[Column] Berber Hoekstra: Dag smartphone - hallo new best friend

[Column] Berber Hoekstra: Dag smartphone - hallo new best friend

03-09-2018 09:35:00 | Door: Suzanne van der Meij | hits: 1141 | Tags:

Als ik mijn vrienden vertel, dat ik denk dat we over tien jaar onze smartphone niet meer gebruiken, word ik nog steeds uitgelachen. Google Glass is een flop, roepen ze dan. Oké, toegegeven, hoe ik dan wél iemand bel, navigeer of een online bestelling plaats is mij ook nog niet helemaal duidelijk, maar dat iemand dat voor mij doet of mij hierbij helpt, daar geloof ik heilig in. En dat dan zónder die ouderwetse smartphone.

Personal, digital of intelligent assistents... Geef het beestje een naam. Gartner voorspelt dat dit over een paar jaar helemaal is doorgebroken: volgens dit onderzoeksbureau zullen er in 2021 maar liefst 7,5 miljard digitale assistenten zijn. In 2020 zal 30 procent van webbrowsing zonder scherm gebeuren en 100 miljoen mensen zullen shoppen in augmented reality. Dat klinkt veel, maar met augmented reality in retail wordt al een tijdje geëxperimenteerd. Zo kun je bij Ikea een virtuele wandeling maken in je toekomstige keuken en kun je met de app van Bol.com meubels vóór aanschaf bekijken in je eigen virtuele omgeving. Ook Zara introduceert augmented reality in winkels. Sinds april van dit jaar kun je via een speciale app beelden in de winkel tot leven zien komen. De telefoon dien je te richten op een signaal in de winkel waar je vervolgens modellen ziet bewegen en spreken op je telefoon. Uiteraard kun je de looks kopen in de app of in de winkel zelf. Waar de toepassingen van Ikea en Bol.com een handige toevoeging zijn op de shopervaring, is de AR-oplossing van de Zara toch een beetje omslachtig. En voor alles geldt: je hebt nog steeds je smartphone of tablet nodig.

My new bff

Persoonlijke hulp krijgen bij het uitstippelen van je route van A naar B (Google Maps), een boodschappenlijstje maken op basis van je aankoopgedrag (Appie van Albert Heijn) of een vliegticket boeken via Facebook messenger (KLM); ook dit zijn allemaal voorbeelden van hoe techniek ons helpt bij het maken van keuzes. Sinds deze zomer is Google Assistent in Nederland beschikbaar: deze spraakgestuurde feature van Google kun je vragen stellen zoals wat voor het weer het wordt en of je vlucht op tijd is. Ook doet hij op commando suggesties voor een pizzeria in de buurt of vertelt hij je een goede grap. Dat laatste valt natuurlijk te betwijfelen.

Amazon gaat met hun nieuwste gadget Alexa nog een stapje verder. Alexa is een slimme speaker waar je tegen kunt praten en die verzoeken voor je uitvoert. Wanneer je producten aan deze speaker koppelt, zoals huishoudelijke apparaten, kun je Alexa aan het werk zetten om bijvoorbeeld je lampen aan of uit te doen. Ook kan Alexa nieuws voorlezen of een aankoop voor je doen op Amazon. Google gaat de concurrentie met Alexa aan met hun eigen slimme speaker Google Home. Beiden zijn nog niet (officieel) in Nederland verkrijgbaar.

Spraakgestuurde hulp staat nog in de kinderschoenen maar belooft groot te worden. Op dit moment wordt het veelal gebruikt voor actualiteit en entertainment; gewekt worden in de ochtend, weerbericht opvragen, je lievelingslied aanvragen, maar mogelijkheden zijn eindeloos. Een hotelkamer boeken, de nieuwste Nikes kopen of een geschikte partner zoeken, you name it. Hoewel de assistenten nu nog werken op commando’s; doe dit, doe dat, ziet de consument hen wel als een vriend of persoon. Sterker nog: 62 procent van de smartphonegebruikers vindt hun assistent zó leuk, dat ze wensen dat hij echt is.

Wat voor mogelijkheden biedt dit voor merken? Je kunt meeliften op bestaande assistenten door zogeheten skills toe te voegen. Je koppelt dan je app aan het platform. Niet alleen helpt dezelfde assistent je bij het regelen van afspraken in je agenda (Microsoft), ook bestelt hij je lievelingspizza (Domino’s) en beult hij je af tijdens je wekelijkse hardloopuurtje (Nike). Je kunt er ook voor kiezen om je eigen assistent te ontwikkelen, met een eigen tone of voice en digitale smoel. Gaat dit je nog allemaal te ver? Dan is het bieden van digitale hulp, bijvoorbeeld met behulp van AR zoals eerdergenoemd, ook een optie.

Waar je ook voor kiest; het bouwen van je merk, de service die je biedt en de content blijven ook in de toekomst centraal staan. Want als ik straks mijn nieuwe bff vraag kleding te kopen, zal mijn commando niet zijn: ‘Koop kleren’ maar ‘Koop de skinny pantalon van de Zara’.

 ---

Berber Hoekstra is strateeg bij Yune en lid van het IPG Mediabrands Redefine Retail team

www.yune.nl
www.mediabrandsredefineretail.nl

 

Meld je hier aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

 

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.