jouw merk kiezen wanneer zij (online) aan het shoppen zijn en niét voor de concurrent. Hoe doe je dat?

Door onvergetelijk te zijn. Waarom ben je jouw merk begonnen? Wie wil je helpen? Doe je iets met duurzaamheid? Vertel het!

Word een LoveBrand: een merk dat top of mind is. Een merk dat iedereen wil en waarvan iedereen houdt.

Charissa Goldapple is eigenaar Goldapple Agency

Deze column is onderdeel van ons forum over de ontwikkeling van pr in 2021. Dat forum staat hier


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De toekomst van tv-metingen ligt in big data

05-09-2025 | 12:26:13
Door de explosie van streamingplatforms, on-demand content en gefragmenteerd kijkgedrag hebben traditionele meetmethoden moeite om het tempo bij te houden

Closed on Monday toont avontuur met De Koffiejongens

05-09-2025 | 09:27:58
Closed on Monday heeft voor De Koffiejongens een landelijke campagne ontwikkeld die de nieuwsgierige houding van het koffiemerk centraal stelt.

[Vacatures] TBWA zoekt een Brand Coordinator (NL)

05-09-2025 | 09:01:00
TBWA is per direct op zoek naar Brand Coordinator (NL) - Full-time  \  Amsterdam

Johan van der Zanden: Jeroen past perfect bij ons merk

04-09-2025 | 13:11:00
[Interview] Johan van der Zanden over de nieuwe supermarktmanager Daan, gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge

Jeroen van Koningsbrugge supermarktmanager Daan Albert Heijn

04-09-2025 | 13:00:37
Albert Heijn heeft acteur Jeroen van Koningsbrugge gepresenteerd als het nieuwe gezicht in de reclamecampagnes.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.