[Colulmn] Magdalena Flick (Outbrain): 5 Redenen waarom het tijd is om Native Advertising een leidende rol te geven in jouw mediamix

[Colulmn] Magdalena Flick (Outbrain): 5 Redenen waarom het tijd is om Native Advertising een leidende rol te geven in jouw mediamix

18-05-2021 14:38:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 1234 | Tags:

Als het gaat om digitale marketing, zijn merken en bureaus altijd op zoek naar nieuwe manieren om hun publiek te bereiken en aan te spreken. Echter, in een tijd waarin marketeers worden geacht meer te doen met minder, kan het toevoegen van een ander ingrediënt aan een marketingstrategie overweldigend lijken. 

Hoewel het misschien gemakkelijker is om vast te houden aan dezelfde oude tactieken, is het ook contraproductief wanneer het doel is om de concurrentie een stap voor te blijven. De meest succesvolle merken geven prioriteit aan kanalen die de hoogste ROAS opleveren ten opzichte van de investering; de slimste bureaus innoveren en testen de nieuwste kanalen, zodat ze nooit sterk afhankelijk zijn van een of slechts enkele kanalen. De beste marketeers zijn voortdurend nieuwsgierig en altijd op zoek naar nieuwe en aanvullende kanalen om zich te blijven ontwikkelen en zicht te houden op het volledige potentieel aan kanalen en oplossingen. 

Native Advertising is een kanaal dat de afgelopen jaren een enorme groei heeft doorgemaakt, en de kans is groot dat je in het verleden wel eens een vorm van Native Advertising hebt gebruikt of hier mee hebt gewerkt. Ondanks het groeiende momentum, zijn velen zich nog steeds niet bewust van het volledige potentieel van Native Advertising en de resultaten die het kan realiseren. 

Meer dan 50 procent van de toonaangevende merken en bureaus die we hebben ondervraagd, zegt dat hun perceptie van Native Advertising de belangrijkste reden is waarom ze het niet vaker gebruiken. Wij zetten de zaken op een rijtje en positioneren Native Advertising (en de evolutie ervan) in de voorhoede van digitale marketing.

1 - Native adverteren op het open web is betrouwbaarder

Hoewel sociale media het publiek op nieuwe en impactvolle manieren met elkaar hebben verbonden, worden merken die daar adverteren voortdurend geconfronteerd met zorgen over brand safety en vertrouwen. Social heeft zijn voordelen, maar het kan in strijd zijn met de twee prioriteiten die respondenten volgens onze enquête zoeken in een kanaal: een brand-safe omgeving en brand-suitability. 

Native Advertising-ervaringen op het open web vinden weerklank bij het publiek omdat ze merken en consumenten met elkaar verbinden in een vertrouwde omgeving. Uit onderzoek van het IAB blijkt zelfs dat 84 procent van de consumenten vertrouwen heeft in de merken die ze ontdekken in de premium omgeving van toonaangevende uitgevers. Als gevolg hiervan is 45 procent van de consumenten eerder geneigd de website van het merk te bezoeken nadat ze het hebben ontdekt, 43 procent zou overwegen een aankoop te doen bij het merk en 39 procent zou het merk aanbevelen aan anderen.

2 - Native Advertising biedt scale en is kostenefficiënter

Naast brand safety en vertrouwen, gaven onze respondenten aan dat ze op zoek zijn naar kanalen die schaalgrootte en effectieve doelgroepbenadering bieden tegen een kostenefficiënte prijs. De voordelen van platformen als Facebook en Google kunnen niet worden ontkend, maar de groeiende afhankelijkheid van deze platformen speelt de duopolie rechtstreeks in de kaart. Hoe machtiger hun invloed wordt, hoe moeilijker het voor merken wordt om de vruchten ervan te plukken en de controle te behouden, te beginnen met de kostenefficiëntie van campagnes. 

Waarom zou je je uitgaven niet diversifiëren en tegelijkertijd een groter doelpubliek bereiken op het open web? Native Advertising geeft marketeers een platform om content voor een publiek te plaatsen die ze normaal gesproken niet zouden bereiken met Search en Social. Audience targeting gaat ook dieper, dankzij publisher partnerships die unieke data opleveren over hoe het publiek content op hun sites consumeert. Advertenties worden vervolgens aangepast aan elke consument op basis van hun voorkeursgewoonten, waardoor hogere click rates worden bereikt tegen lagere kosten in vergelijking met andere kanalen. 

3- Native Advertising is nu een full-funnel oplossing

Ruwweg de helft van onze respondenten gaven aan dat Native Advertising het beste is voor voornamelijk top-of-funnel doelstellingen. Native Advertising is echter geëvolueerd van een strategie binnen een enkele laag van de funnel naar een full-funnel oplossing, die verder gaat dan "bottom-of-page" en statische "image-text" formaten naar een multimedia, niet storende ervaring die een hogere click-through rate en aankoopintentie levert in vergelijking met andere kanalen. Of het nu gaat om het vergroten van de naamsbekendheid met in-article formaten, het bevorderen van de betrokkenheid met carrousels of het stimuleren van conversies met app install formaten - Native Ads op het open web helpen marketeers elk doel in de funnel te bereiken.

4 - Native Advertising werkt in een wereld zonder cookies

De stap weg van targeting op basis van de gebruiker is een belangrijke, omdat de meeste cookies een relatief korte levensduur hebben die verouderde inzichten over consumenten verschaffen, en merken dus vatbaar maken als ze consumenten bereiken met irrelevante advertenties. Hoeveel van ons hebben wel eens een advertentie gezien voor een product dat we net hebben gekocht? 

Met de stap om third-party cookies uit te bannen in het verschiet, zullen first-party gegevens nog belangrijker worden voor marketeers. In een wereld zonder cookies zegt 67 procent van de respondenten van onze bureaus dat ze hun klanten zouden adviseren om prioriteit te geven aan contextual targeting.

Geavanceerde contextuele oplossingen stellen merken in staat om een loyaal publiek op te bouwen door hen te bereiken in de juiste context op het juiste moment. Met code-on-page op premium uitgevers sites bieden Native Advertising platformen zijn goede posities aan om deze nieuwe advertising reality aan te pakken op een manier die veel kanalen niet kunnen doen. 

5 - Native Advertising is een kanaal in zijn eigen recht

Volgens onze enquêteresultaten zien merken en bureaus de noodzaak om hun investeringen te diversifiëren als een belangrijke reden om een nieuw kanaal in te zetten voor een meer evenwichtige mediamix. Vergis je niet, Native Advertising op het open web is een eigen unieke ervaring, net als die van Social, Search, of Display.

Het verdient het te zijn, en is voor marketeers die er al gebruik van maken, een perfecte aanvulling op deze andere kanalen. Het biedt niet alleen toegang tot premium advertentie-omgevingen met een enorm potentieel voor schaalgrootte, maar het biedt ook de mogelijkheid van programmatic campagnes, die veel effectievere plaatsingen bieden bij toonaangevende uitgevers.

In deze snel veranderende en in een hoog tempo ontwikkelende digitale economie, zoals blijkt uit de gebeurtenissen van 2020, zijn slimme marketeers degenen die bovenop de nieuwste innovaties binnen digitale kanalen blijven zitten. Ongeacht jouw niveau als marketeer, deze academie zorgt ervoor dat je de waarde van Native Advertising op het open web begrijpt, zodat je kunt zien waarom het een belangrijke toevoeging is aan jouw mediamix.

Magdalena Flick is Managing Director Outbrain Benelux

www.outbrain.com

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.